detta med extrapad under bomlös

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag förstår tanken med varför man vill ha en tryckutjämnande pad under en bomlös sadel.
MEN jag har å andra sidan sett någon rekommendera barbackaridning före en sadel som inte passar 100%.

I min värld så får man mest punktvis belastning om man rider barbacka, lite mindre med en barbackasadel av något slag och minst med en bomsadel. Mellan de två sista någonstans lär vi väl hitta den bomlösa sadeln, antar jag. Den borde ju fördela trycket relativt bra, jämfört med en barbackapad eller bara en vojlock.

Jag funderar bara på varför den tryckutjämnande padden är så nödvändig egentligen? Många rider ju med någon form av barbackasadel flera gånger i veckan.

Jag har inte provat den bomlösa jag köpt ännu, men jag har känt på den och den är som en lite fastare skumgummipad undertill. Det sägs ju att det inte behövs nån speciell pad till denna sadeln (finns i annan tråd) och det känns nästan som att jag är böjd att prova utan, speciellt om det är 10-åriga dottern som ska rida.

Men ge mig gärna bra förklaringar och motivera varför jag måste ha paden alternativt varför det är helt okej att låta bli.

Jag är totalnovis på bomlösa sadlar, men barnen rider ju shettisarna i ponnyputor idag, det kan ju inte vara så stor skillnad egentligen.
 
Sv: detta med extrapad under bomlös

De bomlösa är inte så mjuka som en barbackapadd. Visst blir det punkttryck av sittbenen t ex när man rider barbacka (utan padd), men ryttarrumpor bryggar t ex inte, eller trycker på manken etc ;)

Om de bomlösa vore 'mjuka-mjuka', dvs gick att t ex vika dubbel som en barbackapadd - då skulle det inte behövas padd. Men de är inte så mjuka.

Sen, en sak till - stiglädrena! Beroende på hur de är fästa (band över ryggen t ex) kan det bli ett enormt punkttryck av det (det är därför man inte ens med padd ska hoppa i en bomlös, undantaget de speciella hoppsadlar som finns).

Sen kan man använda padden att få en perfekt tillpassning mha inlägg - höja över manken, se till att ryggraden går fri, se till att den inte bryggar osv.
 
Sv: detta med extrapad under bomlös

Först o främst så ska en pad skapa ryggradsfrihet. Även när stigläderfästet är ett band över ryggen så ska paden klara det.
Din dotter väger förmodligen inte så mycket. Men för oss här är det ganska omöjligt att se om de bossor som finns räcker eller inte.
Att gå ut här och säga att ditt märke av bomlöst inte behöver extra pad till är ganska farligt. Blir stor skillnad när en ryttare som väger en del rider i den.
Tyvärr är det så att billiga kopior inte är lika bra som orginalen just för att man har tullat på något för att få ner priset. Det är inte bara märket man betalar för. Likadant för bomsadlar med sämre material i lädret, stoppningen, uppbyggnaden och tillverkningen.
Sen är ju hästar så olika i ryggen. Vissa kan man knappt hitta ryggraden på medan på andra sticker den högt upp. Då blir det så olika vad man kan använda eller inte.
// Linda
 
Sv: detta med extrapad under bomlös

har sadeln paneler undertill behövs ingen pad. Annars har man en specialare som gör att sadeln kommer upp från ryggraden.
(Om det är den som finns på bild i din andra tråd, köpt på Tradera?? så ser det ut som en som behöver en pad för bomlösa sadlar)
Akta så inte tryck kommer på ryggraden av stigbyglarnas tyngd...
 
Sv: detta med extrapad under bomlös

En barbackapadd tex de i fårskinn ska man ALDRIG ha stigläder på. Det funkar bra att rida i sådana, gör det själv ibland då jag vill lulla på barbacka men man ska aldrig aldrig sätta stigläder på dem trots att fäste för det finns för det skulle ge ett kraftigt punkttryck på hästens ryggrad. ÄVen om man satte en padd under en barbackapadd/barbackasadel så skulle den inte fördela trycket lika bra som en rejält bomlös sadel.:D

Jag rider både i bomlös sadel, bomsade och barbackasadel i fårskinn för att variera :-) och det verkar min häst må bra av.
 
Sv: detta med extrapad under bomlös

Punkttryck i en bomlös tror jag aldrig man kommer ifrån, och själv tycker jag det är själva vitsen med bomlöst. Att det INTE fördelar ut vikt över hela längden utan vikten stannar ungefär där ryttaren sitter.

Däremot är det oerhört viktigt att sadel (och därmed ryttaren) går fri från de känslig tornutskotten. Utan padd sitter ryttarne på tornutskotten och det är bara en tidsfråga innan hästryggen är förstörd.
 
Sv: detta med extrapad under bomlös

Jag hade en freemax evo (liknande din) och den var man tvungen att ha pad till. Jag hade en haf-pad. Fanns inte en tanke på att ha utan eftersom den var helt slät under. Likaså hade jag en freemax western, köpte på Börjes som sa att man inte behöver ha specialpad, men enligt tillverkarens hemsida och en annan återförsäljare måste man ha det.
 
Sv: detta med extrapad under bomlös

Som andra sagt så är det väl för att ryggraden ska gå fri, och att stigläderfästena inte ska kännas igenom :) Fast om ponnyn inte har någon ryggrad som sticker upp ur ryggmusklerna (vet ju inte till vilken av dem du ska ha den, den nya?) och eftersom inte "dottern" är så tung så blir det ju inte lika nödvändigt. Men förmodligen behöver du det ändå. Jag hade en sådan till Ior en sväng (han hatade den, surprise... lite petig så :D) och den var rätt så platt och lite hård under så den hade nog skavt och tryckt en hel del på tornutskotten om dom hade stuckit upp ur filéerna. Men det behövs nog inga tjocka paneler, sadeln hamnar så gräsligt mycket över hästen då. Det är nog inte så mycket tryckavlastandet utan kanalen för ryggraden du ska tänka på :)
 
Sv: detta med extrapad under bomlös

Fast man kan ha stigläder om man inte använder dem till att stå upp eller rida lätt. Man kan ju ha dem som "fotstöd" eller om man vill ha en säkerhetsgrej om man är ute i skogen och hästen skyggar eller så :)
 
Sv: detta med extrapad under bomlös

jag har en startrekk espaniola. Den har paneler på undersidan (utbytbara mot tjockare om man vill). Jag använder vanliga schabrak till den.
"soffkuddemodellen" av bomlös som inte har paneler skulle jag inte rida utan specialpad!
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är ganska ny på detta med bomlösa sadlar så har en del frågor. För det första hur är det egentligen med hoppning med bomlös sadel...
Svar
7
· Visningar
875
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
805
Utrustning Har ett c-ponny till avel, men som rids mellan fölningar. Eftersom musklerna över ryggen och bukens omfång av naturliga skäl varierar...
Svar
5
· Visningar
740
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp