Det var ju fel?!

I min familj sade vi alltid "spela kartong" om att tillfälligt gå ihop mot någon annan i sällskapsspel och kortspel. Det är en skämtsam omskrivning av "bilda kartell", uttrycket bildades innan jag var född så jag vet inte hur det uppkom.
Men jag var 18-19 år innan jag fattade att det inte var ett riktigt talesätt.
 
Jag vet aldrig om det heter jooro eller evro (euro). Har tagit reda på det flera gånger, sen blandar jag ihop det igen!
Örå ;)
Jag tänker att den ska uttalas på ens eget språk, men eftersom vi i Sverige har en tendens att svälja u i europa så blir det väl ändå euro/evro där varje bokstav uttalas om man är svensk. Fransmännen säger närmast öråå, tyskarna åjrå, italienarna äo-rå. Hur irländarna som är de enda engelsktalande som har valutan uttalar den vet jag inte. Men varför man som svensk ska uttala den joorå på engelska förstår jag inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
560
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 597
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp