Detta med sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 395
J

jonson

Eftreosm att jag inte är tillräckligt smart för att lägga in bilder här så får jag försöka ialla fall.

HAr en tidigare trånangående sadlar till mina två hästar. Men jag börjar med den ena varmblodet:

Jag har provat:
Appalosa silver star 33:a. Upplever den som för smal. Hade önskat mer mankfrihet och den glappar i bak.
Appalosa Green star 37:a. Bra bomvidd men glappar fortrfarande i bak och blev ruggad på båd sidor om manken som om den inte ligger still pga för bred. För lite mankfrihet. Får inte in 2 fingrar (små) när jag sitter i och upplever den ligga på manken.
Båda glider något i sidled.

Har då kommit fram till att appalosan är för svängd. Rätt eller fel?

Har även provat en T6 vid tror jag det är, den vidden dom levereras med. FIns inget glap men jag upplever den som för rak i stället. Blir även här uppruggad på sidorna om manken, för lite mankfrihet och glider väldigt mycket i sidled.

Så vad fins det för sadlar som är böjdare än T6 men rakare än Appalosa samt någon bomvid därimellan? JAg har ingen aning om gradantalen på dessa bomvidder.

Sen en annan fråga: Hur mycket minskar jag bomvidden på T6:an när jag lägger in dom röda plastbitarna?

Sv: Detta med sadlar

Jadu, jag kan bara svara på din sista fråga då jag själv har en t6. ;) Dom smala motsvarar en bomvidd, och dom tjocka 2 bomvidder. Om jag minns rätt. :)

Jag har också provat prestige på min (vblsto, rak rygg) och den var också för svängd för henne. T6an ligger kanon. Någon mittemellan dom.. hm.. Wintec hopp kanske? Jacson Legano?

JAgh ar provat en wintec allround 500 med samma resultat som appalosan. Den släpper i bak både med blått och rött järn i. Vet i och för sig inte hur 500 skilljer sig med hoppvarianten? 500 är rätt böjd vad jag försått?

Då ska jag prova om det blir bättre att lägga in någon av inläggen i T6:an först. Men antagligen är den för takformad då jag inte upplever hästen sådan. JAg uplever den inte som sälskillt rak heller med endock så passar T6:an bäst?

Nu vet jag inte om T6 i USA är samma som T6 i Sverige, men här finns alla Thorowgoodsadlar, både T4 och T6, i tre olika "svängar": broadback, standard, och high wither (rak, normal och tämligen svängd). Alla tre har utbytbara koppjärn och FISH-inlägg. Om det är den rakaste T6 du har provat (kanske är det den som vi kallar "broadback" som ni kallar "vid"/cob?), kanske det skulle vara läge att prova nästa svängningsgrad (standard)?

Ja, det låter som Prestige sadlarna är för svängda. Kan du inte ta ut en sadelutprovare istället?

Prestige Silver Star, Prestige Green Star.

Wintec Allround är den svängdaste av Wintecsadlarna, sen kmr dressyren, hoppen är betydligt rakare. :)

Jag upplever t6an väääldigt rak, min häst har väldigt rak rygg. ;)

NU gör du mej lite förvirrad. :)

Jag vet inget om att man kan beställa T6 i något annat utförande än den jag har faktist. Då beställde jag den i början på året i sverige.
Fanns inga val angående svängdheten på bommen, vid bomvidd med möjlighet att göra den smalare med järn och inläggen.

T4 modellerna däremot kan man ju vla om man vill ha för hög, norlam eller låg manke. Men det är kanske inte samma sak?

I vilket fall som hälst så har jag ridit i en T4 och det var inget för mej då bla midjan för bred.

JA igentligen skulle jag det.

Men det känns lite onödigt oxå då det är en travhäst som kommer ha sadeln på sig 1-2 gångr/veckan samt en 2 åring som kommer ändra sig väldigt mycket, säkert väldigt fort. Och då måste sadelutprovaren hit stup i tackt som den ändrar sig liksom.

Vad konstigt! Här finns T6 och T4 i precis samma utföranden. Det enda som skiljer är materialet (och prislappen). Det du beskriver angående T4s "mankar" är precis det jag menar med olika svängar. :) Kika på Thorowgoods hemsida; de borde ha lättillgänglig information där.

Lycka till i sadeldjungeln!

Provade en wintec hopp nu. Samma problem där. Den släppte faktist mer än 500 trotts samma färg på järnet!
Hur nu DET kan komma sig?
Sedan gled den i sidled (som dom brukar på denna häst men appalosan glider minst). Mor tyckte oxå att den satt "ovanpå" ryggen så att säga.

Hm... mer förslag?

VAd jag förstår av deras hemsida så går det inte att få Showjumper modellen i annat än för normal manke.
Sadlarna som börjar med GP och finns för olika mankar är ju i ett helt annat utförande till och med. Ser mer ut som en allroundsadel?

Oh det har jag ingen aning om! Jag har bara koll på dressyrsadlarna. :eek: Showjumper är nog menat som en hoppsadel, eller hur?

Jag ser på den brittiska hemsidan att de kallar "broadback" for Cob (den rakaste, alltså), och den med hög manke (och mest svängda) för HW. Det finns ju tre versioner av T6 dressyr och alla tre svängningsgraderna är representerade, precis som i T4.

Hm.. vad knepigt! ;s Sadlar är inte lätt.. Fast med luftsadlar så är det normalt att dom ser ut att vara "ovanpå", eftersom inte luften fördelat sig rätt ännu, det gör den när man sitter i sadeln. Fast släpper den där bak så ligger den ju inte bra i vilket fall..

Hm, näe du jag vet inte riktigt.. kan inte prata av erfarenhet då jag mest haft erfarenhet av dressyrsadlar, men vad jag vet så ska ju typ vissa Frank Baines, Morris and Nolan m.m. vara raka.

Liknande trådar

Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 155
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 512
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej! Tänkte samla lite ny info och tips om hoppsadlar här. Jag har problem! är inte säker på om jag letar rak eller svängd bom till... 2
Svar
23
· Visningar
3 569
Senast: Snurre
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 778
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka