Dilemmat - börja rida igen?

Jo, visst kan det hända att man gör illa sig när man blir lite äldre! Jag bröt nacken i höstas när jag trillade av under en galen galopp barbacka på en rund ponny som skyggade för en katt so plötsligt dök upp i kanten på en stubbåker! Men normala "avsittningar" tror jag inte är så farliga ;)

Det är såna historier som gör att jag funderar på att sluta med hästar, mina nuvarande pållar är så säkra och trygga att jag ibland är ouppmärksam och skulle jag skaffa en häst som skyggar för saker till höger och vänster så ligger jag risigt till..... :nailbiting:
 
Det är såna historier som gör att jag funderar på att sluta med hästar, mina nuvarande pållar är så säkra och trygga att jag ibland är ouppmärksam och skulle jag skaffa en häst som skyggar för saker till höger och vänster så ligger jag risigt till..... :nailbiting:
Den ponnyn är den säkraste som finns, normalt, men vem som helst kan ju hoppa till lite när nåt plötsligt dyker upp i kanten! Och i mitt fall (!) fick jag väl lite skylla mig själv. Använder idag sadel och låter inte ponnyn dra järnet hur som helst :D
 
  • Gilla
Reactions: Mim
Frågan är väl vad som hände rom man trillar av vid 50 - kommer alla ben att gå av som torra pinnar?
Men snälla - 50 är inte urgammalt, vad tror ni? Jag åker fortfarande av med jämna mellanrum; har förvisso inte ramlat av sedan jag fyllde, men tror inte det har inträffat någon magisk förvandling.
 
Men snälla - 50 är inte urgammalt, vad tror ni? Jag åker fortfarande av med jämna mellanrum; har förvisso inte ramlat av sedan jag fyllde, men tror inte det har inträffat någon magisk förvandling.

Nej, 50 är inte alls urgammalt. Inte så länge du aldrig slutar att belasta och anstränga din kropp fysiskt. Ju tyngre du tränar desto bättre skick kommer du vara. Det är bristen på belastning som gör skelettet bräckligt och oelastiskt.

Leta upp det tyngsta du kan hitta och lyft upp det tills du inte orkar mer. Gör om samma sak imorgon och varje dag. Lovar att det funkar.
 
Den ponnyn är den säkraste som finns, normalt, men vem som helst kan ju hoppa till lite när nåt plötsligt dyker upp i kanten! Och i mitt fall (!) fick jag väl lite skylla mig själv. Använder idag sadel och låter inte ponnyn dra järnet hur som helst :D

Ja, barbacka red jag mkt förut men skulle aldrig komma på tanken idag. Och då har jag ändå mkt bra balans.
Men jag känner att ju äldre man blir desto fegare också, tyvärr. :D
 
Jaha, då var jag på andra sidan om intensivkursen i ridning. Det var intressant kan jag lova!

Dag 1 dressyr: Gick upp hårt i skritten. Öppnor och slutor under uppvärmingen i skritt. Fin form på hästen och allt kändes toppen. Sen kom traven och jag höll ihop det fint. Bra tempoväxlingar och skänkelvikningarna gick kalas... Efter sådär 15 minuter började höften höra ont. 5-10 minuter till och alla muskler i axlarna och benen skrek efter att få sluta. Kände hur andra muskler började jobba och ridningen blev okänsligare och stelare. Hästen började jobba emot när benen lade av och lade sig tungt i handen. Satans skit! Började lägga in lite skritt medan dom andra jobbade på, men kroppen var liksom tom på kraft i alla små pyttemuskler som man använder när man rider. Galoppen var.... ha ha ha... ja, jag var klippt slut så vi kamelade oss runt bäst vi kunde. Helt klippt slut på kvällen och tänkte att det här kommer ge rejäl träningsvärk.

Dag 2 Hoppning: Vaknade och kände mig fräsch i kroppen. Tänkte att "det här går nog bra"... inte hoppat på 15 år, men... kroppen borde veta vad den skall göra. Upp på hästen och värma upp... inser omedelbart att alla muskler är döda från start. Ingen idé att lägga energi på att få hästen i form alltså utan bara... gas och broms måste funka. Ridläraren byggde upp en liten bana med travbommar och hinder på 50 cm och pulsen steg. Kommer detta funka? Hua vad högt det ser ut! Iaf första varvet gick fint och sedan höjdes det till kanske 70-80 cm. Men jag kom runt banan ett par varv och allt kändes bra så jag är riktigt nöjd.

Nu är jag plötsligt inskrivning på ridlektioner måndagar 19:45... :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 800
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 126
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 139
Senast: Zpunk
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp