Detta med gödsel...?

Caress

Trådstartare
Jag har sökt här och på jordbruksverket men jag fattar inte eller hittar inte.
om jag har ett stall för 3 hästar, måste jag ha container då som ska tömmas eller räcker det med att jag har nåt litet som jag kan hantera själv och ta vara på gödslet ex sälja..?
Hur är reglarna?
Blir så snurrig :confused:

Sv: Detta med gödsel...?

Det är miljökontoret i din kommun som sätter upp reglerna för hur gödseln ska hanteras. Beroende på var man bor och hur känsligt området anses vara så gäller olika saker. Ring och fråga, men förvänta dig inte att du får några jättebra svar så här på sommaren när de flesta är på semester;)

Jordbruksverket har de övergripande reglerna för gödsel på sin hemsida: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/godsel.4.4b00b7db11efe58e66b80002620.html

Där står bl a
---
Om du har färre än två djurenheter eller två till tio djurenheter utanför känsliga områden omfattas du inte av de generella bestämmelserna. För dig som inte omfattas av krav på minsta lagringskapacitet gäller att lagringen inte får leda till förorening av yt- eller grundvatten så att det skadar miljön eller människors hälsa. Du ska också kunna lagra gödseln under den tid på året då det inte är lämpligt att sprida.
---

Sedan är ett samtal till kommunen vettigt, för att höra hur andra i kommunen har löst det.

Grunden är att det inte ska kunna läcka något gödselvatten från gödseln och ut i marken. Sedan kan det i vissa kommuner finnas undantag för den som har ett mindre antal hästar (även får). Men som skrivet innan är det din kommun som sätter gränserna för hur det ska vara och inte Jordbruksverket.
Men det betyder också att om du kan lösa förvaringen så att det blir tätt finns inte krav på att det ska vara container. Kan vara vad som helst som är tätt. Sedan finns det krav på att du ska ha en lösning för hur du an göra av med den. Är du säker på att du kan sälja den så kan det vara ett godtagbart alternativ. Kan du inte garantera det så måste kunna visa att du har mark själv att sprida den, avtal med någon annan som har det eller avtal med någon som kommer och hämtar och tar hand om t ex container.

Det är både Jordbruksverket och Kommunen som bestämmer om gödselhantering :D

Du måste följa både vad Jordbruksverket och kommunen bestämmer, ibland är livet underbart - i synnerhet om du har gårdstöd ("eu-bidrag") så måste du rätta dig noga efter Jordbruksverket eftersom mycket vad gäller gödselhantering är inskrivet som tvärvillkor. Detta är ju något att se upp med eftersom det i vissa kommuner är så att jordbruksverket faktiskt är strängare än vad kommunen på orten är :grin:

När du nu har tittat på vad jordbruksverket säger om spridning etc så bör du således ta kontakt med kommunen och höra vad dom "nissarna" säger.

Man skulle kunna tycka att man skulle kunna avveckla kommunen ur ekvationen... det blir liksom kaka på kaka, men alla tjänstemän ska väl få arbetstillfällen också.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 732
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Ramona
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 685
Senast: Görel
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 102
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025