• Western
  • Trådstartare Trådstartare zillax89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 205
Z

zillax89

Hej, jag har en tvååring som ska ridas in i höst. Problemet är bara att jag är så kluven på något sätt. Jag vill ju rida western på honom, det var iallafall tanken från början, men samtidigt är det ju alltid kul att komma iväg på mindre träningstävlingar i både hoppning och dressyr, går detta utan att hästen blir helt snurrig?

Vår hovslagare är en sån där riktig hästkarl som alla säger är så himla duktig och fram tills nu var jag övertygad om att jag skulle skicka hästen till honom. Men jag reagerade på en sak han sa...."jag är ledaren - hästen är min slav - han ska tjäna mig"

Jag vill ju inte att min häst ska "knäckas" ?? han är redan hur go som helst och gör det man ber honom om, det enda jag kan tänka mig är att han försöker testa när han blir äldre - för att det blir "jobbigt" Men ALDRIG att han skulle gör något dumt.

Åh jag vet inte, jag känner mig bara så kluven, jag vill att han ska få den bästa möjliga utbildningen så det blir rätt från början.

ringo3.jpg

Sv: Dilemma

Det ena utesluter inte det andra. Utgår från att hästen ska grundarbetas i första hand och där skiljer det inte så mycket mellan de olika grenarna. Vad det gäller din tränare/inridare, oavsett vem det är, rekommenderar jag dig att åka och se hur vederbörande jobbar med andra hästar. Var kritisk:cool:

tack* Jo, jag reagerade just på det han sa, det var väl det som fick mig att tänka till lite, jag vet inte om det är fel egentligen men när han sa så kändes det bara fel på något sätt... J, jag får ju åka och titta hur han jobbar min faster har skickat iväg hästar till honom och de har ju tydligen funkat till 100 % men alltså hon säger också att han var ganska hårdhänt... dock var det ju 15 år sedan och han har ju mjuknat med åren men ändå...

ska titta på en annan tränare i mars som heter Tommy Arvidsson, du vet inget om honom?

Jag har ingen aning om hur TA jobbar. Själv rider jag in mina själv under ledning av Staffan L;)

jag vågar inte rida in honom själv :D´Vet inte ens vem staffan är men men.

Tommy är mycket duktigt i allt han gör med hästar. Han har hjälpt mig massa och man blir evigt tacksam. Min 5åring var hos han 1 månad, hon blev jätte bra i allting så. Nu bråkar jag och mamma nästan om vem som skall rida henne. Han lägger ner tiden där den behövs! :d

MVH Malin

Gott Nytt År med :D

visst kan man vara med på träningstävlingar i hopp å dressyr trots att hästen e westernriden!

själv har jag aldrig fått så bra % som när jag hade en quarter! 62-63% , skulle säkert få bättre om han då hade mer kondis å skulle orka bära sig.

hoppa kan vissa med, hört flera som hoppat över metern...

dock får man ta det i "westernstil" å rida så mkt "tvärtom"

*kl*

När det kommer till inridning finns det ett par riktigt duktiga.. båda tränarna som är nämnda här är kanonduktiga. Staffan var den första w-tränare jag red för och mamma tränar fortfarande för honom (hon gjorde som Piraja, red in under ledning av S) och Tommy red (rider?) unghästar i ett stall där jag jobbade i elva månader, en Väldigt duktig kille och jag är djupt imponerad av med tanke på hur mkt han kan.

..men du bor på Gotland huh? jag har absolut ingen koll på tränare på gotland.. känner dock en kille jag vet har ridit in hästar på bla. Stud Turban som -iaf sist jag pratade med honom- bodde/spenderade mkt tid på gotland. Fast det var ett tag sedan..

haha, yes, jag bor mitt ute i havet :P Men däremot kommer Tommy A ner tre gånger i vår och håller unghästclinic, så då ska jag kolla in honom och kanske även låta hästen vara med, kanske träna sadelvana osv...

Sen finns ju möjligheten att skicka honom till fastlandet, jag är inte rädd att spendera pengar på hästens utbildning :P Men om han ska till fastlandet ska han ju till någon jag VET gör jobbet bra.

Ja e väl ba lite rädd att ja ska välja fel :P

Men sen finns det ju min hovslagare som alla säger e så himla bra men just att han uttryckte det som att hästen ska va ens slav, gjorde att jag reagerade, jag vill inte att min häst ska va min slav, vi ska va ett team och komponsera varandra. Men jag kanske bara missförstod honom vad vet jag.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 562
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 093
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka