Diagnos utan undersökning

Jo, det får de visst. Dock kan bolag ha som policy att t.ex inte skriva ut antibiotika utan att djuret besökt en klinik.

Okej, då hade jag fel! Den appen jag känner till skriver inte ut recept utan fysisk undersökning då det ännu inte finns någon tydlig lagstiftning kring det hela (dvs man tar det säkra före det osäkra och håller sig till rådgivning men ingen förskrivning). Uppenbarligen tolkar andra bolag det annorlunda.
Så länge det inte prövats och så länge inte lagstiftningen kring receptförskrivning uppdateras är det svårt att säga vad som egentligen gäller. Lagstiftningen haltar tyvärr efter den digitala utvecklingen.
 
Ja kanske gör dom det. Finns inget prejudikat i frågan vad jag vet så då blir det svårt att säga.
Jag tycker alltså att det är fel och att det kan bli en farlig väg att gå om det blir så lätt som med en app. Absolut att det kan hjälpa till att avgöra om ett besök behövs eller inte men jag tycker inte att en app ska kunna ersätta ett fysiskt besök i normalfallet.
 
Vi behandlade hennes mugg.. blev av med svullnaden och alla skorpor efter ett par dagar.. nu har hon åkt tillbaka till ridskolan.. när jag kom ut där efter att hon varit hemma i 5-6 timmar var kotan dubbelt så stor som när hon åkte från oss... nu får hon en 3 dos med penicillin... :(
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: mily
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 266
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 587
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp