Diktator för en dag

Nebraska

Trådstartare
Om du vore diktator för en dag och fick införa tre önskningar, vad skulle dessa vara? Alla måste dock finansieras(m i alla fall delvis) på något vis genom att offra något annat.

1. Att tandvård ska ingå i vården - ta bort RUT & ROT
2. Ta bort karensdagen-ta tillbaka resturangmomsen
3. Höj pensionerna- ta tillbaka värnskatten
 
Om du vore diktator för en dag och fick införa tre önskningar, vad skulle dessa vara? Alla måste dock finansieras(m i alla fall delvis) på något vis genom att offra något annat.

1. Att tandvård ska ingå i vården - ta bort RUT & ROT
2. Ta bort karensdagen-ta tillbaka resturangmomsen
3. Höj pensionerna- ta tillbaka värnskatten
Jag tycker att en vän till mig har ett så bra svar på frågan. Det första han vill göra som diktator är att byta namn på antingen juni eller juli. Han upplever det som helt oacceptabelt att man har två så lika namn på två månader efter varandra. Som upplagt för misstag.
 
Det är helt enkelt för komplext. Drar du i en tåt så lossnar det någon annanstans. Det är därför statsbudgetar görs genom kompromisser... alla kan inte få allt.

Att höja skatter låter ju som jättebra... men det är också något som ofta bromsar tillväxt och nyinvesteringar. Dvs ett balanserat skattetryck är det bästa. Vi ska vara solidariska med de som har det svårt samtidigt som det ska löna sig att arbeta.

Min fösta åtgärd som diktator skulle vara att ge mig själv en dags semester så jag inte hinner ställa till för mycket oreda ;)
 
1. Sänk extrema marginalskatter - inför kapitalbeskattning
2. Inför minimilöner där heltid går att leva på. Okänd kostnad/vinst utom för människovärde och medmänsklighet, så svårt att kontra.
3. Satsa mer pengar på skola och vård - inför arvsskatt (motverka den för vår tid så skadliga kapitalkoncentrationen som bara accelererar)
 
Om du vore diktator för en dag och fick införa tre önskningar, vad skulle dessa vara? Alla måste dock finansieras(m i alla fall delvis) på något vis genom att offra något annat.

1. Att tandvård ska ingå i vården - ta bort RUT & ROT
2. Ta bort karensdagen-ta tillbaka resturangmomsen
3. Höj pensionerna- ta tillbaka värnskatten

Skulle införa sommartid året runt avskyr mörkret på vintern.
Införa kock och konditor på äldreboenden som lagar god mat och goda efterrätter och bakar till de äldre. Ta bort chefer inom äldreomsorgen och låter personalen själva bestämma hur de ska lägga upp arbetet. Realistiskt? När kanske inte men man måste ju få drömma lite.
 
Det är helt enkelt för komplext. Drar du i en tåt så lossnar det någon annanstans. Det är därför statsbudgetar görs genom kompromisser... alla kan inte få allt.

Att höja skatter låter ju som jättebra... men det är också något som ofta bromsar tillväxt och nyinvesteringar. Dvs ett balanserat skattetryck är det bästa. Vi ska vara solidariska med de som har det svårt samtidigt som det ska löna sig att arbeta.

Min fösta åtgärd som diktator skulle vara att ge mig själv en dags semester så jag inte hinner ställa till för mycket oreda ;)
Jag skulle göra exakt som du, får rysningar av bara tanken att en person skulle få bestämma någonting alls :eek:.
 
Det är helt enkelt för komplext. Drar du i en tåt så lossnar det någon annanstans. Det är därför statsbudgetar görs genom kompromisser... alla kan inte få allt.

Att höja skatter låter ju som jättebra... men det är också något som ofta bromsar tillväxt och nyinvesteringar. Dvs ett balanserat skattetryck är det bästa. Vi ska vara solidariska med de som har det svårt samtidigt som det ska löna sig att arbeta.

Min fösta åtgärd som diktator skulle vara att ge mig själv en dags semester så jag inte hinner ställa till för mycket oreda ;)
NU menade jag väl inte med mitt inlägg att man ska behöva göra en ansvarfull statsbudget.
 
Ta bort all skattesubventionering till stora företag som driver med miljöfarlig verksamhet - gruvdrift, serverhallar osv, samt införa förmögenhetsskatt.

Införa medborgarlön och 6 timmars arbetsdag

Införa ett juridiskt tredje kön, och ge individen rätt att själv bestämma sin könsidentitet samt formulera om tex migrationslagarna så att människor får rätt att leva där de vill och bilda familj med vem de vill (mellan samtyckande parter, oavsett antal).
 
NU menade jag väl inte med mitt inlägg att man ska behöva göra en ansvarfull statsbudget.

Jag är ju så skittråkig att jag inte kan stänga av den delen av mig :D Jag har faktiskt lekt med tanken på mig själv som diktator som kul tankeexperiment och alltid kommit fram till samma slutsats som i mitt första inlägg i tråden.
 
1. Införa en irreversibel ekocidlagstiftning inklusive omdirigering av subventioner för miljöfarlig verksamhet till omställningsprojekt och regreening inklusive en mindre plätt (2000 m2, vilket är jordens odlingsbara yta/världsbefolkning vid den beräknade peaken 11 miljarder) fri mark för alla som avser bo på den, bruka den regenerativt och bli självförsörjande.
2. Införa medborgarlön.
3. Fri migration.

Självklart skulle jag vara världsdiktator denna dag. :angel:
 
Jag vill göra om rättsväsendet, ta bort polisens rätt att bruka våld för att försvara egendom, låta systembolaget sälja droger och se till att det finns sprututbytesprogram och rehabalternativ för drogbrukare, införa stora stödinsatser för att utbilda människor inom matframställning, odling, djuruppfödning och slakt, uppmuntra småskaliga slakterier och gårdar, tillåta mycket mer försäljning av livsmedel direkt mellan producent och konsument, se till att höja statusen (dvs ersättningen) för samhällsviktiga yrken (lärare, omvårdnadsyrken, matframställning, underhåll av lokaler, byggnation av hållbara och prisvärda bostäder...), förbjuda all typ av reklamskyltar, reklamutskick, telefonförsäljning...

Jag skrev allt i ett stycke, så det räknas bara som en punkt va? ;)
 
Jag vill göra om rättsväsendet, ta bort polisens rätt att bruka våld för att försvara egendom, låta systembolaget sälja droger och se till att det finns sprututbytesprogram och rehabalternativ för drogbrukare, införa stora stödinsatser för att utbilda människor inom matframställning, odling, djuruppfödning och slakt, uppmuntra småskaliga slakterier och gårdar, tillåta mycket mer försäljning av livsmedel direkt mellan producent och konsument, se till att höja statusen (dvs ersättningen) för samhällsviktiga yrken (lärare, omvårdnadsyrken, matframställning, underhåll av lokaler, byggnation av hållbara och prisvärda bostäder...), förbjuda all typ av reklamskyltar, reklamutskick, telefonförsäljning...

Jag skrev allt i ett stycke, så det räknas bara som en punkt va? ;)
Bortsett från att låta systembolaget sälja droger så tycker jag att allt det där var väldigt bra saker! Och för att finansiera en del av det så kan man ju med lätthet sänka lönerna till stor del av politikerna... Ja jo, de jobbar kanske hårt, men det gör tamigfan stor del av de med låglöneyrken också!
 
Bortsett från att låta systembolaget sälja droger så tycker jag att allt det där var väldigt bra saker! Och för att finansiera en del av det så kan man ju med lätthet sänka lönerna till stor del av politikerna... Ja jo, de jobbar kanske hårt, men det gör tamigfan stor del av de med låglöneyrken också!
Det är en kompromisslösning som tar ifrån de kriminella gängen ett stort maktmedel/inkomst och hjälper människor som fastnat pga sociala stigman etc. Jag är inte helt färdigplanerad med exakt hur det ska utformas :D men det finns ju ganska bra studier runt om i världen som visar att kriminalisering av drogbruk/innehav inte fungerar bra om målet är att minska mänskligt lidande.
 
Om du vore diktator för en dag och fick införa tre önskningar, vad skulle dessa vara? Alla måste dock finansieras(m i alla fall delvis) på något vis genom att offra något annat.

1. Att tandvård ska ingå i vården - ta bort RUT & ROT
2. Ta bort karensdagen-ta tillbaka resturangmomsen
3. Höj pensionerna- ta tillbaka värnskatten

Jag skulle införa utegångsförbud samt bilkörningsförbud för män på prov i en månad och sedan se vad som hände med brott och olyckor.

Fick idén när jag läste att polisen har klarat upp otroligt mycket mer brott under pandemin eftersom de kunde sluta lägga resurser på att Hålla ordning på fotbollshuliganer.
Jag tror detta skulle gå plus och överskottet skulle jag använda till att stötta upp verksamhet som tar hand om kvinnor på olika sätt, tex kvinnojourer eftersom jag tror att våldet i hemmet nog hade ökat i början.
 
1. Införa en irreversibel ekocidlagstiftning inklusive omdirigering av subventioner för miljöfarlig verksamhet till omställningsprojekt och regreening inklusive en mindre plätt (2000 m2, vilket är jordens odlingsbara yta/världsbefolkning vid den beräknade peaken 11 miljarder) fri mark för alla som avser bo på den, bruka den regenerativt och bli självförsörjande.
2. Införa medborgarlön.
3. Fri migration.

Självklart skulle jag vara världsdiktator denna dag. :angel:
Du behöver inte bli diktator, jag skulle rösta fram dig demokratiskt :D
 
Du behöver inte bli diktator, jag skulle rösta fram dig demokratiskt :D
@Migo skulle göra det bättre tror jag. Så kan jag vara diktatorssuppleant. För den titeln finns va? :DMen egentligen skulle jag nog helst upplåta mig som marionett till typ Vandana Shiva. Tror hon skulle vara perfekt för uppdraget. Och diktator är inte mitt drömjobb, men jag skulle ändå acceptera erbjudandet om det kom pga världsläget.

Föreställer mig samtal från FK: ”jo, nu har vi mätt din arbetsförmåga mot hela marknaden och vi ser att du har full arbetsförmåga gällande tjänsten som världsdiktator, så din ansökan om sjukpenning har därmed avslagits.”
Jag: ”grymt. Börjar imorgon.”
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
730
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Sverige håller ju på att införa att organdonation kan ske även utan att personen är hjärndöd. Det här oroar mig och jag kommer nog att...
Svar
12
· Visningar
1 804
Senast: Raderad medlem 68338
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 232
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp