Ja alltså jag bor i Österbotten så jag har viss koll.
Ja jag försöker inte skriva dig på näsan! :D

Tänkte bara förtydliga att det inte är hela kusten som är svenskspråkig. I norr är det svårt att ta sig fram på svenska. Och även i sydväst. Jag upplever att många fnyser åt svenskan och vägrar använda den, även om alla läser svenska i skolan. Förmodligen just pga det?

finlandssvenska, den variant av svenska som används i Finland.Termen avser främst det icke-dialektala språket (jämför finlandssvenska dialekter). Svenskan är vid sidan av finskan officiellt språk i Finland och talas som modersmål av ca 280 000 personer, ca 5,5 % av totalbefolkningen
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/finlandssvenska
Menar du att ordet finlandssvenska ska reserveras för någon sorts standardspråk, som motsvarar "rikssvenska" på den östra sidan? Och att dialekterna då är något ANNAT än finlandssvenska?

Det är klart att det finns en massa variation och olika dialekter, det skrev jag ju också. Och det är samma diskussion som var ovan om Norrländska etc.
Det är fortfarande en av de sex sammanhållna dialektgrupper som finns i svenskan. Vad är lämpligt ord för att täcka in språket inom detta området om det inte är finlandssvenska?

Åtminstone i Sverige så tycker jag finlandssvenska användas som samlande term för allt språk i det området (om vi pratar allmänspråket och inte fackspråk). Helt ekvivalent med Norrländska. Som kan antingen syfta på de mer gemensamma dragen i området som helhet, eller som en samlingsterm för olika lokala dialekter inom området.

Språkvetenskapligt skulle man tala om olika nivåer av dialektanvändning, och säga ett mycket av det som nämns i tråden inte är genuina dialekter, utan utjämnade dialekter alt. regionalt standardspråk då. Men den nivån tänker jag inte diskussionen kan förväntas ha i en tråd här. Även det regionala standardspråket är en typ av dialekt, men på en annan nivå än t.ex. Närpes etc.

Sen tror jag det finns en större medvetenhet om dialekter i Svenskfinland pga att fler har närmare till dem och inte präglats lika mycket av den period då det i princip drevs officiell utrotningskampanj på dialekterna genom bl.a. skolan (i Sverige). Så kanske är van vid lite andra sätt att tala i den typen av diskussioner.
Jag utgår ifrån att man ofta inte menar annat än regionalt standardspråk som avviker från det uppsvenska standardspråket när man säger dialekt, speciellt om en "stockholmare" gör det. (Hoppas ni förstår användningen av " " där och inte tar illa upp :o)

Menar du att ordet finlandssvenska ska reserveras för någon sorts standardspråk, som motsvarar "rikssvenska" på den östra sidan? Och att dialekterna då är något ANNAT än finlandssvenska?

Det är klart att det finns en massa variation och olika dialekter, det skrev jag ju också. Och det är samma diskussion som var ovan om Norrländska etc.
Det är fortfarande en av de sex sammanhållna dialektgrupper som finns i svenskan. Vad är lämpligt ord för att täcka in språket inom detta området om det inte är finlandssvenska?

Åtminstone i Sverige så tycker jag finlandssvenska användas som samlande term för allt språk i det området (om vi pratar allmänspråket och inte fackspråk). Helt ekvivalent med Norrländska. Som kan antingen syfta på de mer gemensamma dragen i området som helhet, eller som en samlingsterm för olika lokala dialekter inom området.

Språkvetenskapligt skulle man tala om olika nivåer av dialektanvändning, och säga ett mycket av det som nämns i tråden inte är genuina dialekter, utan utjämnade dialekter alt. regionalt standardspråk då. Men den nivån tänker jag inte diskussionen kan förväntas ha i en tråd här. Även det regionala standardspråket är en typ av dialekt, men på en annan nivå än t.ex. Närpes etc.

Sen tror jag det finns en större medvetenhet om dialekter i Svenskfinland pga att fler har närmare till dem och inte präglats lika mycket av den period då det i princip drevs officiell utrotningskampanj på dialekterna genom bl.a. skolan (i Sverige). Så kanske är van vid lite andra sätt att tala i den typen av diskussioner.
Jag utgår ifrån att man ofta inte menar annat än regionalt standardspråk som avviker från det uppsvenska standardspråket när man säger dialekt, speciellt om en "stockholmare" gör det. (Hoppas ni förstår användningen av " " där och inte tar illa upp :o)
Nej. Jag menar att finlandssvenska är ett språk. Inom detta språk finns, givetvis, olika dialekter.

Nej. Jag menar att finlandssvenska är ett språk. Inom detta språk finns, givetvis, olika dialekter.
Ok. Då förstår jag.
Men det är en ovanlig hållning.
De flesta anser att svenska är ett språk och att det talas i Sverige och Finland.
Och har sex dialektområden - varav det Östsvenska är ett.

En sak jag undrar är om alla dialekter har möjlighet att släppa dialekten och istället använda ett sorts talspråk som bara är att "läsa det som det är skrivet"?

Jag är 100% Stockholmare och när man är igång i snacket med andra stockholmare så blir det att är=e osv men jag känner samtidigt att jag inte har några som helst problem att uttala alla ord bara som det skrivs och har tillgång till alla ljud om jag vill.

Småländskan t.ex. saknar R, skånskan har sina euuuuuuaaaaaaaaaaauuu osv, kan alla dessa dialekter även bara läsa som det står rakt upp och ner? Jag är väl väldigt biased men det känns som om jag bara artikulerar orden ordentligt så blir det ganska neutralt, är det så för alla (Dialekter)? Helt ärlig men kanske extremt korkad fråga :D
Det beror ju på personen vad man gör, inte dialekten.

De som har utpräglade dialekter av typen som blir svårbegripliga för en utomstående brukar ha ett alternativ att byta till, ungefär som att man är tvåspråkig. Vanligt också om ens språkvariant har låg status som t.ex. rinkebysvenska. Kallas för kodväxling. Du byter mellan det ena eller det andra, men blandar dem inte och har inte mellanvarianter.

Annars är det vanligt att man anpassar sig olika mycket beroende på vem man talar med och sammanhanget (och ens egen attityd till sin dialekt). Inte byter ut dialekten, utan lättar lite på den och vattnar ur det mest utmärkande. Blir som en flytande skala med mer eller mindre av dialekten i bruk.
Typiskt är det främst ord och grammatik som avviker från standardspråk man byter ut då. Medan prosodi och uttal finns kvar, men kanske försvagat.

Den som övar aktivt kan byta ut även grundläggande satsmelodi och välja andra uttalsvarianter av utmärkande ljud. Kan nog variera för individen hur svårt det är precis som att vissa aldrig får bort sin brytning på främmande språk. Men man byter till något annat, inte till ingenting.
Något helt neutralt finns egentligen inte i talspråket, så som i det normerade skriftspråket. Även det "urvattnade" som används som "neutralt" språk har lite olika varianter.

Det här med att uttala något som det står... "Abborrträskliden" uttalas INTE som det är skrivet om man inte vill ha sörlänning stämplat i pannan. Det heter "Abbaträsklia" :D

Jag retar särbon genom att uttala det som det är skrivet :p
Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det ett Båtskärsnäs i närheten av Kalix, vars uttal inte ens är i närheten av hur det stavas... Och med detta fiskar jag lite efter om någon här kanske kan bekräfta det, med att skriva ut hur det uttalas... ;) :p
(med mamma från Kalix - det var dock oerhört många år sedan vi pratade om just detta)
Killen här var kul att lyssna på, han gör säkert inte alla dialekter helt rätt men han är ändå väldigt skicklig utan att göra karikatyrer tycker jag.
Det var honom jag länkade till om Kalmaritiskan.
Det är dock så att han är uppvuxen i Kalmartrakten, så den dialekten gör han "korrekt".

Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det ett Båtskärsnäs i närheten av Kalix, vars uttal inte ens är i närheten av hur det stavas... Och med detta fiskar jag lite efter om någon här kanske kan bekräfta det, med att skriva ut hur det uttalas... ;) :p
(med mamma från Kalix - det var dock oerhört många år sedan vi pratade om just detta)

Det är dock så att han är uppvuxen i Kalmartrakten, så den dialekten gör han "korrekt".
Och jag som trodde han kom någonstans ifrån i Skåne, och att han överdrev Kalmardialekten, han svär också mycket när han pratar Kalmardialekt :)

Senast ändrad av en moderator:
En sak jag undrar är om alla dialekter har möjlighet att släppa dialekten och istället använda ett sorts talspråk som bara är att "läsa det som det är skrivet"?

Jag är 100% Stockholmare och när man är igång i snacket med andra stockholmare så blir det att är=e osv men jag känner samtidigt att jag inte har några som helst problem att uttala alla ord bara som det skrivs och har tillgång till alla ljud om jag vill.

Småländskan t.ex. saknar R, skånskan har sina euuuuuuaaaaaaaaaaauuu osv, kan alla dessa dialekter även bara läsa som det står rakt upp och ner? Jag är väl väldigt biased men det känns som om jag bara artikulerar orden ordentligt så blir det ganska neutralt, är det så för alla (Dialekter)? Helt ärlig men kanske extremt korkad fråga :D
Jag tycker att det är intressant hur många både medvetet och omedvetet kan ändra sina uttal och stärka sin dialekt och i andra sammanhang dölja den.

Tex min pappa kommer från Piteå. Han har bott i Stockholm sedan han var ung och jag tycker han har relativt lite dialekt. Men!
Men som exempel blir det väldigt tydligt när han pratar med sin syster som bor kvar där hur mycket dialekt som finns kvar! Slingar dessutom in lite pitemål mellan varven och han pratar betydligt mer norrländskt med henne och andra därifrån än med mig och andra härifrån.
Blir oerhört tydligt. När jag sedan påtalar detta för honom har han bara sett ut såhär ---> :confused:
Han tycker han pratar likadant med alla

Jag tycker att det är intressant hur många både medvetet och omedvetet kam ändra sina uttal och stärka sin dialekt och i andra sammanhang dölja den.

Tex min pappa kommer från Piteå. Han har bott i Stockholm sedan han var ung och jag tycker han har relativt lite dialekt. Men!
Men som exempel blir det väldigt tydligt när han pratar med sin syster som bor kvar där hur mycket dialekt som finns kvar! Slingar dessutom in lite pitemål mellan varven och han pratar betydligt mer norrländskt med henne och andra därifrån än med mig och andra härifrån.
Blir oerhört tydligt. När jag sedan påtalar detta för honom har han bara sett ut såhär ---> :confused:
Han tycker han pratar likadant med alla
Precis sån är min mamma. När mormor och morfar levde kunde jag höra exakt på hennes dialekt när det var de som ringde. Och även nyansskillnaden när hon pratar med sina syskon, lite mindre dialekt men med de där speciella orden. Ca 6 mil söder om Piteå. :D

Personligen tycker inte jag att finlandssvenskan är ett helt eget språk mot svenskan. Det skiljer sig för lite mellan dessa.
Utan en variant av svenska som pratas i Finland och inom finlandssvenskan finns det flera olika dialekter.
Det blir som många klumpar ihop dialekter inom ett område tex norrländska. Vilket kan låta väldigt olika beroende på vart man är. För en utomstående eller någon som bor långt borta kan det dock låta väldigt lika.

Här kan ni höra ett vanligt uttal av Båtskärsnäs. I titeln till klippet står det Baskeri, vilket jag oftast hört av finsktalande. :)

Och jag som trodde han kom någonstans ifrån i Skåne, och att han överdrev Kalmardialekten, han svär också mycket när han pratar Kalmardialekt :)

Han överdriver inte :D
Ta en utgång på Larmtorget och du kommer få många roliga minnen.
"Varför heter tork och inte blöt? Det är ju för fan det msn blir"
Sagt med exakt den dialekten av en mycket upprörd kille :rofl:

Här kan ni höra ett vanligt uttal av Båtskärsnäs. I titeln till klippet står det Baskeri, vilket jag oftast hört av finsktalande. :)
Jamen sedär, då mindes jag rätt!
Sen kanske det är något som försvunnit med åren? Det är ju ändå mer än 50 år sedan min mor lämnade Kalix för sydligare breddgrader...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 391
Senast: Johanna1988
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 378
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka