Diffusa koliksymtom på nästan högdräktigt sto..

Arabis

Trådstartare
Imorse när vi morgonfodrade så ville inte fröken äta sin mat. Stod med sänkt huvud. Hade även lämnat en del av natthöet. Kollade puls & temp, helt normalt.Gick ut & promenerade med henne. Gick med sänkt huvud, & när vi stod still, så var det precis som om hon skulle lägga sig. Efter ett tag gick jag in i boxen, & då la hon sig ner, men reste sig igen. Gick ut & fortsatte promenera. Även ute la hon sig, & reste sig igen om vi stog stilla. men följde med utan problem när vi gick. Men efter ngn timme till, så började hon pilla i gräset på åkern, & blev hungrig. Då fick hon komma in & äta hö i lugn & ro i ½- timme. Sen fick de gå ut i hagen. Där åt hon oxå hö i ngn timme, innan hon blev " orolig" igen, vandrade runt, la sig & reste sig 2 ggr. Sen la hon sig ner, & blev liggandes. Som om hon bara vilade, inget rullande. Unghästen stod & slickade på hennes täcke, & skrapade på henne med hoven, för " där ska du inte ligga".
Tog ut henne från hagen, & promenerade vidare, tog inte lång stund förrän hon började pilla i gräset igen, & då fick hon gå in. Klockan var nu ca 11.30. Sen dess har hon varit inne, & ätit, varvat med vilat stående. Ätit lite kraftfoder ( fått i omgångar, & slickat i sig lite melass, för att locka med ngt gott). Är ute & kollar med jämna mellanrum, & det verkar lugnt , än så länge.. Har bajsat, kissat, druckit mm. Har börjat ge henne lite loppfrön nu idag ( efter detta), ifall det finns lite sand i magen. Hon pillar gärna i sig rötter m i hagen annars.
Vad tror ni, har ni varit med om konstiga kolik symtom på dräktiga ston. Hon har gått drygt 230 dygn, alltså snart " bara" 3 månader kvar.

Sv: Diffusa koliksymtom på nästan högdräktigt sto..

Vet inte om det beror på att JAG har en "kolikhäst" som jag tycker det verkar som om MÅNGA hästar har ont i magen nu (eftersom jag gärna läser om just kolik nu..), eller om det ÄR SÅ att MÅNGA hästar över lag HAR ont i magen och dålig aptit nu...???

Men, jag fick rådet att klippa hästen, vilket jag gjorde (hals/bringa).
Den andra hästen verkade heller inte helt pigg, så hon fick också bli klippt.
Och tamejtusan så har nu äntligen aptiten återkommit och magproblemen verkar ha försvunnit....efter drygt 1 vecka med problem varav 4 dar på klinik (utan att något fel hittades) så känns det nu som om det vänt ordentligt. Båda hästar har fått en helt annan glimt i ögat + att de verkar mkt piggare.

Utöver detta har jag återgått till att ge betfor (trots att det inte passar min foderstat, men det hjälper till att få fart på magen) och så får de gå i stora sommarhagen där det inte är bara isgata och frusen lera...så nu kan de röra sig mer, i vinterhagen stod de mest still o hade tråkigt (barfota...ÖM...halt...)

Kan det vara så att väderomslaget gör att vinteroverallen blivit alldeles för varm?
Alla vet ju att man blir helt slut av att vara för varmt klädd, kanske är det så det känns för våra fyrfota vänner nu när termometern ligger en bra bit över nollstrecket?

Vet inte, men det har inte gjort saken SÄMRE att klippa iallafall....
Väl värt att prova....

Dräktiga ston kan få just sådana där 'minikoliker'. Dels kan de får vad somnärmast kan likns vid människans förvärkar, och dels så tar fölet större och större plats därinne vilket ger mindre och mindre plats för mat. Och då kan de få just sådana där koliksymptom som du beskriver. De brukar ge sig efter ett tag (dvs det där komme roch går någon vecka, sen är det bra tills nästa sväng).

MEN, inte bara avfärda det som 'äh, ingen fara' bara för stoet är dräktigt, även de kan få regelrätt kolik!

Verkade hon ha ONT eller att dte mer var 'obehagligt'?
Hur var tarmljud och avföringen?

Hon verkade inte ha jätteont. När hon la sig ner så sträckte hon på sig, precis som en liten värk, sen reste hon sig igen. Absolut ingen " panik". Hon bajsade två gånger på morgonen, då var det ngt lösare än normalt. När hon sedan bajsade framåt middag, inne, så var första bajsen ngt lösare, men inte " rinnig", de andra såg normala ut.
Hon var lugn hela eftermiddagen & kvällen, & nu på morgonen. Åt sitt kraftfoder, & hö, även druckit. Började ge henne loppfrön i går, som en utrensning ifall där finns lite sand.
Det var just vad jag skrev " diffusa" koliksymtom. Inget att " jag måste lägga mig ner & rulla", men la sig gärna om hon fick. Låg lugnt i hagen, rullade inte. Verkade väldigt trött & lite orolig bara.
Fölisen sparkade på kvällen, så den är vid liv ivf.

Hon står utan täcke inne, men är täckad ute. Har INTE mkt päls.
Äter mkt fiberrik mat. Funderar på det här med att man gärna ska ge " saftfoder" till dräktiga ston, hon äter inte betfor. Går det bra att ge en skvätt melass istället. Pillar i sig rötter & så ute, så får väl i sig lite sand/ lera kanske, därav loppfröna.

Senast ändrad:

Det här törs jag knappt skriva, men ett sto i stallet förra året hade verkligen märkliga magbesvär i ett par tre dagar, och veterinären hittade inget fel och trodde hon kunde ha ätit fruset gräs, många hästar är känsliga för det. Tyvärr var problemet större än så, fölet var dött och hon kastade det, väldigt sent. Mycket otäckt.

Vill inte skrämmas, men kolla för säkerhets skull att allt står rätt till.

Hoppas allt går bra för er.

Letade upp tråden..

Problemen har hållt sig borta, tills igår.
Då la hon sig igen, men ville bara ligga, lugnt & fint. Fick komma in, & hon la sig ner, avslappnad, med huvudet upp, & vilade. Låg & åt hö bl a.Verkar bara väldigt trött.
Nu undrar jag om det kan vara som på människor, att hästar får tex järnbrist, när dom är dräktiga, & kanske behöver extra tillskott?
Eller vitaminer av annat slag?
Vad tror ni?

har precis kommit hem efter ha promenarat med min valack..han var ikväll precis som du beskriver ditt sto beteende..
Nu har jag ångest för jag vet inte varför..ringt vet etc...och just nu så mår hästen bra..lite seeeg eller hängig bara.Äter hö.
Jag vet inte varför han fick kolik!Det gör mig jätteorlig...inga hastiga foderomslag..kan inte komma på något alls som kan vara fel?
Nu har visserligen alla hästarna i stallet varit oroliga inatt och vi misstänker att de kanske har ätit något olämpligt i hagen..frågan är vad?Nu ikväll så var det ingen idé att gå ut på "jakt" men ska göra det i morgon innan hästarna kommer ut..
nej,nu måste jag till stallet för att titta till mitt lilla hjärta igen...

Senast ändrad:

Dricker hon tillräckligt? Någon nämnde tidigare i tråden att det verkar som om många hästar blir risiga vid den här tiden, och det beror inte sällan på att de börjar bli lite uttorkade. Många ger inte nog mycket vatten när hästarna är ute om vintern, och frusen/kall mat kombinerat med för lite vatten kan ge lättare kolikslängar.

Lillsillen skrev:
Men, jag fick rådet att klippa hästen, vilket jag gjorde (hals/bringa).
Den andra hästen verkade heller inte helt pigg, så hon fick också bli klippt.
Och tamejtusan så har nu äntligen aptiten återkommit och magproblemen verkar ha försvunnit....efter drygt 1 vecka med problem varav 4 dar på klinik (utan att något fel hittades) så känns det nu som om det vänt ordentligt. Båda hästar har fått en helt annan glimt i ögat + att de verkar mkt piggare.

Utöver detta har jag återgått till att ge betfor (trots att det inte passar min foderstat, men det hjälper till att få fart på magen) och så får de gå i stora sommarhagen där det inte är bara isgata och frusen lera...så nu kan de röra sig mer, i vinterhagen stod de mest still o hade tråkigt (barfota...ÖM...halt...)

Kan det vara så att väderomslaget gör att vinteroverallen blivit alldeles för varm?
Alla vet ju att man blir helt slut av att vara för varmt klädd, kanske är det så det känns för våra fyrfota vänner nu när termometern ligger en bra bit över nollstrecket?

Vet inte, men det har inte gjort saken SÄMRE att klippa iallafall....
Väl värt att prova....

Skönt att mitt tips med klippning funkade för dig.
Min blev ju fri från sina "koliksymptom" direkt när jag klippte..

Det måste ju ha vart "värmeslag".. och det ser ut som om det var lika för din häst.

Hon borde få i sig tillräckligt med vatten. Har vattenspann inne, som rengörs & fylls på varje dag. Får påfyllt vatten var dag i hagen.
Så det finns alltid vatten att tillgå. Har inte kollat exakt hur mkt hon dricker iofs, men ser henne ofta göra det.

tillbaka igen...
Men det här med vatten..jag serverar honom ljummet vatten då han dricker detta bäst men han dricker även vanligt kallt vatten typ ute i hagen.
Hur mycket vatten bör det dricka?Min kuse dricker i alla fall minst en (han har två i boxen,ibland dricker han mer ibland mindre)sådan där vanlig svart hink som man kan köpa typ på hööks(kommer inte ihåg hur många liter det är)inne på natten och så dricker han ute ofta har jag sett..
Vad ska man tänka på mer?man blir ju orolig för sådant här...
Sorry arabis om jag inkräktar på din tråd med mina frågor men jag tror vi vill ha fram ungefär samma svar så det gör kanske inte så mycket.;)

Har du kontaktat din veterinär? Det är det första jag skulle göra om jag anade oråd för det är ju mycket som står på spel! Det kanske är fullt normalt och det kanske inte är det. I det läget gissar man inte...

Jag tror det kan vara värt att kolla upp vattnet (om inte annat för välbefinnandet i allmänhet). Min kuse satte lätt i sig 40-50 liter ljummet/varmt vatten på vintern - ju kallare det var ute desto mer drack han. Då gick han ute i princip dygnet runt och åt hösilage. Pratat med såväl foderexperter som veterinär om det där, och de sa att det är MÅNGA hästar som blir uttorkade på vintern eftersom många tror att hästarnas behov av vatten sjunker när det blir kallt - vilket inte riktigt stämmer...

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 158
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 219
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 289
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025