Dieter på längre sikt

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag funderar på hur det går för folk som går helhjärtat in för en diet. Dvs hur blir det på längre sikt? Har ni hållit den lägre vikten några år senare? Fortsätter ni att äta enligt dieten?
Tex var 5;2, GI, stenålderskost väldigt populärt på min arbetsplats för två år sedan men ingen av dem äter så idag.
 
Jag tror det är viktigt när man börjar en diet att man ser det som en livstilsförändring inte en diet du slutar med 1 månad senare och prisar gud att det är över.

Också viktigt att man tar det i små etapper, äter du 3 choklad bitar normalt börja äta 2 i en vecka sen 1 sen 1 varannan dag och sen sluta annars kommer den här känslan ''fan är det inte över snart''.

Tyvärr verkar de flesta gå in 110% på en natt sen crashar dom någon månad senare och går tillbaka till vanliga ätandet.

Har ej träffat någon än som fortfarande håller sig till de dieterna. Sen var det säkert lite av en modefluga att säga ''nä jag går 5:2 så jag skippar ''
 
Jag tror det är viktigt när man börjar en diet att man ser det som en livstilsförändring inte en diet du slutar med 1 månad senare och prisar gud att det är över.

Också viktigt att man tar det i små etapper, äter du 3 choklad bitar normalt börja äta 2 i en vecka sen 1 sen 1 varannan dag och sen sluta annars kommer den här känslan ''fan är det inte över snart''.

Tyvärr verkar de flesta gå in 110% på en natt sen crashar dom någon månad senare och går tillbaka till vanliga ätandet.

Har ej träffat någon än som fortfarande håller sig till de dieterna. Sen var det säkert lite av en modefluga att säga ''nä jag går 5:2 så jag skippar ''
Ja det är det jag är nyfiken på- om någon hållit dem. Jag tror mer på livsstilsförändring. Men någon har kansje gjort dieten till en livsstilsförändring
 
Jag äter enligt 5:2 sedan snart 4 år. Gör uppehåll på semestern och om det inte passar någon dag, men är annars konsekvent. Är inte överviktig (var det inte innan heller) men gillar att äta gott och har hittat 5:2 som ett sätt att kunna unna mig att äta gott 5 dagar/veckan och behålla vikten.
 
Jag äter enligt 5:2 sedan snart 4 år. Gör uppehåll på semestern och om det inte passar någon dag, men är annars konsekvent. Är inte överviktig (var det inte innan heller) men gillar att äta gott och har hittat 5:2 som ett sätt att kunna unna mig att äta gott 5 dagar/veckan och behålla vikten.
Intressant. Då har du gjort 5;2 till ditt vanliga sätt att äta..
 
Dieter fungerade aldrig för mig. Om man med diet menar en kosthållning som går ut på att jag ska gå ner i vikt. Det enda som fungerat för mig är att springa. Så länge jag springer - 4 dar i veckan i alla fall, mellan 7 och 17 km - kan jag helt släppa tankarna kring matintaget. Slutar jag springa kryper vikten på, sakta men säkert, som just nu t.ex. Men det är betydligt trevligare att springa än att t.ex. räkna kalorier. För trots att jag nog går 5 - 10 km om dagen med min hund, har jag ett stillasittande liv iochmed mitt jobb.
 
Jag måste dieta IOM sjukdom fick jag reda på i somras.
Jag får inte äta gluten, havre, mjölkprodukter, soya-produkter eller socker.
Det är tråkigt men nödvändigt. Nu under jul sa jag att jag skulle få ledigt från dieter. Jag mår mycket sämre efter att ha ätit osunt. Så jag tror inte det blir jättesvårt att återgå.

Jag är lite sån också att jag nu när jag proppat i mig kan känna mig nöjd och att det räcker nu. För ett bra tag iaf.

Jag tror på att någon gång unna sig för psykets skull.
 
Min sambo har kört 5:2 i ett halvår ungefär, endast uppehåll vid nån semestervecka och nu under julen har det blivit en dag istället för två men utöver det hållit sig väldigt bra till två fastedagar i veckan! Det var jag som inspirerade honom, har kört 5:2 till och från, tycker det funkar bra när jag väl gör det men har för dålig disciplin och sen gick jag och blev gravid :p kommer nog börja med 5:2 direkt efter att jag slutat amma, om nu amningen fungerar när ungen är ute. Jag skulle vilja anamma 5:2 som livsstil dock, tycker det är bästa dieten som jag testat!
 
Jag kör också 5:2; från början för att bli av med lite hull, nu för att hålla vikten. Om jag är på semester eller så, så hoppar jag över fastandet. Det fungerar utmärkt för mig! Fem dagar äter jag vad jag vill och de andra två ligger jag på 500 kalorier.
 
Jag kör också 5:2; från början för att bli av med lite hull, nu för att hålla vikten. Om jag är på semester eller så, så hoppar jag över fastandet. Det fungerar utmärkt för mig! Fem dagar äter jag vad jag vill och de andra två ligger jag på 500 kalorier.
Men blir det inte svårt närman jobbar? Alltså att man blir lite koko i huvudet när man inte äter?
 
Mina föräldrar kör 5:2 dieten och gjort i kanske 3 år. Inte superstrikt runt semester och juletid men annars. Fungerar bra för dom.
 
Men blir det inte svårt närman jobbar? Alltså att man blir lite koko i huvudet när man inte äter?

Jag blir inte koko, brukar dock undvika 5:2 de dagar jag jobbar 12 timmarspass! Men brukar försöka fördela mina 500 kcal över dagen, gärna på i alla fall fyra små mål. Kanske ett ägg och en frukt till frukost ett, ett ägg frukost två, en heta nudlar viktväktarsoppa till lunch och nån kvarg till kvällsmat. Nu ser ju inte alla dagar likadana ut men delar jag upp det på fyra små mål funkar det bra för mig :) vissa vill bara äta ett stort mål mat istället!
 
Jag har ätit LCHF sedan...2005 tror jag, för smärtlindring, så för mig är det definitivt en livsstil. Ibland gör jag visserligen ett avsteg för att jag vill smaka något speciellt, men i o m att jag då får "betala" genom mer smärta samt ofta även en uppsvälld, orolig mage känns det alltid självklart att gå tillbaka till det som nu är mitt normala sätt att äta.

Pappa äter också LCHF, sedan 5-6 tillbaka. Han började för att gå ner i vikt, sänka blodtrycket och minska risken för hjärt- kärlsjukdom. Han gick ganska snabbt ner i vikt och har sedan hållit vikten trots att han har svårt att träna (sitter i rullstol) och på de regelbundna kontrollerna hos läkaren är hans värden numera mkt bra!

Känner även flera som testat 5:2 - för några blev det en tillfällig grej men för andra har det blivit en livsstil som de hållit sig till under flera år. En av dem kombinerar 5:2 och LCHF och det tror jag underlättar fastedelen eftersom man inte behöver drabbas av blodsockerfall. Själv åt jag 16:8 en period men fick sluta eftersom jag har återkommande problem med låg ämnesomsättning och detta förvärrades av fastan... Men annars hade jag nog fortsatt för jag tyckte det fungerade överraskande bra att hoppa över frukosten och i början gav den förstärkta ketosen en härlig energikick!

Av dem jag känner som testat GI är det däremot ingen som fortfarande äter så, vad jag kan komma på nu i alla fall... Däremot har flera av dem som åt GI en period gått över till LCHF sedan några år och håller sig till det. Även jag åt GI innan jag övergick till LCHF så jag tycker det är en ganska naturlig "utveckling".
 
Men blir det inte svårt närman jobbar? Alltså att man blir lite koko i huvudet när man inte äter?

På mina fastedagar äter jag först till kvällen och då alltså alla 500 kcal på en gång. Jag har ett jobb där man tänker mycket (programmerar) och känner mig aldrig trög under fastan. Men jag märker att jag lätt blir tvär mot barnen på kvällen, så någon påverkan har det absolut!

De första veckorna kände jag mig väldigt tung i huvudet, men det gick över när kroppen vande sig.
 
Den enda dieten jag tror jag skulle kunna hålla ett helt liv är medelhavsdieten, och det är också den jag tror är hälsosammast av alla dieter som finns.

Men vill man tappa vikt finns det bara ett sätt; gör av med fler kalorier än du stoppar i dig! Oftast svårt att uppnå utan motion. Skulle alla dar i veckan springa en mil om dagen istället för att kompromissa med att inte äta vad jag vill.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 311
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 338
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
41 402
Senast: Mineur
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
17 631
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp