Diffusa Symptom.

Sv: Diffusa Symptom.

har din häst ngnsin haft fång tidigare? varför nojjar du så över just fång?
 
Sv: Diffusa Symptom.

Nej hon har aldrig haft fång såvitt vi vet. Däremot så fick hon "fångränder" på hovarna för 1,5-2 år sedan.
Vi röntgade såklart och där fanns det inget.

Bör man inte vara orolig för fång om man har en lättfödd häst av ponnysort (som nu dock verkar ha ökat
ämnesomsättningen och blivit smalare.) som står med förstärkt puls i alla fyra?
 
Senast ändrad:
Sv: Diffusa Symptom.

Nej hon har aldrig haft fång såvitt vi vet. Däremot så fick hon "fångränder" på hovarna för 1,5-2 år sedan.
Vi röntgade såklart och där fanns det inget.

Personligen litar jag mera på dom symtomer den enskilda individen uppvisar än röntgenbilder delger.

Varför?? Jo för om individen uppvisar fångränder så försöker den förmedla att den har fång. Röntgenbilder tagna på felaktigt sett (vinklar/skärpa/belastning) har jag mer än en gång tagit del av att det ger en "falsk bild" Photoshop???:crazy:

P.S. Fångränder förväxlas väldigt lätt med sk foderränder för lekman, foderränder tyder dock inte på ngt mera "possitivt" för den enskilda individen eftersom hästen därmed försöker förmedla att den inte har en individuell balancerad foderstat.

En individ som står med puls i alla fyra hovarna får i alla fall mig att fundera på om den inte av en eller annan anledning har smärta i alla sina fyra hovar.

Detta är inte bra, främst för hjärtat som långvarigt inte klarar av att samtidigt ge cirkulation i samtliga fyra av nedre benets vener/artärer. Det leder till ofelbar försämrad cirkulation i kroppens övriga livsviktiga organ.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Jag hade inte varit så nojjig som du nej. din ponny är vare sig överviktig, saknar motion, eller går ute och vräker i sig mat. snarare sköts den pedantiskt och jag får uppfattningen om att du är övertygad om att den är döende vid minsta lilla så nej - jag hade inte oroat mig för fång fullt så drastiskt nej.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Ja, veterinär/hovslagare sa att det kunde varit foderränder också då hon när randen på båda hovarna bör ha uppstått så var hon inlagd på klinik
på grund av kolik och magstörningar och medicinerades, svalts, undersöktes etc. i över en vecka.

Hon hade säkert ont i alla fyra hovarna! Därför tror jag och veterinär på fånganfall, men hon fick boxvila/sjukhage direkt och bara av boxvila/sjukhage
och urlakat hö en dag så försvann den betydligt, för att sedan efter en påse butta försvinna helt.

Det var ju inte förens efter en vecka efter pulsen på alla fyra som pulsen på höger fram dök upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Diffusa Symptom.

Jag är nojjig! Jag vet, det är mycket jobbigt. Därför ringer jag veterinär och konsulterar med denne innan jag gör något.
Och veterinären sa direkt när jag nämnde pulsen "Det kan vara fång".

När jag specifikt frågar och berättar "Hon är smal, går ej på gräs, ingen feber etc. kan det ändå vara fång?" och
tre olika veterinärer svarar "Ja, hästar drabbas numera av fång av lite vad som helst, för man vet inte vad som orsakar fång."

Det låter säkert som om jag tror att hästen är döende för minsta lilla, men så är det inte. Jag tycker dock det är hemskt jobbigt
att inte veta vad jag ska göra för att hästen ska bli bra igen. Sist det var osäkert rörande vad som var fel på hästen så blev hon ju nära på avlivad.
Innan man insåg att det var felskoningen som gjorde hästen så sjuk.

När jag fått en diagnos så är det ju bara att rycka på axlarna och lösa problemet efter diagnosen.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Ja, veterinär/hovslagare sa att det kunde varit foderränder också då hon när randen på båda hovarna bör ha uppstått så var hon inlagd på klinik
på grund av kolik och magstörningar och medicinerades, svalts, undersöktes etc. i över en vecka.

Kolik tyder på en mag/tarmrubbning, medicinering leder till en mer ökad mag/tarmrubbning. Jag vill inte gå mera ingående på detta som kan uppfattas som att jag misskrediterar dig på ngt sätt men undrar bara.

Vad va den första åtgärden man satte in för att häva den primära orsaken (att snabbt stabelicera upp tarmfloran) och hur länge rekomenderade man att det skulle doseras??

Min spontana känsla är att man aldrig ens från ngn part ens tänkt i dom banorna,, att se till att individen får hjälp med att stabelicera sin tarmflora utifrån flertalet faktorer som har stört den.

Se nu inte det skrivna som ngn personlig kretik utan enbart som min personliga reflektion och förhoppningsvis öka på din hjärnverksamhet lite mera globalt.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Det visade sig att hon åt spån. Hon var inlagd på stömsholm och medicinerades för kolik, hon fick en hel massa andra symptom också.
Exakta mediciner har jag faktiskt ingen koll på, det var veterinärerna som styrde allt, jag hade ingen tumme med i spelet när det gäller den här situationen.
Jag körde in henne och lämnade henne i veterinärernas händer, så hon stod alltså där och jag hade inget med medicinering att göra förutom att jag betalade
för kalaset, finns säkert papper på det någonstans i hennes mapp. Men just då var jag så glad att hon inte behövde opereras att jag förträngt det mesta.
Tror att de gav medicin för magsår bland annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Diffusa Symptom.

SLU har gjort studier på att förstärkt puls är inget bevis för fång. Även friska hästar kan ha förstärkt plus under vissa perioder. Denna studie gjordes förra året.

Det går inte att avgöra om ränderna på hovarna är just fång.

Ömmar hon när du vänder henne i gången så har hon antagligen fång. Om inte så tror jag det är något annat.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Nej med det är inte heller bevis för att hon inte hade fång!

Hade ute veterinären idag, inga fel på hästen, inte halt inte något fel överhuvudtaget. Dräktig var hon också. :)
Ska börja promenera henne för hand nu ett tag.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 569
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 282
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
766
Senast: Habina
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 430
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp