Diddi special eller Star Trekk Espaniola?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 178
S

Sveipur

Är i akut behov av ny sadel, men jag håller på att drunka i all information om alla sadlar. Hästen (grov islänning) är enormt bred (och än så länge överviktig) så det finns inte en chans att en bomsadel går på honom.

Hästen är dessutom ett "renoveringsobjekt" då inridningen misslyckats hos tidigare ägare för flera år sen. Han har ett mycket kort sadelläge och det lutar väldigt mycket åt att en stor anledning till den misslyckade inridningen är att han haft ont av sadeln. Han har gjort stora framsteg hos oss och nu har vi påbörjat inridningen av honom barbacka. Det går hur bra som helst barbacka, men trots en hel del träningsarbete med att vänja honom vid sadel syns att det finns mycket dåliga vibbar från det förflutna. En passande sadel är därför enormt viktig innan vi går vidare med den biten.

Så förutsättningarna är extremt bred häst både vid manke och rygg, mkt kort sadelläge, låg manke, sätet skall passa herr-rumpa stl 50, kommer att ridas i skog och mark (vi gillar att stå i fältsist en del). Eftersom han är så bred är det ju bra om man kommer upp en bit för att slippa sitta rakt ut med benen.

De sadlar vi främst fastnat för är Star Trekk Espaniola (positivt att den är så kort) och Diddi special. Någon som vet hur lång Diddi är?

Skulle också vilja kunna använda sadeln till mina andra islänningar som ochså har låga breda mankar.

Sv: Diddi special eller Star Trekk Espaniola?

Jag har för mig att Espaniolan inte inbjuder till att stå i lätt sits (hört av andra, ej provat själv) men sedan har du ju även Startrekk Gaiter som verkar vettig.

Diddin är 45 cm i kanalen, men den går ju att få kortare...
Espaniolan var ganska lång sist jag såg den, men jag kommer inte ihåg hur lång...

skuggi skrev:
Diddin är 45 cm i kanalen, men den går ju att få kortare...
Espaniolan var ganska lång sist jag såg den, men jag kommer inte ihåg hur lång...

Tack för svar om Diddi. På Kaupres hemsida står det att anläggningsytan på espaniolan är 45 cm.

Polly_Mulle skrev:
Jag har för mig att Espaniolan inte inbjuder till att stå i lätt sits (hört av andra, ej provat själv) men sedan har du ju även Startrekk Gaiter som verkar vettig.

Hm. trist om den inte är bra att stå i lätt sist. Ytterligare en sak som känns viktig är om man "automatiskt" får en bra sits (dvs inte stolsits)

Jag funderade först på gaitern men så fick husse syn på Espaniolan som han gillade och eftersom den är ännu kortare än "gaitern" kändes den intressantare.

Mja, det beror på vad man menar med lätt sits. Är det som i hopp allroundsadlar med flera ca mellan rumpa och sadel så är det svårt i en STE. Föralldel går det utmärkt att sitta i en lättsits med mycket stöd i sitgbyglarna och lite vikt på lånen. En sk avlastnignssits.

Annars vore kanske en ST Comfort en ide. Den inbjuder till lite mer allround-"stuk". Lättare att stå i lätt sits. Nackdelen med den är att det istället är svårare att få en korrekt lodrät dressyr sits på en rund häst. Det kan bli lite åt stolsitshållet eller att benen bresas rakt ut åt sidorna.
Sitsen är betydligt bättre uppbyggd på en STE. Män verkar gilla just Espaniolan oxå pga att de kan sitta bekämt utan att oroa sig för att klämma ädlare delar. En herr strl 50 borde få plats. Jag har strl 48(herr) i mina snickarbyxor och jag upplever att det finns lite marginal.

/T (har haft både ST C och ST E)

Tez1 skrev:
Mja, det beror på vad man menar med lätt sits. Är det som i hopp allroundsadlar med flera ca mellan rumpa och sadel så är det svårt i en STE. Föralldel går det utmärkt att sitta i en lättsits med mycket stöd i sitgbyglarna och lite vikt på lånen. En sk avlastnignssits.

Annars vore kanske en ST Comfort en ide. Den inbjuder till lite mer allround-"stuk". Lättare att stå i lätt sits. Nackdelen med den är att det istället är svårare att få en korrekt lodrät dressyr sits på en rund häst. Det kan bli lite åt stolsitshållet eller att benen bresas rakt ut åt sidorna.
Sitsen är betydligt bättre uppbyggd på en STE. Män verkar gilla just Espaniolan oxå pga att de kan sitta bekämt utan att oroa sig för att klämma ädlare delar. En herr strl 50 borde få plats. Jag har strl 48(herr) i mina snickarbyxor och jag upplever att det finns lite marginal.

/T (har haft både ST C och ST E)

Vi rider med långa stigläder, så jag menar främst lite lätt stående sits i trav i terräng.

Det är ju ytterligare ett plus om espaniolan är bra för män, det tänkte jag inte ens på.

Ridit mkt i diddi special och tycker den är kanonskön men på en väldigt bred häst så känns det som att sitta på den värsta ardennern. Rekomenderar att beställa med smalare sits eller Diddi dressyr som Equisoft vidarutvecklat (bättre mankfrihet och smalare sits). Har bara hört från några som testat den och de har varit nöjda. Funderar själv på en Diddi dressyr eller ST Gaiter.

Började rida en överviktig islänning (hon på min bild) och Diddin var den enda som satt någorlunda på plats. Skulle tänka att hade jag haft en sadelgjord för bukiga hästar så hade den nog legat helt stilla.

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: ufot
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 229
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
3 038
Senast: DrT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka