Detta med sadlar *suck*

Veronika

Trådstartare
Köpte en ny R.Pessoa Pony Wide sadel i höstas men nu tycker jag inte att den passar så bra längre, synd för den är ap-skön att rida i :crazy: . Pållan har fått punkt-skav längst bak under bossorna (dock mest på ena sidan). Ska väl villigt erkänna att hon ej var i full kondition eller bra musklad när jag köpte Pessoan + att hon en tid hade gått med för trång sadel hos förra ägaren.
När jag provade sadlar så tyckte sadelmakaren även att Prestiges Pony sadel/Golden star låg bra på henne men dom är väl lite mer svängda i formen.. eller?? Nu verkar det ju dock som att Pessoan är för rak eftersom den skaver baktill, kan väl knappast vara för smal bom då den är riktigt vid enl. mig. Vad tror ni om detta? Kan hon ha musklat sig så att hon blivit mer svängd på 3 månader? (kan lägga in då och nu bilder om så önskas..)
Har bokat tid med sadelutprovare nästa vecka men vill ändå höra era åsikter. Jobbigt o dyrt att behöva köpa nya sadlar titt som tätt ju :smirk:

Sv: Detta med sadlar *suck*

Kanske nån som har förslag på nån bra sadel att prova? Hur är tex M&N, HdR eller FB uppbyggda? Och hur vida kan man få dom? Ska ta hem några Prestige men hade ju varit bra med flera alternativ..

Senast ändrad:

M&N sadlar är raka.
FB är lite svängda (de äldre är mer svängda och de efter 2000 är rakare)
Pessoas sadlar brukar väl vara ganska svängda... Däremot vet jag int eom ponnysadeln är det.
Lägg gärna in bilder.

Har hon fått tryckskador längre bak så är sadeln för smal och hamnar i bakvikt och för rak i bommen.

HdR har ganska rak bom, och har rätt okej vidd i sina vida modeller (iaf hoppsadlarna). Dock inte extremt vida, men en av de sadlar som passat valackens rygg.

Min fick samma skav av pessoa-sadeln. Har nu en Prestige sidney och den har han inte fått skav av....

Jaha okej. Provade en begagnad för längesen och den gick att jämföra med Prestige (när det gäller böjningen på bommen)

Centaur skrev:
Min fick samma skav av pessoa-sadeln. Har nu en Prestige sidney och den har han inte fått skav av....

Aha, en med samma problem :smirk: Var det för att din häst heller inte heller var ordentligt musklad/i kondition när du köpte den som den passade bra eller?
Är det kil eller rundbossor på Prestigen? Har ju provat Prestige Pony och golden och varför jag inte köpte nån av dom då var för att jag tyckte Pessoan var skönare, upplevde att jag inte hade samma kontakt med skänklarna i dom andra men nu var det väl inte rätt storlek för mig heller.

Såhär såg hon ut vid tiden för sadelköpet

Majasidan.jpg

Har ingen bild på hur hon ser ut för dagen men jag ska ta en när jag tar in dom ikväll..

Centaur
Hur mycket mer svängd upplever du att Prestigen är jämfört med Pessoan?

Splittan skrev:
Stubben sadlarna är lite svängde, vissa mer och vissa mindre.

Har provat en ganska vid Stübben (Artus tror ja den hette) men den passade inte, har för mig att den var för trång och/eller svängd

Jaha, såhär ser pållan ut nu...
DSC00120.jpg

och från andra sidan
DSC00128.jpg

..och här ser ni skavet
DSC00116.jpg

När jag tittade o jämförde bilderna så tycker jag hon har blivit mer svängd i ryggen sen i höstas, vad säger ni?

Såhär såg hon ut när hon kom i Juli, ej i kondition, gått på klöverbete o endast promenadridits nån gång i veckan
Majasidanjuli.jpg

Senast ändrad:

Om Artusen var för trång är det bara att prova en större bomvidd, men Artusen borde ligga hysat på din häst ändå tycker jag. Hyfsat raka i anläggningsytan och man kan stoppa om sadeln s¨å den blir rakare. Annars kanske Globus vore nåt?

hon ser ut att ha bortskavd päls bakom manken vid ryggraden oxå? eller ser jag fel? syns på nästsista bilden. nu vet jag inte hur vid pessoan pony wide är men jag tycker inte hon ser ut att behöva en så väldans vid bom? om hon har skav/tryck vid manken oxå så är det ju förmodligen för att den är för vid och hamnar i framvikt och trycker där. men då å andra sidan borde det inte bli så mkt tryck bak som du fått nu.

tror iaf ett par rundbossor skulle passa mkt bättre på hennes rygg.

Det som syns vid manken är inte skav utan hon brukar ha "tröja" på sig för att inte få bogskav så det är bara att pälsen är uppruggad då jag nyss hade tagit av den.. ;)

Din häst ser ut att ha haft rakare rygg vid sadelköpet än nu. Du ser att det går uppåt bakom manken nu. Min var också omusklad när han fick Pessoan, hade den bara någon mnd innan den fick kasseras. :crazy:

Prestige är mer svängd, men inte extremt, och den har inga kilbossor, dvs inget som trycker ned i hästens rygg där bak. den är också byggd på ett annat sätt, bredare tunnel bl.a. Jag har en Sidney, den har större stöd och bättre läder än GS.
Min häst jobbar otroligt mkt bättre nu som det finns plats att höja ryggen. :)

Såhär såg han ut för några år sen, knapt inriden:
http://community.webshots.com/photo/121257631/125077846oOqWFL

För snart ett år sen: http://community.webshots.com/photo/121257631/125078634VcQSRT

I höstas:
http://community.webshots.com/photo/140728223/193292391nqnCdy

Som du ser så är han absolut inte svankig på nåt sätt, men det går lite uppåt efter manken, och det är tillräckligt för att utesluta kilbossor och raka bommar. Dom kan se ut att ligga bra i stallgången, men han har ingen plats att röra sig i när han rids. han har bomvidd 34 på dressyrsadeln, 35 på hoppsadeln (är lite för vid men han växer, så har fårskinn under den än så länge)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 456
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka