Sv: Diarré

Okej tack! Ska försöka ta tag i det igen, inte så kul bara när man blir alldeles brun av .. bajs :d Ibland är livet lite mindre lyxigt :D
 
Sv: Diarré

Läste också den för ett tag sen! En kompis länkade på fb :) Man fick dock lite hopplöshet över det tycker jag, men får hoppas man hittar lösningen ändå.. Du menar spara av den öppnade på slutet och blanda ut detta med det nya? Det ska jag absolut testa! :)
 
Sv: Diarré

Oj, ja jag lyssnar nog på dig även fast många fler tipsat om att ge det än att inte ge det. Det låter klokt det du säger och tackar för det. :) Jag har gett honom bakjäst, tror det kan ha funkat lite. Hans bajs är bajs men det sprutar ändå lite när han fiser och innan det riktiga bajset kommer. Så är fortfarande lite smetigt.. han spottade ut det om jag bara gav honom det som det var, men i betforen så tog han det. Funderar på om det finns nåt annat gott att blanda ut det med så jag kan prova att avstå från betforen ett tag o kolla om det hjälper ännu bättre då? Han är väldigt kräsen av sig. :p Ska även kolla masken på honom och se om det kommer behövas avmaskning.

Vet inte var du bor, men här är det minusgrader sen ett bra tag och då går maskarna ofta i vinterdvala, så säger inte jättemycket att träckprova nu. Bara så du vet, är maskbördan stor kan ju även ett prov nu påvisa mask såklart.

Jag blandar i lucernpellets (uppblötta), det kan du ju prova istället för betfor. Välj omelasserad lucern så slipper du sockret och det sväller (eller snarare faller sönder) fortare.
 
Sv: Diarré

Diarré kan bero på sand i tarmen. För att få bort det ger man Psyllium. Är diarren ihållande ska man kolla med veterinär. Här i Finland ger vi Diarsenyl + Imunogen i spruta. Jag vet inte om man har samma produkter i Sverige. Om tarmen varit irriterad en längre tid kan det vara svårt att hitta tillbaka till en bra balans med de vanliga huskurerna.
 
Sv: Diarré

Diarré kan bero på sand i tarmen. För att få bort det ger man Psyllium. Är diarren ihållande ska man kolla med veterinär. Här i Finland ger vi Diarsenyl + Imunogen i spruta. Jag vet inte om man har samma produkter i Sverige. Om tarmen varit irriterad en längre tid kan det vara svårt att hitta tillbaka till en bra balans med de vanliga huskurerna.

Diarsanyl finns i Sverige, det andra du nämnde vet jag inte
 
Sv: Diarré

Det där med b-vitaminen får man nog göra som man själv känner :D Vissa ger massor med vitaminer o mineraler och andra inget alls. Jag ger bara b-vitamin vid pälssättning och fällning då jag blivit rekommenderad det och det känns bra för mig. Jag tar själv b-vitamin ibland och får då mycket bättre naglar tex. Så för mig väljer jag att ge honom det, kostar bara 150 kr för en hel dunk så inga pengar heller. Men det är ju vissa saker som är väldigt delad åsikt om men jag väljer att tro att det behövs hehe :)

Fast du kan ju inte tillverka b-vitamin i tarmen som en häst kan så att du får bättre naglar om du tar b-vitamin när du har en brist på b-vitamin är inget konstigt. Du kan ju inte jämföra en häst och en människa. Vem det än är som har rekommenderat dig att ge b-vitamin så behöver den personen uppdatera sina hästkunskaper. Självklart bestämmer du själv vad du väljer att ge din häst men det finns bättre saker att lägga pengarna på.
 
Sv: Diarré

Oj, ja jag lyssnar nog på dig även fast många fler tipsat om att ge det än att inte ge det. Det låter klokt det du säger och tackar för det. :) Jag har gett honom bakjäst, tror det kan ha funkat lite. Hans bajs är bajs men det sprutar ändå lite när han fiser och innan det riktiga bajset kommer. Så är fortfarande lite smetigt.. han spottade ut det om jag bara gav honom det som det var, men i betforen så tog han det. Funderar på om det finns nåt annat gott att blanda ut det med så jag kan prova att avstå från betforen ett tag o kolla om det hjälper ännu bättre då? Han är väldigt kräsen av sig. :p Ska även kolla masken på honom och se om det kommer behövas avmaskning.

Du kan prova att bland jästen med lite linfrökaka. En dl eller två räcker. Linfrökakan kan i vissa fall också ge diarre men för för de flesta hjälper den till att stabilisera mage och tarm istället. Du kan fukta linfrökakan lite så är det enkelt att blanda i jästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Murray
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 004
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp