Foder till ponny med EMS?

Bukefalos 30 år!

marrissparris

Trådstartare
Hej❣️ Lånar en äldre welsh cob, maxad d, åt mina barnbarn. En jättetrevlig ponny men misstänker att han kan ha EMS. Rejäl hård nacke och fettansamlingar vid manken. Funderar över foder till honom. Går just nu i rätt nedbetad hage och står inne på natten då han får lite hö. Brukar få 2 dl krafft senior morgon och kväll och mineraler Granngården Undrar nu vad ni ger era ems-hästar? När jag googlar lämpligt foder så får jag upp som förslag Pavo InShape, kraftfoder,och Pavo Vital, mineraler. Är det bra eller finns det nåt annat ni rekommenderar istället? Även att man ska ge extra magnesium?

Hej❣️ Lånar en äldre welsh cob, maxad d, åt mina barnbarn. En jättetrevlig ponny men misstänker att han kan ha EMS. Rejäl hård nacke och fettansamlingar vid manken. Funderar över foder till honom. Går just nu i rätt nedbetad hage och står inne på natten då han får lite hö. Brukar få 2 dl krafft senior morgon och kväll och mineraler Granngården Undrar nu vad ni ger era ems-hästar? När jag googlar lämpligt foder så får jag upp som förslag Pavo InShape, kraftfoder,och Pavo Vital, mineraler. Är det bra eller finns det nåt annat ni rekommenderar istället? Även att man ska ge extra magnesium?
Tänk på att hålla dig runt max 10 % socker i fodret, har ni analys på höt? Om ponnyn har hård nacke så tycker jag att det tyder på att den befinner sig i riskzonen för fång.Hur mycket motioneras den? Är hagen stor, går det att stängsla av alternativt sätta på en betesreducerare?

Min ponny som hade fång för länge sedan (är inte diagnostiserad med EMS) går med betesreducerare på dagen i en mindre hage och står inne på natten. Då får hon ett halvt kilo hö och ett kilo halm. Halmen är bra för det ger tillgång till fiber. Längre in i säsongen när tillväxten avtar kan hon gå ute dygnet runt.

Just så här på försommaren är det jättesvårt att veta hur mycket betet är, vädret växlar och en skvätt regn kan bli det det som gör att betet blir för kraftigt. Man kan tycka att det ser ut som det inte växer alls men samtidigt behöver man ju klippa gräset varje vecka.

Jag tycker att de flesta hästklinikerna har bra information samt även https://hastsverige.se/?s=Fång

Min wm är inte testad för EMS men då hon går upp väldigt mycket i vikt på bete och får hård mankam så utgår jag ifrån att hon har det.

Hon går inte på bete före midsommar. Har haft olika restriktioner genom åren (inne dagtid, ute på natten, stripbete eller max 3 h på gräs) och det har fungerat så pass bra att hon hittills inte fått fång.

Hon äter hösilage, betpellets och mineraler. Utgår från analysen och balanserar ffa koppar, zink, magnesium och e-vitamin. Kan kolla upp om du vill ha formlerna, de är lite annorlunda jämfört med för vanliga hästar. Men då måste du ha en fullständig analys på grovfodret.

Just nu så har jag ingen analys på nuvarande höt då jag fått köpa till några balar av annan leverantör än jag brukar handla av. Av det får han ca 1 kg och sen 1 kg halm till natten. Resten går han ute och betar. Så svårt att räkna ut foderstat. Det jag undrade över är förslag på vilken sorts /tillverkare mineraler till en ems-häst. För som jag fattar det så är det viktigt med bla magnesium .

Just nu så har jag ingen analys på nuvarande höt då jag fått köpa till några balar av annan leverantör än jag brukar handla av. Av det får han ca 1 kg och sen 1 kg halm till natten. Resten går han ute och betar. Så svårt att räkna ut foderstat. Det jag undrade över är förslag på vilken sorts /tillverkare mineraler till en ems-häst. För som jag fattar det så är det viktigt med bla magnesium .
Bara 2 kg grovfoder till natten för en maxad D-ponny?
Det är på tok för lite, oavsett EMS eller ej :(

Nu var det ju mineraler jag ville ha råd om... Han är inne från 22 till 06.30 och ibland äter han inte ens upp sina 2 kg

OK 🫠 Du behöver en höanalys. Och jag skulle aldrig någonsin låta en EMS-häst gå i en gräshage, i synnerhet inte i en nedbetad hage pga att gräset är stressat (= mer socker) och sen svälta hästen nästan halva dan som du gör. Det är inte okej! Alla hästar äter dessutom inte halm oavsett hur hungriga. Mineraler är ditt sista problem just nu, men ja, magnesium kan hjälpa då det påverkar insulin och därmed fettdepåer. Forageplus som Habina föreslog ovan är riktigt bra.

Äter ponnyn sitt krubbskrammel bra? I sådana fall hade jag bytt till en gräspellets (gärna en med många arter i, tex St Hippolyt Glyxwiese Höcobs gillar mina bäst av de jag testat) eller betfibrer (tex betpellets på Granngården) för att blanda mineralerna i. Då får du lite bra fibrer för magen men inte massa annat och liten mängd uppblött blir mycket att blanda mineralerna i.

När ponnyn främst äter gräs och du inte vet innehållet är det lämpligt att ge mineraler utifrån grundbehov med balanserad kvot Ca/P samt vettiga mängder och kvoter på mikromineraler Cu o Zn saknas alltid och Fe vill du inte tillsätta för det är oftast överskott. ForagePlus gillar jag. Jag har också kikat på Key Mineralmix, där kan du säkert få hjälp med rådgivning då det är ett litet svenskt företag med lämplig inriktning för din ponny. Du behöver för en känslig ponny lära dig räkna för bästa hjälp eller få hjälp med den biten.

I övrigt hade jag försökt anpassa vardagen till vad du konstaterat. Behöver han krubbskrammel 2 gånger per dag? Är han stressad kring mat, hungrig eller mätt, dvs är gräsmängden han får i sig under dagen för mycket/för litet och kan det anpassas genom säsongen? Kan du utforma hagen för mer rörelse (tex lite avgränsningar så de inte kan ta kortaste vägen mellan favoritområdena)? Kan han få mer lågintensiv vardagsmotion? Kan han få hjälp att få upp flåset oftare och få bättre kondition? Kan ni lära er lymfmassage eller ta ut någon för att göra det och sedan underhålla genom att öppna stationerna?

OK 🫠 Du behöver en höanalys. Och jag skulle aldrig någonsin låta en EMS-häst gå i en gräshage, i synnerhet inte i en nedbetad hage pga att gräset är stressat (= mer socker) och sen svälta hästen nästan halva dan som du gör. Det är inte okej! Alla hästar äter dessutom inte halm oavsett hur hungriga. Mineraler är ditt sista problem just nu, men ja, magnesium kan hjälpa då det påverkar insulin och därmed fettdepåer. Forageplus som Habina föreslog ovan är riktigt bra.
Känns som det är bäst att kontakta veterinär och ta prov på honom och få experthjälp ang foder Men tack för ditt svar

Bara 2 kg grovfoder till natten för en maxad D-ponny?
Det är på tok för lite, oavsett EMS eller ej :(

Sommartid åt min häst på drygt 500 kg knappt 2 kg under ca 8-9 h den tiden han stod inne men gick på bete dagtid och var i full träning. Många hästar (eller ja framförallt ponnyer väl, min är en connemara) har ju en enorm förmånga att överäta gräs. Han är väldigt lätt att läsa av hunger på och äter tex sitt krubbskrammel sämre direkt dagar det regnat eller om jag öppnat till lite mer gräs dagen innan pga mätt (han går numera på lösdrift). Och eftersom han är lättfödd så försöker jag alltså alltid balansera tillgången till gräs just utifrån hunger så att han mår bra och inte blir stressad kring mat (prio 1) och för att hålla en lagom vikt samt sockerkänsligheten i schack (prio 2).

Äter ponnyn sitt krubbskrammel bra? I sådana fall hade jag bytt till en gräspellets (gärna en med många arter i, tex St Hippolyt Glyxwiese Höcobs gillar mina bäst av de jag testat) eller betfibrer (tex betpellets på Granngården) för att blanda mineralerna i. Då får du lite bra fibrer för magen men inte massa annat och liten mängd uppblött blir mycket att blanda mineralerna i.

När ponnyn främst äter gräs och du inte vet innehållet är det lämpligt att ge mineraler utifrån grundbehov med balanserad kvot Ca/P samt vettiga mängder och kvoter på mikromineraler Cu o Zn saknas alltid och Fe vill du inte tillsätta för det är oftast överskott. ForagePlus gillar jag. Jag har också kikat på Key Mineralmix, där kan du säkert få hjälp med rådgivning då det är ett litet svenskt företag med lämplig inriktning för din ponny. Du behöver för en känslig ponny lära dig räkna för bästa hjälp eller få hjälp med den biten.

I övrigt hade jag försökt anpassa vardagen till vad du konstaterat. Behöver han krubbskrammel 2 gånger per dag? Är han stressad kring mat, hungrig eller mätt, dvs är gräsmängden han får i sig under dagen för mycket/för litet och kan det anpassas genom säsongen? Kan du utforma hagen för mer rörelse (tex lite avgränsningar så de inte kan ta kortaste vägen mellan favoritområdena)? Kan han få mer lågintensiv vardagsmotion? Kan han få hjälp att få upp flåset oftare och få bättre kondition? Kan ni lära er lymfmassage eller ta ut någon för att göra det och sedan underhålla genom att öppna stationerna?
Tack för ett bra svar med bra förslag 🙏- det var det jag var ute efter ❣️

Känns som det är bäst att kontakta veterinär och ta prov på honom och få experthjälp ang foder Men tack för ditt svar

Hur gammal är han? Börjar han närma sig 15 hade jag också i första hand provtagit för PPID och rådfrågat veterinären om det, det gör dem ofta sockerkänsliga och medicinering är väldigt viktigt om hästen har andra kliniska symptom eller förhöjda värden för PPID. Tycker du gör klokt i att behandla honom som att han har EMS och fråga absolut vet om det också och vad de anser om provtagning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka