• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 197
Sv: Dilemma

inte min mark.
jag får inga bidrag av EU.

jag lånar marken alltså och betalar personen som äger marken.
Denna person säger nu att EU vägrar låta det vara hästar på marken.
När EU va här o tittade i somras så ställde dom massa konstiga krav.

Om det är du som arenderar maken så är det du som ska ha EU-bidraget!
Kolla upp reglerna.

Om det är du som arenderar maken så är det du som ska ha EU-bidraget!
Kolla upp reglerna.

Nja, det är den som har stödrätten som får bidraget.

Sen till TS.

Angående att du var tvungen att flytta staketet berodde säkert på att bonden sökt stöd för en större areal än du hade hängnat in. Kontroleras marken som stödet betalas ut för tas det inte hänsyn till om man inte vill ha stolpar i hagen hos hästarna. De tittar bara på marken och att reglerna för bidragen följs. Tråkigt bara när tredje personen som nu du blir lidande.

Men en sak hänger jag inte riktigt med på...

Vad var motiveringen till att du inte fick ha hästar på marken
längre??

Senast ändrad:

Jag har varit i den situationen att jag arrenderade ett ha som jag betalade för, bonden som ägde marken hade stödrätten och fick pengarna. Jag ringde Länsstyrelsen och pratade med dem om det. De sa att i fall där man arrenderar en längre tid så rekommenderade dom att arrendatorn övertog stödrätten under arrendetiden. Sen jag berättade detta för min Bonde har han inte begärt pengar för att jag 1. bekostar stängsel 2. låter mina djur beta hans mark så landskapet hålls öppet så att han kan få bidrag från EU.
Jag har flera vänner som arrenderar mark och då innehar stödrätterna.
Ring Länsstyrelsen/Jordbruksverket och fråga.

Det är skillnad på rekommendationer och krav. Att många som är arrendatorer även har stödrätterna tycker jag är fel, stödrätterna borde vara bundna till marken så den som brukar den får bidragen. Som det är nu så följer stödrätterna med arrendatorn om gården säljs, så den nya ägaren kan inte söka för marken.

Som det är idag är stödrätterna personliga och man kan även handla med dem via t ex stödrättsbörsen. Så om man börjar arrendera eller köper en gård kan man dels ansöka om att få störätter från nationella reserven eller köpa det antal man behöver. Det är upp till var och en att själv avgöra hur man vill göra. Samma när en gård säljs så följer inte stödrätterna med automatiskt. Utan säljaren kan t ex sälja dem till grannen istället om han får bättre betalt.
Sedan kan man visst söka EU-bidrag utan stödrätter. Det är bidragen som kopplade till gårdsstödet som påverkas av stödrätterna. Det finns andra bidrag som inte alls berörs av om har eller inte har stödrätter.

Men det finns inget som tvingar eller kräver att bonden ska lämna ifrån sig stödrätten bara för att han arrenderar ut marken. Om du t ex skulle säga upp arrendet så har du fortfarande kvar stödrätten, och det är en sits som bonden inte vill sitta i.

Att inte ta betalt är ju eg. bara moraliskt rätt. Han kan ju göra på två sätt som jag ser det. Ta betalt för arrendet och ge er bidragspengarna. Eller inte ta betalt och behålla bidragspengarna själv. I ditt fall valde han väl alternativ två.

Jag behöver inte ringa länsstyrelsen eller jordbruksverket för att fråga då jag inte ska arrendera någon mark. Tvärtom så har vi egen ägandes mark och dessutom "för många" stödrätter som vi funderar på att sälja.

*knapplån*

ska försöka köpa loss marken (fast säljs väl säkert inte ändå)
vad kan man ge för bud? vad är vanlig mark värd per ha?
ingen skogsmark, bara rent fält.
tror just den delen är på ca 3 ha.

pristips både för arrende och för köp...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 234
Senast: mars
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
940
Senast: Lucifer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 125
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka