Diffusa Symptom.

Sv: Diffusa Symptom.

mag och tarm, ä rdet kraffts? använder du det annars också och isf mot/för vad?
(nyfiken då jag har en krubbitare...)...

ang. hovböld så hade jag nöjet att ha en sådan för 6 veckor sedan :mad:

söndag - red i en gräshage, kändes lite kort i steget fram men det var efter tävling så jag tänkte mest att hon var seg, noterade det dock.
måndag- pluffsig i kotan och över hela senan (ångest). Har tur och står i stamma stall som veterinär + veterinärassistent, så de kände igenom och kollade på kvällen. Innan dess så hade jag lindat och skulle bara leda henne lite på grusvägen för att se om svullnaden gick ner lite. Släppte ut henne i hagen, så kom min kompis, bad henne känna, å då pulade hon i benet.... Så skulle jag ta in henne igen, då travade hon iväg, vrålhalt helt plötsligt.

måndag - då hade hon stått med omslag över natten, mycket bättre så hon fick gå ut i sin hage med toffla el om hon hade omslag (jag var inte där, stallägaren/vet. assistenten fixade)...

tisdag - blev väckt 6.10 å stallägaren/vet. assistenten sa att jag måste ta in henne till kliniken (tilläggas bör att människan även har varit galopptränare i 100år så hon har sett en del ben/hovar i sina dar)...
In med häst, hon reagerade inte så mkt med tången... av med skon å röntga... syntes ingen fraktur (vilket hon hade befarat)... karvade lite i trakten för det var enda stället som hon reagerade LITE på... å ut kom en böld.....

Första å enda gången innan som hon hade böld så hade jag emst magkänsla av att det är något... trodde också bogen! Men så la jag omslag - böld!

lömska saker de där... men om jag vore dig skulle jag ta av skon och lägga omslag, för kommer inte bölden ut så kan den krypa uppåt å komma ut i kronranden om du har otur (hände en annan kompis)... den hästen fick de ta bort, hela hoven var ett hålrum :crazy:
 
Sv: Diffusa Symptom.

Mag och tarm i från krafft, använder det såfort hon har någon störning i magen eller vid något som kan störa magen.

Usch låter inte roligt alls. :crazy:

Varken hovis eller veterinär vill ta av skon då hon blir galet ömfotad. Men ska se om jag kan få tag på någon av dom för att fråga.
Smsar jag så kanske jag kan nå veterinären.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Mag och tarm i från krafft, använder det såfort hon har någon störning i magen eller vid något som kan störa magen.

Usch låter inte roligt alls. :crazy:

Varken hovis eller veterinär vill ta av skon då hon blir galet ömfotad. Men ska se om jag kan få tag på någon av dom för att fråga.
Smsar jag så kanske jag kan nå veterinären.

Jag har ett fullblod med extremt tunna sulor (var tvungen att sätta på sulor nu igen...), så att rycka skon för att ha ett omslag 1-2 dagar dör hon inte av. Hon kommer ju stå på bomull och vetflex å silvertejp = fluff-fluff :D
Säger det enbart för att om jag hade lyssnat på min kära travkollega och ryckt skon så hade jag sparat 4262kr på röntgen .... :cool:
 
Sv: Diffusa Symptom.

Haha läste i någon bok att man kunde ha socker i omslaget. :)

Messy; Jo men hon har haft inflammation i båda strålbensbursorna, kotorna och senorna, när jag lät ulltuna ändra på hennes fötter.
Hade jag lyssnat på min hovslagare då hade jag sparat ungefär 15 000 kr.
 
Sv: Diffusa Symptom.

huha... tänk att det alltid ska bli dyrt så fort man byter/inte lyssnar på sin hovslagare :p

min är väl rätt dyr.. eller normal->dyr... de få gånger jag har haft annan har det slutat i ÄNNU dyrare = jag blundar och drar kortet och slår in koden var 5:e v ;):angel:
 
Sv: Diffusa Symptom.

om hästen redan står på box kan den nog inte bli så hemskt ömfotad att det skadar, om du rycker skon.
 
Sv: Diffusa Symptom.

*KL*

Ang hovbölder har jag varit hyfsat förskonad, men min lilla erfarenhet är eg att de kan bete sig HUR som helst. Fblstoet var halt till och från, jag begrep nada. 'Alla' var inne på hovböld men 'hittade' ingen. Vi drog skon flera gånger men nix.

Sen en dag var hon knäpphalt, puls, värme - hela kittet. Panikringa hovis, i med hästen i släpet och åka dit. Ur släpet kliver en närmast ohalt häst (restid 1 h). Hovis drar sko + sula och utbrister 'fan' tätt följt av mitt 'jippi!'. Djup, ful böld har brustit (därför hältan släppt). Var iofs hovbölden from hell, gick lååångt upp i kötthoven och fick gipsas osv.

Trasselt hade varit till och från i nästan två månader. Började när hon hade huf grips, sen när hon fick hela sulor (pga vi misstänkte hon var hovöm) så blev hon ju bättre - men bölden kunde gona till sig ifred etc.

Andra gånger har hovis konstaterat att 'hoppsan, här var det en böld' och hästen visat NOLL symptom. (Klinikvet berättade btw om en häst de hältutrett i en månad, flera omgångar, inte hittat anledningen förutom lokaliserat till hoven. Som sista utväg innan utslagning magnetröntgade det - hovböld!)

Så, man kan nog tyvärr inte säga att hovbölder alltid beter sig på det klassiska viset, och av det du beskriver sällar jag mig nog till de som anser det mkt väl kan vara en böld..

Ang röta, så jag har haft problem med Lillens fossingar i sommar. De är fina, fina, fina sen helt plötsligt nästa dag när jag kratsar kan jag köra hovkratsen 'rakt ner i strålen', och när man börjar rensa försiktigt är det bara äckel, äckel och äckel lååångt ner. Och luktar päckel. Blir bra en period - och börjar om. Hovis har haft ett par sådana hästar till i sommar och begriper det inte heller, men just att symptom kommer 'pang poff' från dag till annan sas..
 
Sv: Diffusa Symptom.

Socker+jod har mkt bättre effekt än enbart jod. Tror du verkligen hon äter bomull med jod och socker?? Det luktar ju skunk, kan inte tänka mig att ens en glupsk häst vill tugga i sig det? :p

Nu har jag ingen erfarenhet av avel eftersom jag bara har valacker, men som jag uppfattade det var hon knapt halt, och vet bedömde att hon var OHALT innan butta sattes in? Då låter det i mina öron väldigt otroligt att hon skulle resorbera pga smärtan? Men som sagt jag kan inte mkt om just det så vet inte hur känsligt det är?

Butta kan möjligtvis hjälpa mot fång om det ges INNAN symptom (dvs puls, värme, hälta) uppstår. Men när hästen väl börjar visa symptom så visar forskning att butta kan göra fång värre eftersom det hindrar det redan dåliga blodflödet till hoven. Därför bör man inte ge butta vid fång om hästen inte är kraftigt smärtpåverkad (äter dåligt, ligger ner mkt osv).

Och vad gäller hovbölder så risikerar du att bölden ligger och pyr ännu längre och risken att den blir större och allvarligare är stor. Samt att hon fortsätter ha ont eftersom bölden inte kommer ut.
 
Sv: Diffusa Symptom.

När hovslagaren utbrister "NEJ" i telefonen när jag frågar om jag kan rycka skorna så undrar man ju dock. Bara i absoluta nödfall sa han.
Med tanke på att hennes smärta var så stor att hon blev blockhalt när man ändrade på hennes fötter förra gången så vågar jag inte dra
skor förens en hovslagare varit ute och klämt och känt själv.

Alexandra_W: Jag ska försöka få tag i min hovslagare imorgon, eller stallägares hovslagare. Tack för svaret.

Centaur, Hon biter av sitt jodbandage om hon får chansen, så nog skulle hon bita mer om hon fick socker i. Drar jag skon så måste hon stå
inne och då kommer hon att resorbera, om hon inte redan gjort det, jag tänker som sagt inte göra något själv förens någon utbildad har tittat på henne.
Hon var halt på det benet som hon inte har puls i. Hur kommer det sig att veterinärerna inte vet om att butta ska vara så dåligt för hästarna?



Förövrigt så har hon stått med våtvarmt omslag i två omgångar. Ingen böld har dykt upp, däremot så har pulsen försvunnit helt. Både igår kväll
och nu på förmiddagen. Frågan är om det är den äckliga rötan som orsakat lite puls och fått fickor. Hittar mer och mer skit i strålen.
Spritade foten och låter det lufta över dagen.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Tycker att du gör ALLDELES rätt i att lita på din hovslagare och vet. De har ju erfarenhet av din häst. Jag hade absolut gjort som du, dvs avvaktat tills jag pratat med dem!
 
Sv: Diffusa Symptom.

Delvis Kl
Varför tror man att hä'star har så dålig cirkulation i hovarna?
Då skulle de inte blöda vid för hård verkning, spiktramp, balltramp mm eller för den delen ha hovar som kan bära den;) levande vävnad som håller ihop fötterna.

Sen.. när den får puls o t o m dunkande sdn- vad är det då som händer?
Jo den får för stort tillflöde pga skada. När hästen har ngn form av förgiftningsfång vill man dämpa detta blodflöde som pumpar dit mer toxiner via kylning- som vid alla andra blödningar.

Bölden mognar inte vid buttabehandling o det är i stort sett omöjligt att lokalisera med vistertång när smärtan lägger sig.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Men om det är bättre efter våtvarmt så låt det vara på så den ev. bölden kommer ut?
Klart det blir bättre, hoven blir ju mjukare!!
 
Sv: Diffusa Symptom.

Nej, nu tycker jag att du är helt ute och cyklar! Veterinären låter VETTIG. Tycker du verkligen att TS ska gå tvärt emot vets rekommendationer och följa dina i stället? Det är väl sunt att tänka fång om man har en häst som är halt på ett ben SAMT har förstärkt puls (även enligt vet)? Även hästar utan fånghistorik kan väl få fång?

Men snälla nån, bara för att man som du har fånghästar är det inte första alla andra tänker.:confused: Symtomen som IW beskriver är samma som på min när hon har slagit i något i hagen och får en liten blödning i sin ganska tunna sula, det händer nån gång emellanåt när dom har sprungit extra mycket över stock och sten i hagen. En liten blödning ger också något ökad puls, och med de förhållandevis vaga symtonen som IW beskriver (fällandet och drickandet verkar helt normalt för årstid och värme) är en liten blödning och möjligen en böld vad jag direkt skulle misstänka. När pulsen o hältan är borta, skritta, precis som axel skrev.


IW:

För ett par veckor sen hade min exakt samma symtom ett par dagar, sen var det över. Om det varit min ponny hade jag ställt henne med hoven i en hink med kallvatten nån timme och lagt kylande omslag i boxen över natten redan vid det första symtomet. Är det en blödning "bara" så går det tilbaka med den behandlingen, efter en eller ett par dagar. Gör det inte det, kan det vara en böld på gång.

Naturligtvis inte rida en halt häst, men när pulsen är borta brukar hältan vara borta och skritta dör den inte av då.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Men snälla nån, bara för att man som du har fånghästar är det inte första alla andra tänker.:confused:

Det var så VETERINÄREN tänkte. En misstanke om fång ska alltid tas på största allvar. Tydligen tyckte TS vet det också... Det är väl bäst att ta det säkra före det osäkra och behandla som fång innan man vet något annat? Om vet rekommenderar strikt boxvila + butta i några dagar är det väl det som gäller tills man fått andra direktiv? Nu orkar jag inte klicka bakåt i tråden igen, men hade inte hästen relativt kraftigt förstärkt puls när vet var ute?
 
Sv: Diffusa Symptom.

Tråkigt med din häst! Jag hoppas att du snart får veta vad det handlar om.

Jag hade definitivt följt de råd du har fått av veterinär och hovis. Ibland blir det märkligt med alla råd på ett forum.

(Jag har förstått det som att det kan vara ganska så svårt att skilja på en hovböld och ett fånganfall eftersom symptomen kan vara ganska lika. Jag vet också veterinärer som definitivt tycker att man ska behandla varje tveksamt fall som ett ev fånganfall och behandla med NSAID, antagligen eftersom fång är oftast är så mkt värre än en hovböld.)

Men jag är inte veterinär och vill inte ge ngt annat råd än det jag skrev i början. Hoppas att din fina häst snart blir bra igen och att hon får ett fint litet föl (kanske en liten kopia?) nästa sommar.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Om man nu misstänker fång så är ju hovisen bättre på att finna fel i HOVEN o med tanke på dess historik så är nog andra saker mer möjliga. Puls kan de få av en vrickning med, så jag hade tagit hovis först o sen Vet- såsom vet själv brukar förorda. I nuläget kan ingen säga varken bu eller bä om ngn diagnos alls. Bara spekulationer som troligen inte kommer att ge ngt svar senare heller.

Om hästen var ohalt dagen efter o efter det "testats" på stor vass sten mm o så brukar man inte behandla fånghästar.. om man ska vara konsekvent.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Puls i alla fyra? Av en vrickning?

Hästen testas inte på stor vass sten, Hon fick enligt veterinär gå ut till ridbanan eller sin sjukhage, och vi har grovt grus på vägen dit.
Då kan man inte låta bli att notera huruvida hästen har ont eller ej av att gå på gruset.

Hovslagaren trodde att hon måste ätit något konstigt som gett puls i alla fyra. Hovslagaren tyckte att veterinär skulle komma och titta på henne.

Varför läser du alltid in saker som jag inte skrivit?

Om du läser ordentligt så står det att hon först hade en rörelsestörning, SEN dagen efter var hon ohalt MEN hade puls i alla fyra. Som sedan försvann
dagen efter, för att komma tillbaka när veterinären var ute, som sedan försvann igen direkt efter medicin. Var pulsfri tills i torsdags då puls kom tillbaka
på ett ben.

Bettysmatte; Hon har inte haft kraftig puls, men mer än normalt. Veterinär konstaterade något förhöjd puls i alla fyra när hon var ute.
Först lika på alla fyra sedan som försvann och sedan från och med i torsdags så hade hon puls på höger fram, eller ja, hon hade "normal"
puls på höger fram, men något mer än i vänster fram. Hade hon haft samma puls som i höger fram på vänster fram så hade ingen reagerat.

Messy, Ja så kan det kanske också vara!

Traceys; Hade din puls i ALLA fyra först och sedan enbart ett ben? Om det är fång så ska den ju inte ut och skritta även om hon är symptomfri?
Min veterinär sa att hon fick röra sig så mycket hon själv ville när pulsen gått ner. Dvs ville hon skritta/går runt själv på ridbanan så fick hon det.
Men hon fick absolut inte tvingas till någon rörelse över huvud taget.

Forest Autumn; Tack, ja det är hemskt tråkigt. Men jag är hellre för försiktig än att stå med en häst som blir mycket sjuk bara för att man avvaktat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 649
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 332
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 455
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp