Detta med hjälptyglar och bett.....

Iris71

Trådstartare
Om det redan finns en tråd som behandlar detta ber jag så hemskt mycket om ursäkt och hoppas i så fall att nån kan tipsa mig om det!

Kan någon vänlig själ vara så snäll att förklara skillnaden mellan olika hjälptyglar för mig? :bow:
Satt och tittade i Hööks katalogen och fann en mämgd olika hjälptyglar. Vad är det t. ex för skillnad på Thiedeman, Goug och Chambon? Alltså jag är ute efter skillnaden på inverkan och varför man använder just den ena tygeln?

Likaså läste jag på nån sida att man ska byta bett ofta. Varför? Och att man ska växla mellan 2-delat, 3-delat och rakt oledat. Varför? Vilket oledat ska man använda i så fall? Och vilken inverkan har de olika betten? Vidare undrar jag över Kimblewick? Fick tips på det bettet, men tycker det verkar skarpt? Är det det?

Många frågor..... :bow:

Sv: Detta med hjälptyglar och bett.....

Räcker upp en hand! En till som vill få det förklarat för sig.
Betten har jag lite koll på men hjälptyglar och allt som finns.

Iris71 skrev:
Likaså läste jag på nån sida att man ska byta bett ofta. Varför? Och att man ska växla mellan 2-delat, 3-delat och rakt oledat. Varför? Vilket oledat ska man använda i så fall? Och vilken inverkan har de olika betten?

För att trycken inte ska hamna på samma ställen i munnen.
Variation minskar risken för bettrelaterade skador i hästens mun. Den risken finns även om man har ett väl tillpassat bett.

Även byte av nosgrimma då och då är av samma orsak.

Alla de olika betten ger olika tryckfördelningar i munnen, vad hästen trivs bäst på får man prova sej fram för.

Men trots allt är det ju handen på ryttaren som till största delen avgör om bettet blir för skarpt eller orsakar obehag för hästen eller om den får bettrelaterade skador.

Jag kan tipsa om att rida på hackamore/sidepull/repgrimma också. Då slipper ju hästen bettet helt och hållet. Måste ju vara bättre än att ha 3 olika bett att rida på, så att munnen får vila lite.Och angående nosgrimma och sånt så behövs de ju faktsikt inte alls i flera fall, och dessutom så ska de ju inte sitta så hårt att hästen får ont av dem. Och självklart är det ryttarens hand som avgör om ett bett är skarpt eller ej.

Vad det gäller hjälptyglar så tycker jag inte att de ska användas om man inte verkligen vet vad de har för inverkan samt att man är kapabel att använda dem. Jag är använder aldrig sånna utan försöker hitta ett annat sätt att lösa problemet på. Tycker ofta att man ser folk som "fuskar" för att hästen ska gå i form o.s.v. när de i själva verket sitter på än häst som inte har tillräckligt med kondition och muskler. Menar nu inte att alla som har hjälptyglar är idioter utan att många missbrukar dessa i okunskap.

Min avsikt är inte att genast springa och köpa dessa hjälptyglar!! Jag är bara intresserad, vetgirig och nyfiken!! Om man inte frågar och söker kunskap hur ska man då någonsin få den kunskap som du efterfrågar!!:confused:

Jag använder IBLAND halsförlängare vid specifika tillfällen och jag vet att det finns de här inne som AVSKYR allt vad hjälptyglar heter, men det är inte den diskussionen jag är ute efter!! Jag är inte heller ute efter att få höra att jag inte är tillräcklig kunnig för att använda dessa hjälptyglar!! Jag har ingenstans skrivit att jag frågar för att senare bruka dem!!:mad:

Jag förtydligar: Vad har de olika hjälptyglarna för inverkan? Vad är det för skillnad på dem? Jag frågar för att jag vill veta, är nyfiken och vetgirig!! Kan någon ge mig ett kunnigt och konstruktivt svar?? :bow:

Men tack för att du svarade i alla fall!!

Jag är långt ifrån någon expert på det här, men det jag tror mig veta är...

Alla hjälptyglar strävar ju efter att förändra hästens huvudställning, för det mesta att få ner huvudet på hästen. Skillnaden är var hjälptyglarna verkar, dvs. var de lägger tryck/drar.

En thiedeman verkar i munnen på hästen, precis som en graman så ger den en hävstångseffekt av bettet. Den ger efter (ska ge efter) när hästen tar huvudet nedåt/inåt.

En chambon verkar i första hand i nacken (tryck) men drar hästen mycket kommer den ju även att dra i bettet. Den ger efter när hästen sänker huvudet.

En gouge verkar både i nacke och i munnen, skulle gissa på att den verkar ungefär lika mycket på båda ställena. Den ger efter när hästen sänker huvudet, men den kan inte bli lika lång och låg som med en chambon eftersom gougen då tar emot.

Vad man använder beror då alltså på vad man vill uppnå...

Rätta/komplettara gärna, jag är långt ifrån någon expert...

Thiedemantygeln är tänkt att fungera på samma sätt som en fast martingal, men är konstruerad på ett annat sätt.
Har man en fast martingal fäster man ringarna på martingalen i nosgrimman (engelsk!). När hästen höjer huvudet med en thiedemantygel skapas ett tryck i munnen, har man fast martingal uppstår tryck endast på nosryggen.
Fast martingal brukar man använda på hästar som är ostadiga och som gärna vill ta bettet och dra i samband med hoppning. Den ger hästen (och ryttaren) bättre balans. Den fasta martingalen hindrar hästen från att komma för högt upp med huvud och hals, utan att för den delen påverka hästens mun (det gör dock thiedeman-tygeln men endast i det ögonblicket då hästen höjer huvudet.). När den inte behövs så stör den inte hästen! Om hästen börjar hänga och ta stöd i den bör man justera den eller ta bort den. En del använder den fasta martingalen vid inridning och utbildning av unghästar för att den hjälper hästen att hitta balansen. vid användade av fast martingal i hoppning (låga hinder) får den inte vara så kort så att den hindrar hästens ryggverksamhet. Hästen ska ha full frihet att använda huvud och hals i hoppningen.

Gogue: Ska löpa fritt genom bettringarna och verkar genom att den skapar ett tryck på nacke och bett men hästen kan sträcka huvud och hals framåt och nedåt utan att hindras av hjälptygeln.. Den ska vara inpassad så att den endast verkar då hästen höjer huvudet, alltså ska den inte tvinga hästens huvud neråt genom att vara för kort.

Chambon: Påminner i konstruktionen väldigt mycket om Gogue´n men den löper inte fritt genom bettringarna utan fästs med hake i dem.

Det är vanligare att man använder chambon i samband med longering och gogue vid ridning.

Sättet som thiedemantygeln är konstruerad på gör att den får likande funktion som gramantygeln. I det här fallet har man bara kapat den en halvmeter och fäst den i tyglarna. Fördel- man slipper hålla två tyglar.
Nackdel- Man kan inte korrigera längden på samma sätt. När hästen går på lång tygel har inte hästen möjlighet att sträcka fram och ned huvud och hals. Thiedemantygeln hämmar dessutom ledande tygeltag.

Iris71 skrev:
Min avsikt är inte att genast springa och köpa dessa hjälptyglar!! Jag är bara intresserad, vetgirig och nyfiken!! Om man inte frågar och söker kunskap hur ska man då någonsin få den kunskap som du efterfrågar!!:confused:

Jag använder IBLAND halsförlängare vid specifika tillfällen och jag vet att det finns de här inne som AVSKYR allt vad hjälptyglar heter, men det är inte den diskussionen jag är ute efter!! Jag är inte heller ute efter att få höra att jag inte är tillräcklig kunnig för att använda dessa hjälptyglar!! Jag har ingenstans skrivit att jag frågar för att senare bruka dem!!:mad:

Tyvärr missförstog du mig nu. Jag ville inte anklaga dig för något, var inte meningen att göra någon ledsen! :crazy: Jag skrev bara mina erfarnheter, absolut inte att du inte skulle vara kapabel att använda dessa! Så länge folk vet hur man använder dessa och det finns anledning så självklart, menade bara att det är mycket småtjejer t.ex. som springer och köper när de har skaffat häst för att de ser andra som har det och att hästen kanske böjer fint på nacken då. Sånt tycker jag är trist. Jag är inte heller något proffs och använder därför ej några hjälptyglar.
Så ännu en gång ber jag om ursäkt för mitt klumpiga sätt att uttrycka mig.

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 301
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 479
Senast: zanzan
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag håller på att vänja in min 4-åring på bett. I nuläget rids han på sidepull vilket fungerar bra men av praktiska skäl skulle jag...
Svar
10
· Visningar
4 902
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025