Detta flåsande?!

imported_gerbera

Trådstartare
Alltså nu förstår jag inte alls vad hunden pysslar med, hon flåsar konstant. Inte särskilt våldsamt, men ändå. Tungan hänger ut hela tiden. Vi kom in från en trevlig skogspromenad med grannarna för ungefär en timme sen och hon har legat i bädden och slickat sitt juver (skendräktig...) mestadels. Nu flåsar hon med hela kroppen så att säga. Har detta att göra med att hon är fet och skendräktig eller vad händer?
 
Sv: Detta flåsande?!

Hundar svettas inte som människor och måste kyla sig genom att "hia", hunden är lite varm helt enkelt :)
 
Sv: Detta flåsande?!

En hund i stress flåsar också. Sen upplever jag att vissa hundar flåsar lite som en fix ide.
 
Sv: Detta flåsande?!

mmmmm, jag hänger med men det jag undrar är varför hon börjat med detta nu. Men man svettas väl mer om man är en tjock hund.
 
Sv: Detta flåsande?!

I och för sig, men kom ihåg, de svettas inte genom munnen. De kan bara svettas genom tassarna. Flåset är bara till för att kyla. Så skulle det vara svettningar borde det bli tassmäkren efter henne när hon går.
 
Sv: Detta flåsande?!

Skendräktig säger du... det är inte så att hon har en livmoderinflammation på g, det är inte allt för ovanligt ett par månader efter löp.
Ta tempen.
Dricker/kissar hunden mer än normalt?
Nedsatt på annat sätt?
Ser du några vaginala flytningar? (Men tänk på att en livmoderinflammation med stängd livmoderhals flyter inte)
Håll koll och kontakta veterinär om du misstänker att nåt är fel.
Slickar på juvret- har hon mjölk eller? Är juvret varmt, svullet, ömt? Isåfall kan det ju vara en mastit (juverinflammation) och att det gör ont. Eller så är det smärta från buken. En hund slickar gärna där det gör ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta flåsande?!

Jag har dessvärre ingen temp här.
Hon kissar ofta, som vanligt.
Dricker kanske något mer än hon brukar.
Hon har mjölk, det hänger rätt mycket så svullet är det ju på så sätt. Men verkar inte särskilt varmt eller ömt.
Hon verkar något tröttare än vanligt efter promenad (har förvisso varit ute rätt länge) men pigg när vi är ute.

Veterinär vore kanske en god idé om det inte ger med sig... tyvärr är det inte min hund.
Jag har redan rekommenderat ägaren att gå och få hormonspruta (eller vad det är man ger) så hon ska slippa detta...
Jag ska hålla ögonen öppna då.

tack så jättemycket.
 
Sv: Detta flåsande?!

Försök snoka upp en termometer och ta tempen, det ger en fingervisning om ifall det är nåt. Men livmoderinflammation behöver inte ge nån feber, så det är lite lurigt. Fortsätter hon att hässja eller har feber eller på annat sätt blir sämre så tycker jag att det ska kollas upp. Givetvis händer sånt här till helgen, men det är så det är...

Att behandla tiken med Galastop för att bryta skendräktigheten är väl en god idé. Är detta ett återkommande problem vid varje löp, skulle jag ju kastrera tiken istället. Då slipper man både löp, skendräktighet och framtida risk för livmoderinflammation.
 
Sv: Detta flåsande?!

Aha, galastop så heter det. Jag har tipsat om detta men ägaren vill ha valpar på sin kära blandrastik för att hon är så söt -__-
Men jag håller med dig om att hon nog skulle må bäst av att kastreras, hon verkar ha det himla jobbigt.

Jag ska hålla noggrann koll på henne. tack för alla tips.
 
Sv: Detta flåsande?!

Galastop påverkar inte förmågan att ta valpar i framtiden, när hon är skendräktig är det ju inte direkt dax att para...

Hoppas allt går bra och att det inte är nåt fel på tiken utöver skendräktigheten.
 
Sv: Detta flåsande?!

Hon menade att det var olämpligt att ge galastop om man skulle ta valpar i framtiden men det stämmer alltså inte? Vad bra!

tack igen för allt!
 
Sv: Detta flåsande?!

Står inget om detta i FASS iaf, så det kan jag inte tänka mig. Men man kan väl ta diskussionen med sin veterinär och höra vad denne har att säga.

Här kan du läsa mer om skendräktighet.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta flåsande?!

Om det inte är livmoderinflammation så kan det ju tänkas att hon inbillar sig att hon håller på att få "valpar". Eller kan hon ha blivit tjuvparad i ett obevakat ögonblick?
 
Sv: Detta flåsande?!

*delvis trådkap*

Min kompis har en hanhund (blandis - springer, setter, labbe) som precis som din hund flåsar hela tiden.. inne som ute, under promenad som under vila. Han har inte mycket päls heller. Uan kissar hela tiden (mer än vanligt alltså) och hans bajslortar är väldigt smala. kan det vara prostatan som det är vajsing på då?? med tanke på bajsarna, så att prostatan trycker ihop tjock-änd tarmen??

Ursäkta trådkapet! :bow:
 
Sv: Detta flåsande?!

Om det inte är livmoderinflammation så kan det ju tänkas att hon inbillar sig att hon håller på att få "valpar". Eller kan hon ha blivit tjuvparad i ett obevakat ögonblick?

Det var över 3 månader sen senaste löpet, så nej. Men det var jag också orolig över först (innan jag visst att ägaren faktiskt försökt para henne).

mycket troligt det du skriver... Med allt slickande och bäddande och underligt beteende så.
 
Sv: Detta flåsande?!

Hur är det med vovven?

Vovven verkar pigg och glad, tackar som frågar. Passade på att peppra Lady_A med frågor när vi var på promenad och jag känner mig lugnare.
Nu är hunden hemma hos ägaren igen och jag har tipsat lite om galastop och hon skulle boka tid hos veterinären förstod jag det som :bump:
Så nu kanske hunden slipper eländet. Och jag hoppas som fortfarande på att hon ska kastrera...
 
Sv: Detta flåsande?!

*delvis trådkap*

Min kompis har en hanhund (blandis - springer, setter, labbe) som precis som din hund flåsar hela tiden.. inne som ute, under promenad som under vila. Han har inte mycket päls heller. Uan kissar hela tiden (mer än vanligt alltså) och hans bajslortar är väldigt smala. kan det vara prostatan som det är vajsing på då?? med tanke på bajsarna, så att prostatan trycker ihop tjock-änd tarmen??

Ursäkta trådkapet! :bow:

Mycket troligt att det är nåt prostataproblem. Sök veterinär!
 
Sv: Detta flåsande?!

Om bajset är platt från sida till sida så är det troligt att det är analsäcksinflammation.
Om det istället är platt på höjden så kan det tänkas vara prostata.

Kissar mycket - det kan bero på många olika saker. En hund på 20 kg ska ha cirka 1 L vätska per dygn, så får man räkna om det efter hundens vikt. Dricker hunden avsevärt mycket mer, och kissar i så fall därefter, så bör man kontrollera varför hos vetten.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 670
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp