Diesel 15:- litern?

golit

Trådstartare
Någon prövat på att köra på rapsolja? Kostar 15 kronor litern på affären.
 
Andelen metalon i RME är 4,45% och man framställer RME genom att man låter rapsolja och metanol reagera under högt tryck och i hög temperatur. Det går att köra på ren rapolja men det är inte speciellt hållbart för motorn i längden och det blir ofta jobbigt på vintern när oljan stelnar i kylan. På äldre bilar kan det gå relativt bra att köra 50/50 under sommarmånaderna och sen köra vanlig diesel på vintern.

Man ska också ha i åtanke att RME sotar en hel del mer än vanlig diesel. Vi använder RME i vår anläggning på jobbet och sen vi bytte till RME från vanlig diesel så har behovet av rengöring både i oljefilter och brännare ökat.
 
Andelen metalon i RME är 4,45% och man framställer RME genom att man låter rapsolja och metanol reagera under högt tryck och i hög temperatur. Det går att köra på ren rapolja men det är inte speciellt hållbart för motorn i längden och det blir ofta jobbigt på vintern när oljan stelnar i kylan. På äldre bilar kan det gå relativt bra att köra 50/50 under sommarmånaderna och sen köra vanlig diesel på vintern.

Man ska också ha i åtanke att RME sotar en hel del mer än vanlig diesel. Vi använder RME i vår anläggning på jobbet och sen vi bytte till RME från vanlig diesel så har behovet av rengöring både i oljefilter och brännare ökat.
Och en äldre bil är född? Funderar på att slänga i fem liter i en 65-literstankt i en Fiat 2.9 tdi, född 2005.
 
Och en äldre bil är född? Funderar på att slänga i fem liter i en 65-literstankt i en Fiat 2.9 tdi, född 2005.
5 liter lär du inte märka på en så stor tank så kör på. Du lär märka på gången när du har hällt i för mycket. Men som sagt, det är ingen höjdare att köra på ren rapsolja på lång sikt, motorn är inte gjord för det, men sommartid klarar de flesta äldre (typ 15+ år) att köra på upp till 50/50 blandat.
 
Sonen går fordonsteknisk och där har de haft uppe detta. Ja det går att köra äldre bilar på olja. De testade bla att filtrera frityrolja från en restaurang. Men olja är inte bara olja. Framställning, innehåll osv spelade roll och motorerna tappade effekt, drog mer bla. På sikt hade det gett ökat slitage så kontentan blev noll vinst om man inte ville lägga stort jobb med att tex filtrera bortskänkt frityrolja, leta delar billigt och byta själv.
 
När jag gick på gymnasiet (94-97) kördes klasskompisarnas epa/a-traktorer ofta på rapsolja. Luktade popcorn över hela skolan då.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 398
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 541
Senast: mars
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 016
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi hej! jag är en tjej på 15 år som vill tjäna pengar men vet inte riktigt hur? har ni några tips? :D
Svar
18
· Visningar
992
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp