Dina hästars mattider ?

Bukefalos 30 år!

Min står på lösdrift (men just nu inne på natten pga leriga hagar som ska skonas lite). Men när det är som vanligt får boxhästarna en liten högiva plus sitt kraftfoder vid 7 (eller 6 på vardagar) och släpps sedan ut och då fodras det med hösilage i hagen med 3.5 kg per häst (dvs lösdriftshästarna får av detta hösilage). Någon gång på fm-lunch fodras det med halm (överskott, det ligger kvar). Och vid 20.30 tas boxhästarna in (då har hästägarna lagt in deras individuella hösilagegiva i boxen) och lösdriftshästarna fodras ute med 5 kg per häst. Dvs i teorin 8.5 kg hösilage per lösdriftshäst, men de varierar i storlek från min lilla isis till stora kallblod och halvblod, så jag tror inte min äter så mycket. Nu när han har stått på box så får de hela morgongivan inne (då får han 3 kg), halm ute och hela kvällsgivan inne (då får han 3.5 kg). Drog ned mängden eftersom han inte åt upp hela givan.

Sedan får min lite proteinpellets, mineraler och morötter när jag är där, efter träning.

Eller mer mat? Varför så lite grovfoder? :( Det kan inte vara därför kanske din häst har problem med magen och vid ridningen (som du själv beskrivit många ggr tidigare) att hon får på tok för lite stråfoder? Den mängden du ger din storhäst av halvblodstyp får inte ens våra C ponnysar av kallblodsmodell på ridskolan jag är uppstallad på, och då har vi dessutom torrhö, inte hösilage.

Hon är liten storhäst och väldigt lättfödd. Gav mer när det var som kallast och hon la på sig. Har aldrig kunnat ge henne mer än runt 10-12 kg, tyvärr.

Hon skulle lätt sätta i sig betydligt fler kilon, men hon skulle se ut därefter också.

Ungefär:
8
14
20-21
Stor hage där jag sprider ut höet så mycket jag orkar så dom får jobba med födosök. Mycket hö under natten. Lösdrift. Försöker se till att dom har kvistar och grenar att tugga på också.

Sen brukar dom få ett litet mål hö före ridning också.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka