Detta med raser...

Emor

Trådstartare
Ja här är ännu en sådan tråd... Har insett att jag behöver komplettera vår familj med en tränings och tävlings kompis till mig då m pudeln här i huset inte är intresserad utav annat än att värma sängar och hoppa runt i skogen. Men att det ska vara så svårt! Har som sagt pudel nu, och det är i första hand inte en ras som jag vill ha igen (detta är min nr 2) och jag vill ha en hund med lite mer motor i. Strl messigt är mellan pudeln dock perfekt, även om jag gärna önskar lite mera hund så att säga... Ett krav är även att hunden inte fäller.

Går det att hitta? En mellanstor hund som inte fäller med motor i att träna och tävla främst lydnad och spår mer? Strl mässigt är inte det viktigaste, kan vara lite mindre men helst inte så mycket större pga utrymmesskäl.

Sv: Detta med raser...

Ej fällande hundar som gillar att jobba är tex
- lagotto romagnolo
- perro de agua espanol
- pumi

Den enda av raserna jag egentligen känner till är ju lagotton. En medelstor hund, klipps regelbundet (var 6e vecka om du inte ställer ut). Ställer upp på allt du vill träna! Har en utmärkt nos, används i hemlandet Italien för tryffelsök. Är från början en vattenapportör och viljan att bada och hämta saker finns där också.
Oavsett ras ska man ju vara noga med uppfödare och är det lagotto så ska du kolla upp så de avlar på individer som är mentalt bra (har förekommit/finns fortfarande individer som är rädda och tillbakadragna, så ska rasen inte vara), är fria från HD och även ögonlysta ua.
Rasklubben finner du på www.lagotto.org

Lagotto är en av de raser jag är intresserad av, har hittat en uppfödare isf som ev vill ha ut en tik på foder och jag väntar på besked. Men om jag får ett nej (hon vill ev behålla hunden själv) så tänkte jag kolla om det är någon ras jag missat. Pumin har jag inte tänkt på alls, ska genast ta en titt på dom!

Hmm hur mycket motor och driv har en lagotto? Jag vill ha en arbetsnarkoman som nästa hund men det är ju väääldigt smidigt med en som inte fäller.

De lagottos jag träffat har varit allt annat än "arbets hundar"!
De har haft en del brister vad gäller både tillgänglighet, "mod" och "motorer" samt haft en del "trams" för sej vad gäller hundar av samma kön.

Men varför inte en borderterrier?

Fäller inte - trimras - pigg, aktiv, mycket motor om man väljer arbetande linjer, smidigt format osv.

Fungerar väl för både lydnad, agillity, gryt-träning, vilspår osv.

Relativt sund så vitt jag vet även om det så klart finns vissa rasbundna sjukdomar som man bör hålla koll på.

/Swat

PM är skickat!

Swat: Trimraserna försöker jag hålla mig ifrån, blir det trimras blir det isf en Cairn igen.

håller med. jag har fortfarande inte träffat en enda trevlig lagotto, och de man ser verkar vara ganska ovilliga till att ta i lite och att samarbeta. du borde ha större möjligheter till en fungerande tävlingshund om du köper en ny pudel.

Jag har bara träffar ett par pumis (pumier?) men de har varit väldigt glada och arbetsvilliga. Kan vara värda att kolla upp.

Att de har ett väldigt charmigt utseende är också ett plus.;)

Som sagt så vill jag helst inte ha en ny pudel, vet inte men jag har inte fastnat för rasen. Dessutom vill jag gärna ha en något rejälare hund, en som inte hellre ligger inne än är ute när det är -20 osv.

De lagottos jag träffat har varit allt annat än "arbets hundar"!
De har haft en del brister vad gäller både tillgänglighet, "mod" och "motorer" samt haft en del "trams" för sej vad gäller hundar av samma kön.

Men varför inte en borderterrier?

Fäller inte - trimras - pigg, aktiv, mycket motor om man väljer arbetande linjer, smidigt format osv.

Fungerar väl för både lydnad, agillity, gryt-träning, vilspår osv.

Relativt sund så vitt jag vet även om det så klart finns vissa rasbundna sjukdomar som man bör hålla koll på.

/Swat

Det kan jag nog inte hålla med om. De fäller kopiösa mängder emellanåt. Och det är väldigt svårt att dammsuga bort detta från soffan.

Hur trimmar du den bordern om den fäller "kopiösa mängder" mellan trimmningarna?

En bekant föder upp border och hennes fäller i stort sett inte alls. Precis innan de skall trimmas kan man "lugga" loss en del päls, men de "fäller" inte i ordets rätta mening.

/Swat

Det är inte min border utan en väns. De fäller konstant och de trimmas med jämna mellanrum både av ägaren och av en trimmare.
Men jag har en hund som inte fäller alls så jag får nippran så fort de varit hemma hos oss och varit i vår mörkbruna soffa.

Jag har samma erfarenhet gällande lagotton, tyvärr.

Jag har väl inte träffat på ett jättestort antal, men dom jag stött på i träningssammanhang har fungerat bra så länge det är på hundens villkor, när kraven kommer så "käftar" hunden emot direkt och trilskas. Sammarbetar bra om den ser/vet om belöning ( godis ) men utan fungerar sämre .

De lagottos jag har träffat har alla varit ordentligt livliga men utan direkt "motor", rejält skotträdda och en del med tillgänglighetsproblem. Har aldrig sett någon tävla högre än lydn 2 trots att det finns en hel del där jag bor. Curly skulle jag inte rekommendera som hund att arbeta med på någon högre nivå. Pumi kan funka om man står ut med skällandet... Har träffat en och annan nervös där också dock. En riktigt rejäl arbetshund kan man faktiskt få i en bouvier av kontinentala linjer, fast medelstor är den inte - och inte helt lätthanterlig heller. Hur mycket fäller en vältrimmad riesen? DET är en trevlig ras att jobba med. Fast inte medelstor...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 983
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 540
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 385
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 298
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?