Menar du att ordet finlandssvenska ska reserveras för någon sorts standardspråk, som motsvarar "rikssvenska" på den östra sidan? Och att dialekterna då är något ANNAT än finlandssvenska?
Det är klart att det finns en massa variation och olika dialekter, det skrev jag ju också. Och det är samma diskussion som var ovan om Norrländska etc.
Det är fortfarande en av de sex sammanhållna dialektgrupper som finns i svenskan. Vad är lämpligt ord för att täcka in språket inom detta området om det inte är finlandssvenska?
Åtminstone i Sverige så tycker jag finlandssvenska användas som samlande term för allt språk i det området (om vi pratar allmänspråket och inte fackspråk). Helt ekvivalent med Norrländska. Som kan antingen syfta på de mer gemensamma dragen i området som helhet, eller som en samlingsterm för olika lokala dialekter inom området.
Språkvetenskapligt skulle man tala om olika nivåer av dialektanvändning, och säga ett mycket av det som nämns i tråden inte är genuina dialekter, utan utjämnade dialekter alt. regionalt standardspråk då. Men den nivån tänker jag inte diskussionen kan förväntas ha i en tråd här. Även det regionala standardspråket är en typ av dialekt, men på en annan nivå än t.ex. Närpes etc.
Sen tror jag det finns en större medvetenhet om dialekter i Svenskfinland pga att fler har närmare till dem och inte präglats lika mycket av den period då det i princip drevs officiell utrotningskampanj på dialekterna genom bl.a. skolan (i Sverige). Så kanske är van vid lite andra sätt att tala i den typen av diskussioner.
Jag utgår ifrån att man ofta inte menar annat än regionalt standardspråk som avviker från det uppsvenska standardspråket när man säger dialekt, speciellt om en "stockholmare" gör det. (Hoppas ni förstår användningen av " " där och inte tar illa upp

)