Diffusa Symptom.

Sv: Diffusa Symptom.

Lusern är ju på många sätt bättre än soja eftersom det är ett grovfoder. Det innehåller dessutom mer energi än sojan. Jag antar att en kombination av lusern och soja kan vara bra. Jag kan inget om dräktiga ston men antar i alla fall att hon inte bör minska i vikt även om det antagligen dröjer lite tills hon måste ha mer foder.
 
Sv: Diffusa Symptom.

D&H sojaflarn är bättre än GG-mjölet.... har något med att soja är restprodukt å hästar inte ska ha det blablabla... du får googla ;)
sen kan jag rekommendera Hippo Alfa (men om din äter lusern så innehåller det ifs mer protein).

/fullblod 160cm 450kg *suck*
 
Sv: Diffusa Symptom.

Jag tror att grannen är återförsäljare till greenpower ska höra om de har alfalfan hemma, för det är nog den som är melassfri.

Hon fick ett par dl kli nu när jag åkte. Mycket lycklig häst.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Sojamjölet har fungerat super på damen ifråga, Hippos foder vägrar hon äta. Lucern och soja äter hon med glädje. :)
Hon är kräsen på de flesta färdigfoder, hon äter Dodson & Horrell och Spillers. Ibland eggersmann men det är det så
mycket konstigt i så det vill jag inte ge. Mustang åt hon ett tag men sen så matvägrade hon på det.

Jag har tittat på Salsas foder, men vet inte om det är lämpligt till min.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Nehepp, hittar inte någon lucern utan melass här omkring. Salsas höpellets vågar man väl inte ge heller?
 
Sv: Diffusa Symptom.

Men du måste väl kunna beställa hem alfalfan från någon som tar hem Greenpower lucern? City Gross/Eko har här omkring i alla fall. Men ska man ha alfalfan kan det hända att det måste specialbeställas...
 
Sv: Diffusa Symptom.

Men du måste väl kunna beställa hem alfalfan från någon som tar hem Greenpower lucern? City Gross/Eko har här omkring i alla fall. Men ska man ha alfalfan kan det hända att det måste specialbeställas...

City Gros har både alfalfa och Dangroents lucernpellets här hos oss.
Kvarnby har också lusernpellets.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Det var så VETERINÄREN tänkte. En misstanke om fång ska alltid tas på största allvar. Tydligen tyckte TS vet det också... Det är väl bäst att ta det säkra före det osäkra och behandla som fång innan man vet något annat? Om vet rekommenderar strikt boxvila + butta i några dagar är det väl det som gäller tills man fått andra direktiv? Nu orkar jag inte klicka bakåt i tråden igen, men hade inte hästen relativt kraftigt förstärkt puls när vet var ute?

T o m via internet sa ju alla symtom att det var mera som hovböld/blödning än fång, så...(vilket det väl också var tydligen).Man måste inte få fångpanik i alla lägen för att en häst har puls:) ja med upprepad fång så men det har ju inte alla hästar så det är inte det första man alltid tänker. Varför medicinera en häst innan man uteslutit hovböld i det läget? Kraftigt förstärkt puls ger även en hovböld som fått utvecklas några dagar. De kan också gå tillbaka helt eller delvis.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diffusa Symptom.

Varför medicinera en häst innan man uteslutit hovböld i det läget?

Det tycker jag är en fråga till veterinären som faktiskt undersökte TS häst. Du kan väl inte mena att det är mer troligt att vi som sitter här och läser förstår bättre vad som felas hästen, än vad en veterinär som varit ute gör :confused:? Hovbölden var kanske inte alls tydlig i det skedet när vet var ute, vilket gjorde att bedömningen blev ev. fång i stället. Det är ju däremot väldigt lätt att i efterhand säga vad som skulle/inte skulle ha gjorts.

Kraftigt förstärkt puls ger även en hovböld som fått utvecklas några dagar.

Jag är väl medveten om detta eftersom min häst har haft två hovbölder.
 
Sv: Diffusa Symptom.

T o m via internet sa ju alla symtom att det var mera som hovböld/blödning än fång, så...(vilket det väl också var tydligen).Man måste inte få fångpanik i alla lägen för att en häst har puls:) ja med upprepad fång så men det har ju inte alla hästar så det är inte det första man alltid tänker. Varför medicinera en häst innan man uteslutit hovböld i det läget? Kraftigt förstärkt puls ger även en hovböld som fått utvecklas några dagar. De kan också gå tillbaka helt eller delvis.

Är du veterinär? Och i så fall mkt bättre på att ställa diagnos (bara mhja vad du läst på ett forum) jfr med den veterinär som behandlar hästen?

Jag undrar hur många seriösa veterinärer som verkligen hade ställt en diagnos mhja det som står i tråden.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Det tycker jag är en fråga till veterinären som faktiskt undersökte TS häst. Du kan väl inte mena att det är mer troligt att vi som sitter här och läser förstår bättre vad som felas hästen, än vad en veterinär som varit ute gör :confused:? Hovbölden var kanske inte alls tydlig i det skedet när vet var ute, vilket gjorde att bedömningen blev ev. fång i stället. Det är ju däremot väldigt lätt att i efterhand säga vad som skulle/inte skulle ha gjorts.



Jag är väl medveten om detta eftersom min häst har haft två hovbölder.
Vet hade bara att gå på vad ägaren uttryckte o måste självklart agera efter det.
Det enda som vet sen flera dagar senare fann var en NÅGOT förhöjd puls o helt utan ngn rörelsestörning.
Fånghästar utreds via kliniska symptom-inte enbart puls utan även obelastningsgrad. Nu har denna häst inte ngt som skulle kunna kännetecknas som fångbenägenhet- däremot en massa annan historik som jag mer skulle vara bekymrad över.

När en Vet sätter in en halv dos butta utan att först kolla hoven noga känns som en halvhjärtad insats i förebyggande. Lite konstigt då hästen är dräktig i tidigt skede:confused:

Hästar kan få ökad puls av värme eller att de ätit ngt, men då brukar det synas på träcken o inget annat än mag o tarm- underhållsdos sattes in.

Jag förstår om hästen hade haft fång förr- att man hade agerat på detta vis.

Är det en böld så är den inte halt en dag utan att man då hittar en öppning dagen efter.
Den kan ha trampat på en sten eller liknande.

Inte ens jag är så nojjig:grin:
 
Sv: Diffusa Symptom.

Ringer veterinär som säger "Behandla om fånghäst." Jag kommer ut på lördag och tittar på henne.

Jag ställer henne på box med ett mycket, mycket tjockt lager strö, matar med halm, tar bort kraftfoder, blöter höet, strikt boxvila, ger mag och tarm i spruta i munnen.

Fredag
Ingen puls, normal.

Fortsätter med boxvila, bött hö osv.

Lördag
30 grader varmt ute, lite förhöjd puls igen - Vädret? Veterinär kommer och tittar obelgrad 0. Känner även hon lite puls.
Ordinerar fenylbutason, två påsar om dagen, box och boxhage eller ridbanan som är sand och ottomattor.

Ja, inte vet jag. Det ENDA jag vet är att det inte är lätt att diagnosticera fång (har vi inte diskuterat det i så många trådar redan?). Enligt TS fick ju inte hästen medicin förrän vet hade varit ute och tittat på hästen. Om vet felbedömde är ju väldigt, väldigt svårt att säga. Nu i efterhand kanske det verkar glasklart, men tydligen inte i det skede som vet var ute.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Tror inte att det finns något City Gross i närheten av mig tyvärr.

Ettie; Hon hade förstärkt puls i alla fyra benen, inte ett ben utan alla fyra benen!
Det tar mig 50 minuter att åka dit och det är i helt fel riktning från där jag har hästen. Har henne inte på Runsten längre. :)
 
Sv: Diffusa Symptom.

Ja alltså hon var ute och hästen hade förstärkt puls i alla fyra benen, inte bara ett ben. Har de en hovböld så bör de kanske inte ha puls i alla fyra?
 
Sv: Diffusa Symptom.

Veterinären var ute och undersökte hästen, man hittade då inget annat än pulsen. Ömheten i hovarna har kommit senare och kan vara ifrån eventuellt fånganfall.

Vad hade du trott att det var för fel på hästen när den står med puls på alla fyra benen? Det har hon ALDRIG haft förr. Ringde tre olika veterinärer som alla sa att
det troligtvis är fång. En veterinär kom ut och hon sa samma sak, eftersom att det är så mycket bättre att göra något åt fång i ett tidigt skede än att avakta tills
hästen har obelgrad, ont och stapplar fram, så sattes behandling in.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Hon är förövrigt fortfarande glad, ingen puls. Drog järnet med mig när hon skulle in från sjukhagen.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Ja alltså hon var ute och hästen hade förstärkt puls i alla fyra benen, inte bara ett ben. Har de en hovböld så bör de kanske inte ha puls i alla fyra?

Nej, det borde den ju rimligtvis inte ha. Har full förståelse för att vet trodde att det var fång och tog det säkra före det osäkra!
 
Sv: Diffusa Symptom.

Det intressanta är att det fortfarande kan ha varit ett fånganfall, men hon kan ju även ha fått
en böld och blivit öm i sulorna. Det ena utesluter inte det andra.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 598
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 294
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 439
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp