Detta med att beräkna foderstat....

Margareta2015

Trådstartare
Jag har nyss fått analysen på hösilaget, men hur jag än räknar så fattas något eller det är för mycket av något. Någon här som är bra på att förstå detta? Jag är osäker på vilka siffror jag ska använda mig av.

Värdena är: (per kg foder)
Torrsubstans 60 %
Råprotein (RP) 100 g
Smältbart råprotein 75 g
Omsättningsbar energi (häst) 6,3 MJ
Smältbar RP/omsättningsbar energi (häst) 11,8 g/MJ
Ca 2,6 g
P 1,6 g
Mg 1,2 g
K 13 g
Ca/P 1,6 -
Socker 41 g

Det gäller en unghäst f- 14 som jag tycker är aningens tunn. Han har fri tillgång ute i hagen.
 
Hög kvot, det är bra. Rimligt med energi. Har hästen ätit av detta foder en längre tid på fri tillgång? Jag kan nog tycka att den borde hålla vikten, men det kan ju vara en med dålig aptit eller ranglåg. Hur ser fordringen ut när han inte är i hagen? Fri tillgång inne?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 598
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
705
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp