digitala lås

ameo

Trådstartare
Moderator
Sprang förbi den här annonsen på aftonblaskan
29759

Jag har sett och hört reklam om digitala lås, men har inte riktigt fattat vitsen med det. Jag personligen kommer INTE ha digitalt lås om 10 år.
Hur ser Du på detta?

Min första undran om digitalt lås är hur sjutton man tar sig genom dörren när strömmen är borta? Finns det alternativa sätt att öppna dörren då?
I min värld vore det korkat att göra dörrlås beroende av el. Nog för att vi har nergrävda elledningar numera, men strömavbrott kommer man nog aldrig undan helt.
 
Sprang förbi den här annonsen på aftonblaskan
Visa bifogad fil 29759
Jag har sett och hört reklam om digitala lås, men har inte riktigt fattat vitsen med det. Jag personligen kommer INTE ha digitalt lås om 10 år.
Hur ser Du på detta?

Min första undran om digitalt lås är hur sjutton man tar sig genom dörren när strömmen är borta? Finns det alternativa sätt att öppna dörren då?
I min värld vore det korkat att göra dörrlås beroende av el. Nog för att vi har nergrävda elledningar numera, men strömavbrott kommer man nog aldrig undan helt.
Digitala lås används i hemtjänsten idag och sedan ett gäng år tillbaka i större delen (hela?) sverige idag.
Dessa öppnas via bluetooth och de har batteri.

Har du aldrig varit på hotell och öppnat dörrar med kort?
 
Sprang förbi den här annonsen på aftonblaskan
Visa bifogad fil 29759
Jag har sett och hört reklam om digitala lås, men har inte riktigt fattat vitsen med det. Jag personligen kommer INTE ha digitalt lås om 10 år.
Hur ser Du på detta?

Min första undran om digitalt lås är hur sjutton man tar sig genom dörren när strömmen är borta? Finns det alternativa sätt att öppna dörren då?
I min värld vore det korkat att göra dörrlås beroende av el. Nog för att vi har nergrävda elledningar numera, men strömavbrott kommer man nog aldrig undan helt.

Hederliga gammaldags lås är hyfsat dåliga när man bryter av nyckeln som är den enda som finns utanför huset. Men bågfil funkar ju alltid.

(Som @honung skriver, batterier - lagrad el som kan tas fram som huvudkälla eller som reservkraft - för ganska länge sedan.)
 
Vi har ett digitalt lås (id-lock) då det redan var installerat på huset men helt ärligt hade jag hellre haft ett vanligt lås då jag tycker det är för segt och ofta får Man trycka in koden flera ggr. Skulle aldrig köpa det och har funderat flera ggr på att installera ett vanligt lås men maken gillar det då han är tekniknörd
 
Sprang förbi den här annonsen på aftonblaskan
Visa bifogad fil 29759
Jag har sett och hört reklam om digitala lås, men har inte riktigt fattat vitsen med det. Jag personligen kommer INTE ha digitalt lås om 10 år.
Hur ser Du på detta?

Min första undran om digitalt lås är hur sjutton man tar sig genom dörren när strömmen är borta? Finns det alternativa sätt att öppna dörren då?
I min värld vore det korkat att göra dörrlås beroende av el. Nog för att vi har nergrävda elledningar numera, men strömavbrott kommer man nog aldrig undan helt.
De går på batteri. Tar batteriet slut öppnar jag med ett 9v batteri från utsidan. Det enda som händer är att internetuppkopplingen går ned och jag kan inte fjärrstyra låset.
 
...Och så var det där med om vi, för klimatets skull, verkligen behöver en elektronisk pryl till...

Som behöver sällsynta jordartsmetaller för att byggas, som ska vara kopplade till internet, så att det behövs ännu fler stora serverhallar, med massor med datakraft, som drar el, både för driften av servrarna, och för att hålla en lagom temperatur.

Kanske dags att säga ifrån?

Att ha elektroniska - batteridrivna lås, som inte nödvändigtvis måste vara uppkopplade mor internet, t.ex. i Hemtjänsten är liksom en annan sak, än att varje dörr, varje skåp, varje väska, är uppkopplad mot internet.
 
Att ha elektroniska - batteridrivna lås, som inte nödvändigtvis måste vara uppkopplade mor internet, t.ex. i Hemtjänsten är liksom en annan sak, än att varje dörr, varje skåp, varje väska, är uppkopplad mot internet.

Bluetooth låsen är inte uppkopplade mot internet. Programvaran i telefonen uppdateras mot internet, men behöver inte vara anslutet vid användning.
 
Jag tycker det är tröttsamt med allt man ska asa med sig. Sen vi skaffade vårt nya lås önskar jag att alla kunde byta överallt, så kan jag kasta min nyckelknippa.
Låset vi har är inte segt om batterierna är fräscha.

Fördelen är också att jag inte behöver ha någon extranyckel till folk som ska se efter katten när jag är iväg. Dom har en egen kod :D
 
Bluetooth låsen är inte uppkopplade mot internet. Programvaran i telefonen uppdateras mot internet, men behöver inte vara anslutet vid användning.
Telefonen måste vara uppkopplad till nätet för att rätt person ska ha rätt "kod" till rätt dörr på hemtjänsten och den måste vara anslutet vid användning. Eftersom man måste logga in/slå in sin kod typ var 5minut appen är öppen.
 
Jag har varit en stor skeptiker till elektroniska lås men så fick jag klart för mig att låset går på batteri och insåg snabbt det smidiga i att kunna öppna dörren med kod. Till exempel så eliminerar vi risken att låsa oss ute med barnen kvar inne, och om t.ex. farmor/mormor måste rycka in och hämta barnen på förskolan så kan de komma in utan nyckel. Vi kommer sätta in elektroniskt lås i vår ena dörr när vi byter ytterdörrar inom kort. Groventrén kommer fortsatt ha ett traditionellt lås med nyckel. Det elektroniska låset kommer inte vara anslutet till wifi.
 
Telefonen måste vara uppkopplad till nätet för att rätt person ska ha rätt "kod" till rätt dörr på hemtjänsten och den måste vara anslutet vid användning. Eftersom man måste logga in/slå in sin kod typ var 5minut appen är öppen.
Nej, behörighet/inlogg och besök lagras i programvaran men data överförs vid uppkoppling. Att du behöver logga in var 5e minut är en säkerhetsåtgärd i programvaran om telefonen kommer på villovägar och har inget med uppkoppling till internet att göra. Tidigare var inloggsfrekvensen 2-3 minuter men det har förlängts.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp