Dethär med höpackning....

Förstår inte allt gnäll från alla hästmänniskor om stt packa höpåsar? :D
Jag packar till många hästar varje dag och det går ju hur snabbt som helst. Använder hööks höpåsar. Stora och rymmer säkert 6-8 kg torrt hö per påse.
Ja hööks är bättre än ikeas. Men mer än dubbelt så dyra.
Jag mockar hellre hela stallet än fyller alla påsar. Den i särklass tråkigaste och mest enformiga sysslan :cool:
 
Vi portionerar hö från en skrinda alla mål som hästarna äter inne i stallet, och packar bara påsar till sånt som måste bäras ut. Det får ner antalet påsar rejält! Kontrollväger då och då, men det diffar inte alls mycket.
 
Tycker Ikeas är bäst.
Men för mängden som ska ut i hagen köpte jag en lövpåse (vit) på Ica maxi. Så jäkla smidig.

Jag väger inte utan har vikten i handen. Väger ibland och det är i stort sett alltid rätt.
 
Julas trädgårdssäckar i glasfiberarmerad plast är suveräna, det får plats nästan en hel halmbal.
 
Har Ikea, hööks, rusta och granngården påsar samt div hästsportsbutikers påsar.

De bästa är hööks, får plats en hel del och är enkelt att stapla i. Har som mest 4 påsar i höjd och trär då handtagen igenom varandra och knyter ihop i toppen. Petar in påsarna helt i den undre så att det inte sticker ut hö heller.

Granngårdens rymmer inte så mycket mer än Ikeas, enda skillnaden är ju att de har längre handtag. Rustas är jätte små och häst affärs påsarna är också alltid jätte små. Ikeas är bra mycket bättre än alla dessa och mycket billigare.

Väger runt 18 påsar om dagen till 4 hästar nu under vintern, har en höbjörn som är helt 😍! Inget ryggont här inte ^_^.
 
Vi portionerar hö från en skrinda alla mål som hästarna äter inne i stallet, och packar bara påsar till sånt som måste bäras ut. Det får ner antalet påsar rejält! Kontrollväger då och då, men det diffar inte alls mycket.

Skriver under på detta. Sparar så mycket onödigt jobb och som sagt - vikten känner man av väldigt exakt när man fodrar själv eller samma människor är de som fodrar .
 
Hööks är bäst tycker jag! Ikea och granngården är på tok för små så de går bort. Likaså kraft och myone. De går dessutom lätt sönder.
 
Har Julas lövpåsar och Ikeas blå som är dubbelsydda och ibland trippelsydda. Så hade definitivt bantat ner höpåsarna så mycket som möjligt och packat i samma. Undantagsvis om det blir för tungt då.

Tycker det är astradigt att packa påsar, framförallt från rundbalshö, är det småbalar är det en annan femma. Rundbalshösilage är också betydligt lättare.
 
Clas Ohlson har stora påsar som är mycket mer hållbara än IKEA, och större. Har inte slitit ut någon hittills och då använder jag dem till lite allt möjligt, tvätt, vid flytt, hö och sånt och har gjort i flera år :up:
 
Jag fick min bonde att skaffa en stor våg som man kunde ställa skottkärran på och lasta i 30-50kg på i stället för 10 påsar. Nu hörde jag att han skaffat en sån våg som de har på Ultuna t.ex där de väger hästar också. :up:. Det underlättar en hel del. Med rätt skottkärra förstås.
 
Vi använder bygggsäckar i olika storlek för vårt silage som vi släpar ut till lösdriftshästarna. Dragsko i öppningen så att det går att stänga säcken om man vill.
 
Jag fick min bonde att skaffa en stor våg som man kunde ställa skottkärran på och lasta i 30-50kg på i stället för 10 påsar. Nu hörde jag att han skaffat en sån våg som de har på Ultuna t.ex där de väger hästar också. :up:. Det underlättar en hel del. Med rätt skottkärra förstås.
Drömmen!
 
Jag har i år fått väldigt stort behov av att packa och inte bara hö utan även halm. P g a torkan så är den så kort att den lika gärna kunde varit hackad.
Jag började i stor stil med IKEA-kasse, efter att ha burit in fem stycken och det knappt syntes när jag skulle strö upp fölboxar var det bara att inse att det inte skulle funka en hel vinter.

Jag har nu provat lite olika lövkorgar/påsar. Stora från Jula, fungerar bra till grovfoder och går lätt att få i mer än 15 kg i en. Nackdelen är att dom är stora hela tiden oavsett om dom är fulla eller tomma. Från samma ställe köpte jag en mindre rund sort, rymmer inte så mycket men har fördelen att den går att fälla ihop. Ihopfäld tar den ingen plats alls.
Bäst för mig har det visat sig vara en variant av den mindre men köpt på Biltema. Den är något större och rymmer nog minst lika mycket som en IKEA-kasse. Tyvärr köpte jag bara en och nu är dom slut i min butik.

Om du ska bära in halm i en box är det ju smidigast att bara ha en liten 2x2 m presenning och ösa på halmen och sedan vika ihop ändarna och bära som en säck.
 
Hej!

Jag avskyr IKEAkassarna, dom är för små och går sönder för fort.

Om man har hästen på spån kan man man med fördel använda spånsäckarna när de är tomma. Rymmer mer, det blir lite återanvändning innan de slängs och går de i bitar så kommer det fler :-).

Jag tycker dom är lättare att stapla också, om man nu vill göra det :-).

/L

Finns det ngt mer frustrerande???Packar i IKEA- kassar och trots att det inte handlar om jättemånga kg tycker jag att det är frustrerande.Att trycka ner höet och ändå spretar det på ngt vis ut fast man försöker dra ihop handtagen.Travar man påsar på varann ramlar dom förstås och hälften kommer ut...Så, har ni tips på bättre kassar med kanske annan form? Hörde om någon som packade i nånsorts lövkorgar/ påsar?Har även funderat på om det skulle bli bättre tidsvinst att ha en skitstor påse och packa för 2 hästar i samma? När dom ju är i samma hage morgon och em?Det är ju bara till natten dom behöver varsin påse i boxarna.Blir mkt packande, vägande och duttande med många påsar nu.Tips på påse/ säck man lätt får ner minst 8 kg hö i? Alla tips välkomna angående höpackning. ( Fri tillgång inget alternativ) Tråkigaste stalljobbet i vardagen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp