Diktator för en dag

Det är en kompromisslösning som tar ifrån de kriminella gängen ett stort maktmedel/inkomst och hjälper människor som fastnat pga sociala stigman etc. Jag är inte helt färdigplanerad med exakt hur det ska utformas :D men det finns ju ganska bra studier runt om i världen som visar att kriminalisering av drogbruk/innehav inte fungerar bra om målet är att minska mänskligt lidande.
Haha, ja jag har dålig koll på sådana studier. Jag är helt för att sådant som nu bara klassas som illegala droger ska få användas inom vården, för där har jag läst och hört om många exempel där det i dagsläget blir helt absurt med våra lagar. Däremot känner jag mig skeptisk till annat i nuläget. Vill ju självfallet få bort problemen med kriminella gäng, hjälpa folk som fastnat på olika sätt och så, men hade jag varit diktator hade jag nog helt enkelt anlitat en lämplig expertgrupp att göra vad de ansåg behövdes. (dvs, inte ett gäng politiker som går på vad som "låter bra"...)
 
1. Ta bort all vinstutdelning i skattefinansierad verksamhet. Ev överskott ska behållas och återinvesteras på något sätt.

2. RUT och ROT ges per hushåll och inte per person. Jag kan inte se att par skulle behöva få dubbelt så mycket avdrag som en ensamstående avseende detta.

Båda dessa borde vara hyfsat kostnadsneutrala.

3. Tandvård inkluderas i den vanliga vården och subventioneras därmed. Har dock ingen bra idé kring hur det ska finansieras.
 
Jag skulle avskaffa försäkringskassans makt att friskförklara sjuka människor genom att helt ignorera vad läkare diagnosterat.
I samma anda skulle jag höja sjukersättning, livränta, a-kassa och andra ekonomiska stöd så att de går att leva drägligt på mtp alla ökade levnadskostnader.

Nr 3 får jag fundera på :sneaky:
 
Det är så mycket som jag skulle vilja ändra på, men eftersom det bara är för en dag, så kommer ju inga ändringar att bli permanenta.
 
Jag kommer på några saker direkt som jag hade ändrat utan tveksamheter, sen finns det andra som är lite krångligare ekonomiskt. Känns helt enkelt inte lämpligt att ta bort en stor inkomst och lägga till en stor utgift bara sådär, även om syftet är vettigt.

Jag hade antingen lagt till ett gäng kön till -som ska vara enkelt att ändra för alla- eller tagit bort det här med kön helt. Högst troligen det sistnämnda, alla ska behandlas lika oavsett så tycker att vi kan skippa det här med juridiskt kön. Alla nyfödda registreras neutralt och så får de om första alternativet ändra när de själva vill. Till det hade jag även lagt till något neutralt pronomen, likt finskan. Eftersom att det hör ihop räknas det här som en sak.

Sen hade jag ändrat djurskyddslagarna: Höns ska ha mycket större utrymme som minstamått, rätt till ordentliga sittpinnar och eventuellt något mer (jag kan inte riktigt höns).
Kor ska ha rätt att vara ute året om (och tillgång till att vara inne på vettigt ställe med bra med strö) och kalvar ska inte tas så väldigt tidigt från sina mammor.
Grisar ska ha rätt till att vara ute på vettigt sätt samt ha större utrymmen inne. De ska inte heller transporteras långa sträckor i en trång lastbil till slakt.

Och till sista punkten skulle jag ändra på reglerna kring immigranter, helt orimligt att det ska ta så lång tid som nu. Två-tre månader är väl en sak men mycket längre tid än så anser jag är orimligt. Kan de vara här längre tid än så, gå i skola här osv kan de allt stanna. Dessutom så ska alla som är flyktingar få uppehållstillstånd direkt.

Det blev en del i varje punkt men det är bara tre stycken så det räknas som tre saker :D
 
Importerade produkter behöver leva upp till samma miljö-, djurskydd-, och arbetarrättsliga krav som vi har vid produktion inom landet. Annars läggs det på en fet straffskatt, så att det alltid blir dyrare än produkter som producerats på ett acceptabelt vis. Då finns utrymme att strama till djurskyddslagarna kring. t. ex. grisar och höns utan att folk kompenserar med billigt importkött när det blir dyrare.

Sänkt moms på djursjukvård alternativt någon form av stödbidrag till verksamhet på jourtid - det är i dagsläget svårt att få drägliga villkor för personalen utan att det blir snordyrt för kunderna, vilket leder till att många håller stängt på natten.
 
Jag skulle ta bort cigaretterna. De är en belastning, både för miljön, individens ekonomi och samhället.

Jag skulle öka på samernas rättigheter. Det är helt galet hur vi behandlar dem som grupp och hur många gånger vi förstör både naturen och samhället, i jakt på pengar.

Jag skulle omfördela höga chefslöner till lågavlönade som sliter hårt. Det finns en gräns för när en chefslön slutar vara rimlig.

Utöver de tre skulle jag se över skogsbruk, naturvård, strandskydd, vårdorganisation och importeringen av mat som vi egentligen kan odla själva. Som diktator får jag ju göra som jag själv vill. :D
 
Jag har bara kommit på en sak: införa inkomstprövning för att få barnbidrag.

Helt sjukt att rika ska få barnbidrag.

Lobbar igen för att inte förstärka bilden av att inkomst och rik är synonymer. Så då tycker jag vi ska införa prövningen mot tillgängliga medel att finansiera med istället. Men nu var ju inte jag diktator såklart så blir nog inspärrad i fängelse istället :-)
 
Jag skulle se över skattesystemet:

1. Inkomstskatt över ett visst tak, utöver det endast progressiva (ordentliga) konsumtionsskatter
2. Införa subventioner för att motverka att de progressiva konsumtionsskatterna slår fel. Vad som är nödvändig konsumtion och vad som är lyx kan se olika ut i stad och i glesbygd. Exempelvis är det rimligt att glesbygdsbor får subventionerade drivmedelskostnader, samma sak för företag (blir transportkostnaderna höga så kommer det påverka övriga priser vilket driver upp inflationen, vilket inte är bra).
3. Tvinga ett gäng pålitliga och duktiga nationalekonomer att räkna på 1 och 2 så att det blir rätt och skatteintäkterna tillräckliga.
 
Om du vore diktator för en dag och fick införa tre önskningar, vad skulle dessa vara? Alla måste dock finansieras(m i alla fall delvis) på något vis genom att offra något annat.

1. Att tandvård ska ingå i vården - ta bort RUT & ROT
2. Ta bort karensdagen-ta tillbaka resturangmomsen
3. Höj pensionerna- ta tillbaka värnskatten
Kraftfullt se över fisket och förbjuda trålning på alla svenska vatten.

Förbjuda kalhyggen i naturreservat och tvinga Sveaskog (som är ett statligt bolag, gamla domänverket) att testa nya mer hållbara hyggestekniker systematiskt.

Såklart göra insatser för minskning av koldioxidutsläpp, men det skulle jag behöva fråga en forskare om vilka.

Att ha tandvård i vården låter också lockande, tror tyvärr att det hade varit så redan om det hade gått att finansiera?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Sverige håller ju på att införa att organdonation kan ske även utan att personen är hjärndöd. Det här oroar mig och jag kommer nog att...
Svar
12
· Visningar
1 803
Senast: Raderad medlem 68338
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 212
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: Castellini
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp