Dette med tecken...

Haffe

Trådstartare
Skaffer med stooor hest uten vinterpels :smirk: . Hvordan gjør dere det? Tenkte sånn: (ca. 5 grader i stallet) Stalltecke med ung. 300 grams fyllning. Ute (under -5 grader) utetecke med 220 g, fyllning med innetecket under. Over -5 grader til ung. 2 grader: Utetecke med ulltecke under.

Dette er kalassvårt!! Hva gjør dere? Bare et teckesbyte medföljer..

Sv: Dette med tecken...

Oj oj oj, om inte hästen är EXTREMT frusen (läs i princip sjukligt frusen) kommer det där bli alldeles för varmt!

Det FÖRSTA är: Fryser hästen alls? Jag har två araber, den ena sätter isbjörnspäls - och fryser så han skakar för minsta lilla. Den andra sätter i princip ingen vinterpäls, och fryser aldrig. Så kolla på pälsen kan man lura sig rejält på :devil:

Iaf, min FRYSLORT har ungefär följande: (jag har kallstall, så samma temperatur inne som ute)

Från plus fem - fleecetäcke inne, inget täcke ute vid fint väder, vid dåligt väder ofodrat regntäcke.

Ner till minus fem - inget täcke om han inte är klippt. 200 grams utetäcke om det är nederbörd/blåst/äckelväder annars inget ute heller.

Minus fem till minus tio - 200 gram stalltäcke inne, 280 grams utetäcke ute.

Minus tio till minus femton 300 gram stalltäcke inne, 360 grams utetäcke ute.

Minus femton till minus 20 - fleece + 300 gr stalltäcke inne, 200 + 280 grams täcke ute.

Under minus 20 - fleece + 300 grams stalltäcke inne, 600 grams täcke ute. 180 grams hals om det är skitväder.

GROVFODER hela tiden (dvs får viss värme av att äta!). Fodret gör rätt stor skillnad.

Sv: Dette med tecken...

OJ DA! Jeg som trodde jeg tok litt "lett" i. Hesten er ny. KOmmer formodligen fra Tyskland snart så jeg vet jo ikke ennå...
Jeg har basert mitt "resonnement" rundt hva de andre i stallen bruker. (Og da er det typ 5 tjocka tecken ++ når det er kaldt.) Jeg har alltid hatt islandshest så det har vært et "ikke tema" for meg. Hesten vil få 5 kg. høy til kveld så det spiser den nok opp under natten. Andre som tycker till?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 285
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 263
Senast: mandalaki
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 251
Senast: Naranja
·
Trav Hvordan har det fungert i Sverige med 15 bak bilen i monté autostart ?? I Norge har DNT nå kommet med et forslag til nytt...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Hovis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V