Nu förstår jag inte alls vad du pratar om. Jag pratar minsann snudd på rikssvenskaJust ja - glömmer bort att inte bara dialekten är totalt obegriplig, även uttrycken är märkliga.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu förstår jag inte alls vad du pratar om. Jag pratar minsann snudd på rikssvenskaJust ja - glömmer bort att inte bara dialekten är totalt obegriplig, även uttrycken är märkliga.![]()
som sagt, det var inga bra exempelTycker inte att det är någon större skillnad mot hur det pratas i Halmstad
Lite mindre ”burkigt” kanske bara.
https://www.sydsvenskan.se/2013-01-22/gatan-om-hissens-dialekt
Mja alltså jo, men det var en synnerligen dålig text för att belysa hur illa det verkligen låter.
Här kommer ett bättre exempel...
och vidare
http://www.barometern.se/kalmar/viral-succe-nar-komiker-skojar-med-kalmaritiskan-igen/
(tyvärr svårt att hitta bra ljudklipp som låter som kalmarborna pratar...)
För övrigt har vi spottlov nästa vecka och veckan efter det infaller fössta tossdan i mass, när vi äter massipantåta...
Gotländska och alla norrländska dialekter som jag har hört folk prata.
Annars gillar jag överlag inte att det hörs var man/jag kommer från. Jag vill inte vara kopplad till en plats på det sättet.
Ärligt talat, det klippet är väl i princip det sämsta möjliga för att beskriva skånska? Han har noll koll, inget av exemplen är rätt och själv talar han någon slags konstlad radioskånska som i varje fall jag inte tycker är något vidare.Detta klipp kan inte delas ofta nog när det pratas om skånska!
Jag tycker det klippet är skitkul - älskar Jesper Rönndals humor - och hans skånska!Detta klipp kan inte delas ofta nog när det pratas om skånska!
Viss skånska är ju oerhört grov och mer läten än ord..Liknande ordlistor finns för Skåne också och jag som skåning förstår inte hälften, snarare en karikatyr på skånska skulle jag säga. Jag har en bandinspelning där en äldre släkting, född 1885 utanför Lund, pratar och det är ingen skillnad mot mig, förutom då att språket är lite ålderdomligt med vissa uttryck ur bibeln som inte används idag. Men dialekten är precis densamma, Max von Sydow pratar ungefär med samma dialekt också för att ta ett känt namn.
Om jag inte visste att det var en dialekt skulle jag tro att det var någon sorts barnspråk.
Dömde sa jag inget om. Men jag tänker att det finns - hade funnits - en frihet i att inte vara så enkelt spårbar, liksom. Jag skulle inte sakna geografiskt bundna dialekter om de mystiskt försvann. Sociolekter och sådant har vi ju ändå.Åh, det är ju helt fantastiskt att höra var folk är ifrån.
Jag är, trots min Stockholmska, som många tycker är ful och dryg, väldigt stolt över min dialekt och att folk vet var man är ifrån.
Dialekter är helt otroligt vackert och fantastiskt och det vore väldigt tråkigt om folk dömde efter plats och dialekt och att man känner att man inte vill bli kopplad till en specifik plats pga av något.
Jag är uppvuxen delvis i Småland, dock ej Kalmar. Jag kan knappt ens föreställa mig ett någorlunda intellektuellt samtal på småländska.Faktiskt.
Jag skrattar väldigt mycket inombords när det går på tuffa kids i Kalmar och de pratar sådär.
Det går inte att ta dem på allvar![]()
Kan hålla med dig här.Jag är uppvuxen delvis i Småland, dock ej Kalmar. Jag kan knappt ens föreställa mig ett någorlunda intellektuellt samtal på småländska.![]()
Jag är uppvuxen delvis i Småland, dock ej Kalmar. Jag kan knappt ens föreställa mig ett någorlunda intellektuellt samtal på småländska.![]()
och @PetruskaSäger detsamma om riktigt grovt dalmål *rys*
och @Petruska
Det är klart att de finns. Det är ju nästan löjligt att påstå att det inte finns smarta, bildade och empatiska människor med dialekt.
Jag är övertygad om att du är smart, bildad och empatisk - med eller utan dalmål.Givetvis men dialekten ger mig rysningar. Tyvärr men det är en ryggmärgsreaktion (jag kommer från Dalarna och har definitivt issues från barndomen, bla pga mobbing).
Jag tror jag är rätt bildad och empatisk, trots resterna av mitt dalmål![]()
![]()