detta med ekonomi när man är ensam

M

Midi

För första gången i hela mitt liv känner jag att det kanske är dags att skaffa en häst. Jag har fast jobb ,ok lön och tid.
Men det är ju ekonomin. För mig krävs det att man har bra ekonomi när man har häst. Jag tycker man bör iaf ha minst 15000 kr över varje månad för att kunna ha häst (efter man betalat sitt boende osv) men dte har inte jag. Jag har dessutom ingen som betalar något för mig heller.

Dessutom bör man då har en buffert på ett antal tiotusentalskronor.

Hur tänker ni? Eller tror jag att det kostar mer än vad det gör?
Att jämföra priser är ju ingen idé för alla stall är ju olika.

Sv: detta med ekonomi när man är ensam

Krävs det 15000 över varje månad för att ha häst så måtte man ha en stallhyra som inte är av denna världen.
Däremot är det ofta så att folk i hästköpartankar räknar med för snåla kalkyler och har otillräckliga buffertar, det är bra att ta i lite extra men någon måtta får det ju vara.:D

För första gången i hela mitt liv känner jag att det kanske är dags att skaffa en häst. Jag har fast jobb ,ok lön och tid.
Men det är ju ekonomin. För mig krävs det att man har bra ekonomi när man har häst. Jag tycker man bör iaf ha minst 15000 kr över varje månad för att kunna ha häst (efter man betalat sitt boende osv) men dte har inte jag. Jag har dessutom ingen som betalar något för mig heller.

Dessutom bör man då har en buffert på ett antal tiotusentalskronor.

Hur tänker ni? Eller tror jag att det kostar mer än vad det gör?
Att jämföra priser är ju ingen idé för alla stall är ju olika.

Beror ju på vad för stall och för typ av häst du tänkt dig. För 5000kr/månad bör du kunna hålla en häst nästan var i landet du än bor. Sedan bör du ju ha i alla fall 5000kr ut i fall(behöver inte sparas per månad) att hästen skadar sig. Sedan beror det ju på hur mycket pengar du är villig att lägga, helt krasst så KAN man ju ta bort hästen om man anser att rehabiliteringen blir för kostsam. Jag har absolut inte de pengarna varje månad du pratar om, men jag har 3 hästar på helinackordering, varav en haft en hovbensfraktur under vintern. Var 6e vecka tillkom ca 3000kr utöver stallhyran och då var han fullt försäkrad. Jag betalar i snitt kring 9000kr i månaden inklusive skoning och försäkring. Jag håller dock lektioner och har medryttare som betalar näst intill hela den ordinarie månadskostnaden. Bör tilläggas att det är 2 islandshästar och en shettis uppstallade 30 min från Stockholm. Du kan ju börja med att ta en häst på foder, och be om prov tid för att se att ekonomin bär sig :) Lycka till!

Krävs det 15000 över varje månad för att ha häst så måtte man ha en stallhyra som inte är av denna världen.
Däremot är det ofta så att folk i hästköpartankar räknar med för snåla kalkyler och har otillräckliga buffertar, det är bra att ta i lite extra men någon måtta får det ju vara.:D

Aha :D Men om man tänker såhär: Stallplats med mat osv 3000 kr, sen bör man ju ha lite mer för utrustning, hovis, vaccinationer. Så säg 5000 kr. Sen kan det ju hända ngt o dra iväg o då är man uppe i mycket pengar..

Jag håller med dig!

Jag får inte ens in 15000 i månaden sammanlagt, snarare långt ifrån. Min häst får allt han behöver ändå, det är jag som får leva knapert istället ;)
Fast det är kanske inte alla som vill ha det så :p

Tillägg: Hade jag haft 15000 kr över efter räkningarna varje månad hade jag med största sannolikhet ägt 2 hästar :angel:

15? Det är vad jag får ut i lön en normal månad. :p
Säger som någon annan; Hade jag haft så bra ekonomi hade jag garanterat haft fler än en häst.

Jag tycker absolut inte att 15 är en summa man måste ha över varje månad.
Ett par tusenlappar efter att ALLT är betalt är dock ett måste enligt mig.
Dvs när man räknat bort hyror, el, mat och alla andra räkningar/utgifter så bör man ha åtminstonde 2-3000 kr kvar, i snitt varje månad.
Då kan man antingen spara pengarna till en buffert eller lägga ut på oförutsedda utgifter.

15?
Jag tycker absolut inte att 15 är en summa man måste ha över varje månad.
Ett par tusenlappar efter att ALLT är betalt är dock ett måste enligt mig.
Dvs när man räknat bort hyror, el, mat och alla andra räkningar/utgifter så bör man ha åtminstonde 2-3000 kr kvar, i snitt varje månad.
Då kan man antingen spara pengarna till en buffert eller lägga ut på oförutsedda utgifter.

Jag tycker som du här! Tyvärr är jag inte där än, men om ett år när skolan är över och jag kan börja jobba :)
Men jag har ju som tur är pengar att "falla tillbaka på" om något skulle inträffa :)

15000?:eek: Jag som har sex hästar borde jag då ha 90000 över varje månad? Tycker det låter lite överdrivet!

Jag får inte ens ut 15 i månaden :crazy: men har en bra karl som bidrar med både pengar arbete:love:

Men alla oförutsedda utgifter? O sedan måste man betala bensin och billån om man inte har råd att köpa en bil själv.
Jag ser ju hur pengarna försvinner :angel: Inte för att jag trott att det är billigt precis....

Men jag kanske överdriver *funderar*

Beror på vad för typ av häst och var du bor också.
Det går att ha häst biligt, jag har det, och är också ensamstående.

Menar du att man måste ha 15000 över efter att alla andra utgifter är borträknade?
Det har inte jag! Men klarar gott av att ha häst ändå och jag snålar absolut inte.
Skulle nog inte va så många som kunde ha häst då...
Men sen beror det ju på var du bor men om du inte vill ha häst i typ centrala sthlm räcker det väl med 3-5000 över till häst?

Vad bilen kostar i lån har väl inget med hästens kostnad att göra? Eller tänkte du att du måste köpa en bättre dragbil när du skaffar häst..?
Och sen kan du ju ha en bra vetvårdsförsäkring vilket gör att man inte måste ha lika stor buffert.

Beror på vad för typ av häst och var du bor också.
Det går att ha häst biligt, jag har det, och är också ensamstående.

Jag pratar om halvblod/fullblod. Det går säkert att ha en häst billigt men inte till priset av hästens leverne.

men vågar man ha mycket mindre pengar om det skulle hända ngt? Om man budgeterar 5000 kr i mån, det försvinner ju väääldigt fort om det händer något.

15000 över varje mån. Det är ju inte så mkt mindre än vad jag har i lön in varje mån.
Tycker dock man ska ha en riktig buffert för ev oförutsedda utgifer, då det alltid kommer när man har häst. Så man klarar av självrisk och sånt vid ev buköppning eller liknande.

Ehh 15000kr över varje månad, ja då lever du nog inte i samma värld som oss andra iaf..

När jag bodde centralt i Sthlm och hade stor häst i ett dyrt stall nära stan så täcktes ALLA hästens kostnader på ca 6000kr/mån. Dock ej veterinärkostnader om olyckan skulle vara framme.

Jag vet inte hur du är men man köper ju inte ny sadel, träns, täcken mm varje månad utan det sker ju bara ett par ggr om året om man köper vettiga saker och hästen lider inte om han inte får nytt täcke eller schabrak varje månad.

Stalhyra, försäkring, vaccination, hovslagare och bra foder kostar inte 15000kr heller utan du klarar dig nog gott å väl på 5-6000kr där

Själv har jag en rejäl buffert om något skulle hända, och den ökas hela tiden på brukar spara undan mellan 500-2500kr/mån till häst/hund bufferten för outförutsedda utgifter

O sedan måste man betala bensin och billån om man inte har råd att köpa en bil själv.

Men du måste väl inte ha en dyr bil? Alltså att lånet inte behöver ha sådan hög månadskostnad? Jag kan ju lugnt säga att med 15k över varje månad hade jag kunnat köpa en dyr bil, uppgraderat min lägenhet, köpt en egen transport, haft 2 hästar och ändå levt lyx utöver det.. Och jag snålar inte till något av mina djur.

Ärliigt talat så är det nog en väldigt liten del av Sveriges befolkning som har 15000:- över varje månad. Men en stor del av Sveriges befolkning har en eller flera hästar varav de flesta nog tjänar mellan 14000-20000 i genomsnitt skulle jag gissa. Tror du har tagit i lite väl mkt, kan du inte skriva hur du har räknat så kan vi se vad du har räknat så högt på och vad som är rimligt, nånstans måste du ha tänkt tokigt.

Jag har inte räknat, jag har uppskattat :D

Men om vi säger då att folk har 5' över varje månad och hästen kostar 3'. Då är det bara 2' kvar och det försvinner ju väldigt fort vid händelse, det kan ju vara allt från självrisk till att ett vintertäcke går sönder samtidigt som hästen tappar en sko osv.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 662
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 795
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 958
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 077
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka