Diffusa Bakdelssymptom

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Juvelflickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 914
J

Juvelflickan

Hejsan!

Var det någon som läste i senaste numret av "Islandshästen" om den hästen som hade "Diffusa bakdelssymptom"?
Jag tror att min häst har det. Hon tar kortare steg med vänster bak, i tölten och traven åker huvudet upp och hon vill bara springa ifrån det. Hon vill inte gå framåt osv.

Jag undrar därför hur ni har märkt det på era hästar i så fall?
Funderar kraftigt på att ta ut en kiropraktor nu. Strunta i veterinären för att som hon skrev: Åker till en hästklinik där de oftast hittar och behandlar den överanstrända leden i det diagonala frambenet, men ef tersom grundproblemet inte åtgärdas kommer besvären inte att försvinna utan kommer ständigt tillbaka. :bow:
Som hon beskriver ovan är min häst stel i höger fram...

Jag är mycket tacksam för svar!

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Sv: Diffusa Bakdelssymptom

Misstänker man att nåt är galet så låter man FÖRST veterinär undersöka hästen, sen kan alternativ behandling vara ett komplement.
Har hästen tex en ledinflammation så måste ju leden behandlas.Efter det (om inte veterinären hittar grundorsaken, men många veterinärer gör faktiskt det) så kan man ta ut tex. kiropraktor.

Jag tar ut en vet. som är kiropraktor några gånger/år, just för att han ska kunna upptäcka små saker innan det blir något värre av det (tex hälta).

Många kiropraktorer behandlar heller inte en häst som är dålig OM den inte är undersökt av veterinär först och man har en diagnos.

Sv: Diffusa Bakdelssymptom

Saccro iliaca, eller korbensleden eller saccralleden. Kärt barn har många namn, den är ändå grunden till många problem kan man säga. Saccralleden samt övergången till ländryggen/lumbago är ett av de vanligaste problemen hästen får.

Visar sig bla genom en bakbensförkortning, men för raser med flera gångarter än tre kan symtomerna bli mycket diffusa. Förutom en kortning i steget kan även taktproblem vara väl synliga, och man kan uppfatta att hästen är väldigt olika från dag till dag ridmässigt. Hästen kan inte fatta en viss galopp är ett annat problem som kommer fram, obehag och ömhet på valda ställen i ryggen är en annan.

Vissa hästar kan bli väldigt låga i sitt humör och framåtanda, andra hästar blir precis tvärtom nämligen strssade och väldigt upphissade.

Kontentan av många ryggproblem ger sig till känna genom sk benproblem, oftast i form av av kotledsinflammation men kan även ge vandrande hältor som kan komma och gå från dag till dag på olika ben. Detta har givit många vetrinärer huvudbry.

Jag tycker ändå att du först och främst skall vända dig till vetrinär, speciellt som du är såpass osäker. Och kommer man inte fram till något där, går du vidare med en alternativ behandling. Jag ser helst i egenskap av kiropraktor att hästen är genomgången av vet, före behandling.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 716
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag vet att man inte kan säga något definitivt utan att utreda vidare men jag behöver bolla lite med någon. Min drömhäst besiktigades...
Svar
19
· Visningar
5 326
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 844
Senast: Jerseyite
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 120
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka