Diffusa Symptom.

Sv: Diffusa Symptom.

jag trodde du redan ställt hästen på boxvila och undrade då om dra av skon verkligen skulle göra så stor skillnad att den blev blockhalt, om den stod på box och behandlades som fånghäst med fångbädd :confused:

varför skulle den resorbera enligt ditt svar till mig - du hade ju själv ställt den på box det var inte mitt förslag :confused: förstår inte varför den skulle resorbera ö.ht enligt ditt tvärsäkra antagande - den har ju enligt din rapport inga besvär alls utan är glad och pigg ?
 
Sv: Diffusa Symptom.

Hon står på box och i sjukhage ute. :) Men ska hon traska till sjukhagen så vågar jag inte ta av skon förens det är konstaterat att hon
har en böld. Imorgon kan jag få tag på både hovslagare och hennes veterinär.

Hon blev dräktig och resorberade första fölet tidigare i år, troligtvis på grund av att hon blev stressad då hon blev lämnad ensam och hon
blir stressad av att stå inomhus på dagen när hon är van att vara ute. Hon är pigg och glad, men hon är dräktig på de dagar där det är
som lättast att de resorberar fölet. De ska tydligen vara känsliga för inre stress och inre stress är min mycket duktig på.

Hon blev blockhalt när de tog av en bit på trakterna, därav min motvilja att göra något själv. Det är säkert skillnad på att enbart dra av
en sko och verka ner trakterna, men jag är inte proffs på hästens fötter men jag har ett proffs som tar hand om hennes fötter och om han
säger NEJ så fogar jag mig efter hans vilja. Jag vågar inte göra något alls utan en veterinärs eller en hovslagares åsikt.

Hursom så är dosen på medicinen halverad nu, eftersom att hon ätit den en vecka. Så får se om jag har en halt häst imorgon.

Spännande är dock hur man hela tiden hittar nya saker. Idag hade hon tex 37 i temp, en grad mindre än vad hon tidigare har haft.

Pratade med distrikare idag, de tyckte absolut att jag inte ska dra skor förens hovslagare eller veterinär tittat på henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Diffusa Symptom.

KL

Hade skrivit ett långt inlägg mn åskan tog mitt internet så nu får det bli en kortversion.

Axel; Jo, i en fånghov är cirkulationen mkt dålig, det har bevisats genom att jmf venogram på fånghovar med friska hovar.

IW; Bra att hon är bättre, kanske är det bara strålröta. Jod hjälper ju isf mot det också. :)

Förstår att du vill lita på din vet men nu är det ju så att dom är också människor och en enda vet kan omöjligt hålla sig uppdaterad på alla ämnen hela tiden. Det händer att dom bedömer felaktigt, det har jag varit med om många ggr och det är jag säkert inte ensam om.

Tex så kollade jag snabbt phenylbutazone side effects och på alla sidor jag klickade in på så står det att man ska vara extremt försiktig med att ge det till dräktiga ston och undvika det in i det längsta, då det kan skada fölet.
Samt att det har en hel del andra mindre hälsosamma biverkningar också. Om man måste ge smärtstillande så finns det nyare mediciner som ska vara bättre och ha mindre biverkningar.

Hoppas iaf det går bra med båda Stella och fölet och att det inte var/är fång.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Javisst, man säger att det kan leda till att stona kastar eller resorberar, men i praktiken har det visat annorlunda. :)
Vilket alla veterinärer jag pratat med även har sagt. Det rekomenderas dock ej att man ger det de sista månaderna.

Veterinären själv hade ett avelssto som behandlades med fenylbutason under två dräktigheter utan problem.

Strålen har dock blivit värre, la spritade bomullstussar runt strålen nu för det ser förjävligt ut, blev värre av
våtvarmt omslag så hon får stå med bomull i hoven så att det inte kommer in skit.
 
Sv: Diffusa Symptom.

använd tjärdrev om det är röta. hundra ggr mer effektivt då spriten visserligen desificerar men samtidigt luckrar upp strålen.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Det är tjärdoppat material kan man säga, går att köpa färdigt. Men funkar säkert lika bra om du dränker bomull i hovtjära.

Låter ju som att det kan vara rötan som ställer till det, då kan dom ju bli sådär "variabelt" ömma och ha puls till o från. Det är ju typ som en gåva jmf med fång.

Du får rapportera när hovis har kollat på henne. :)
 
Sv: Diffusa Symptom.

Det som har varit effektivast på min gammelpålles röta är att först skrubba med såpa, sedan hälla på jod och sist pensla på tjockt lager tjära, alt tjärdrev.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Hovslagare har nu varit ute, hon hittade en liten böld i strålen. Men hon är öm i sulan. Så det kan finnas
något mer i hoven eller så är det ömhet ifrån den lilla bölden eller så är det något annat. Jag tyckte att pulsen försvann i alla fall.

Vändningarna är perfekta och hon var inte halt, även före bölden fixades.

Hon står med våtvarmt omslag igen, ifall att det är något. Halverad medicindos.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Vi har haft en liten diskussion idag och problemet kan faktiskt vara att vi har så grovt grus till och från hagarna.
Är det så att hon är sulöm så kan det bero på gruset, så eventuellt så ska vi prova sulor i framtiden. Men självklart
så ska det inte hållas på med nu när vi inte vet vad det är för problem, är det en böld till så ska man inte stänga in.

Jag hoppas dock också på att det är den lilla bölden som är problemet.
 
Sv: Diffusa Symptom.

KL

Hade skrivit ett långt inlägg mn åskan tog mitt internet så nu får det bli en kortversion.

Axel; Jo, i en fånghov är cirkulationen mkt dålig, det har bevisats genom att jmf venogram på fånghovar med friska hovar.

Kan bara inte undgå att ställa frågan till varför forkning (och egen erfarenhet) påvisar att en fånghov får mer än dubbel tillväxthastighet om nu cirkulationen avtar. Vad beror det på???
 
Sv: Diffusa Symptom.

använd tjärdrev om det är röta. hundra ggr mer effektivt då spriten visserligen desificerar men samtidigt luckrar upp strålen.

Ren sprit ( räcker med M-sprit) är 100% dödande för alla mikroorganismer inkl bakterier/svamp. Har vi även en stråle som är angripen och desifiserat med ren sprit så kommer det naturligtvis leda till att allt angripet horn dör och vi kan tolka det som att strålen luckras upp. Vad som egentligen har skett är att allt tidigare angripet strålhon nu har desifiserat och det tidigare angreppen luckrats upp. (läs det döda hornlagret släpper)

Tjärdrev (vilket inte ska förknippas med ren tjära) är bakteriedödande enbart och mkt effektivt så länge det finns fri syretillförsel, tjärdrev och främst tjära som mkt efektivt stänger in yttre syretillförsel tillför en explosition av bakterier som frodas i syrefattig miljö.

Mitt råd är att se till att det alltid finns tillgång till frisk syretillförsel, aldrig behandla individen med invärtes medicinering (typ sulfa/penicilin) utan utvärtes med ren sprit som tar död på allt.

Nu verkar det ju som problemet redan är löst men känner mig inte säker på att det är så även om jag hoppas på att så är fallet..

Trådens utveckling kommer ge svaret.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Jag köper din förklaring fullt ut baserad på din kunskap, men tjärdrev som trycks in i stårlfåror utan ngn sula som täpper till, torde innebära fri tillgång på syre tillförsel och inte orsaka ngn som helst problem? har aldrig hört att det skulle var annat än mkt effektivt såvida det inte handlar om att trycka in under en sula.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Min hovslagare kommer tillbaka på onsdag, nu var stallägarens hovslagare ute och kände och klämde men vågade inte göra så mycket mer än att
fixa strålen, peta bort lite sula som lossats och klämma på hoven med tanke på hästens tidigare hovhistorik. Får se vad hästens ordinarie hovslagare
säger när jag kan få tag på honom igen.

Problemet med den här hästen är att det inte finns någon som knappt vågar ta i hovarna på henne.
Och då syftar jag inte på att hon är dum för hon är en ängel att sko, men sedan hon blev blockhalt av en skoning så är alla väldigt försiktiga.
 
Senast ändrad:
Sv: Diffusa Symptom.

Om det är så att hon har blåmärken i hoven pga att hon trampat på grovt grus i kombination med mjuka/känsliga sulor så testa först Keratex hoof hardener innan du sätter på sulor, det funkar faktisk precis som dom lovar (är nog enda produkten...) Hoven blir hårdare efter bara några dagars applicering. Obs obs att det inte ska användas på strålen.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Tack för tipset, ska fråga min hovslagare om det!
Idag fanns det ingen puls, glad häst.

Måste dock hitta något proteinfoder man vågar ge henne med, hon får soja, men skulle inte ge mer än 0.4 kg enligt vet. Hon är lite för smal nu.
Hon äter massor med halm och 6 kg hö, vågar man öka höet trots att det uppenbarligen är mycket socker i det, då hon blivit mycket
smalare av att bara lägga höet i blöt? Snart börjar vi fodra med silage istället vilket blir skönt då vi alltid gett silage utan några problem och nu
började vi med hö och då har det bara varit problem både med magen och nu med fötterna.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Jag hade gett mer soja. Du behöver ju inte ge allt på en gång. Max rekommendationen 400 gram gäller för en 400 kg häst per utfodringstillfälle. Det är säkert bättre att dela upp givan och då kan man också ge mer (max 400 gram i taget). Om du är osäker på höet så hade inte jag vågat öka det, i alla fall inte så länge ni inte vet vad som är felet på din häst. Om det nu skulle kunna vara mer än den hovböld som hittades (jag har ingen aning).

Om hon är smal nu, lite för smal, så behöver hon säkert mer energi också i och för sig.
 
Sv: Diffusa Symptom.

Då ökar jag upp sojan, nu får hon 200 g på morgonen och 200 g på kvällen, hon väger 470-480 kg. Innan fick hon 300 g morgon och 300 kväll.
Funderar på att ge lucern, melassfri såklart.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 614
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 442
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp