Bukefalos 28 år!

Dina mål och hur du tränar : )

karamelldrottningen

Trådstartare
Hej alla islandshästälskare!

undrar vilka ni rider för och hur ofta?

Mål?

Hur skulle du beskriva ditt ridsätt? speciell inriktining? Mer fokus för tävling osv?
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

Kan börja med att svara.

Just nu rider jag inte för nån alls :o, hemskt ja vet, men det ska bli ändring på det snart. Fundrar på att ta lektion en gång i veckan, bara lite osäker på för vem ännu, vill inte åka alltför långt. snart är ridbanan klar (hoppas, hoppas) så då blir det ju smidigare att ta hem tränare och träna själv nu när det kanske blir en rusktvinter igen.

Mitt ridsätt: Ja jag är väl en dresyrryttare i grunden, försöker alltid rida m så små hjälper som möjligt. Nosat lite på AR, men är ingen AR-ryttare för det. Tävlat väldigt lite i gångartsgrenar, mest i hopp (när ja var mindre) och dressyr, fast bara upp till La.. blir lite närvös inför tävling, men det kan ha att göra med dålig tävlingsrytin oxå, blir kanske lättare när man kommer igång? Och med min islandshäst är det isf lätt fyrgång som gäller :).
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

undrar vilka ni rider för och hur ofta?
Jag rider för Erlingur Ingvarsson ca varannan månad, har haft med båda hästarna de senaste gångerna då jag kommit igång ordentligt med unghästen.


Mål?
Målet med unghästen just nu är att få fram tölten och att stärka honom både fysiskt och psykiskt. Variera träningen mellan pass på banan, rida ut i skogen och markarbete av olika slag. Han är 4 år och riden sen början av november förra året.

Målet med Fengur är väl att behålla och även stärka gångartskvaliten han redan har, att motionera honom så han inte blir tjock och ha honom inte skaplig tävling kondis. Han är 17 år och vi har mest kul tillsammans och tycker båda om att träna ihop, rida ut i skogen och tävla nån gång per år :)

Hur skulle du beskriva ditt ridsätt? speciell inriktining? Mer fokus för tävling osv?
Jag skulle nog beskriva mig som en lugn ryttare, stressar inte upp mig och blir rädd bara för att hästen hoppar till eller liknande, fortsätter som inget hänt. Har två väldigt trygga och lugna hästar och jag antar att jag som ryttare har bidragit till det :)

Inriktingen är gångartsträning. Förhoppningsvis kommer unghästen klara sig fint på tävlingsbanan om ett par år. Fengur tävlas några ggr per år mest för att det är roligt och man får lite feed back på träningen genom att tävla.

Mitt största fokus med ridningen och mina hästar det är att alla tre ska tycka det är roligt och att vi ska vara hållbara i många år framöver:)
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

Åh, vilken rolig tråd! Denna måste vi få liv i! :D

undrar vilka ni rider för och hur ofta?

Jag har inte riktigt kommit igång än. Nu till helgen har jag min första lektion för en islandsryttare/tränare, om det funkar bra blir det regelbundet en gång i månaden. Har även ridit regelbundet för en dressyrtränare. Så jag har planerat att rida ungefär två gånger i månaden, varannan gång dressyr och varannan gång island. Sen ska jag börja gå tömkörningskurser också, vet inte riktigt hur ofta det blir. Men det blir kanske också en gång i månaden.
Sen har jag också varit sugen på att åka iväg på kurs för lite olika. Men det får bli lite längre fram.

Mål

Främsta målet är att vi ska lära känna varandra. Sol är fortfarande ny för mig och vi har bara påbörjat vår relation. :)
Just nu är det lilla delmålet att stärka hennes svaga sida så att vi kan komma vidare och på sikt utveckla gångarterna.
Men mitt främsta mål och anledningen att jag rider överhuvudtaget är att ha kul! Och för mig går det lite ihop, jag tycker det är otroligt kul att utvecklas tillsammans så det ena ger det andra.

Hur skulle du beskriva ditt ridsätt? speciell inriktining? Mer fokus för tävling osv?
Jag är också en lugn ryttare, och min styrka är också min svaghet. Jag är väldigt försiktig och ibland blir det liksom inget av det istället. Så min försiktighet gränsar ibland till otydlighet, vilket ju inte är bra.
Men annars är jag lyhörd och har ganska lätt för att känna in, och såfort jag får ord på det av en instruktör och vet vad jag ska göra så suger jag åt mig som en svamp.
Jag är ingen tävlingsmänniska för fem öre. Men det kan hända att jag får smak för det längre fram, vem vet.
Inriktning vet jag inte, jag har mest ridit dressyr, men aldrig tävlat eller så. Islandsridningen är från början självinlärt, det är först nu det senaste halvåret som jag börjat komma i kontakt med andra islandsfolk. Förutom förra ägaren till min förra häst som var ett stort stöd i början när jag skulle lära mig känna skillnad på alla gångarter. :p
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

Åh, vilken rolig tråd! Denna måste vi få liv i! :D
ja verkligen! Skriv mer :D!

Glömde ju skriva mina mål med lillskiten. Kortsiktiga målet är att hitta tränare, har en jag hittat som jag hoppas ska passa oss :). Och sen att han ska bli lite bättre, går förkylning i stallet, så det är rinnande näsor, ögon och svettig för lite, ena dagen lite hängig, andra dagen inga symptom alls på honom..

Lite mer långsiktigt mål, tävla i lätta klasser, så nu eller jag har bestämt mig för att anmäla mig till nån lätta nästa år, sen får det gå som det vill :p.

Och ja utvecklas som ekipage.. bli allmänt bättre helt enkelt.
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

:)

Jag försöker rida så allsidigt som möjligt och variera träningen. Mitt fokus med min häst ligger nu mycket på tölten och att lära mig den bättre då detta är min första islandshäst. Jobbar mycket med formen i tölten just nu. Försöker lägga in ett rent konditionspass och ett rent styrkepass med bommar i veckan. Rider en del i havet så hon får lyfta rejält på benen då vi inte har några backar. Vill att min häst ska bli riden 5-6 dagar i veckan med olika svårighetsgrader och intensiteter på passen.

Tränar för en dressyrtränare som även tränar mycket islandshästar en gång varannan vecka och försöker komma iväg på kurs när jag har råd. Tränar gärna för Reynir Adalsteinsson tex.

Mitt mål är absolut att klara av tölten bättre och få bättre poäng på tävling och komma närmre de poäng som jag vet att min häst har kapacitet för och gärna mer såklart om det går :) Har tävlat lätta tävlingar sen jag köpte henne i april och målet nästa tävlingssäsong är då att jag vill att det ska gå bättre för oss där så vi kan våga oss upp i öppna klasser där min häst tävlat innan :)
Hoppas jag vågar :D
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

Ja det vågar du! (säger jag som blir nervös bara av lätta klasser :rofl:, men men man får ta tjuren vid hornen, vad är det värsta som kan hända egentligen?)

Är han bra Reynir?

Förstår dig med tölten! jag som annars är gansta "typisk" storhästmänniska har mkt trav i kroppen. Var ju betydligt lättare att få fram traven på min häst som annars aldrig travar. och tölten som han visar fint i hagen har jag alltid lite mer jobb med, men blir bättre hela tiden. men det visar verkligen -sådan ryttare sådan häst!

tur man har en häst som ändå har lätt för tölten, det var lixom ett krav från min sida :p... annars hade vi varit två om den saken och då hade jag nog behövt mer hjälp från tränare ;).

Fast nu vill jag rida för instruktör oavsett, men det blir förmodligen en vanlig dressyrmänniska, finns en b-instr. i närheten men jag gillar inte riktigt denna persons ridsätt och dennes metoder.
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

Hej alla islandshästälskare! Hej, hej

undrar vilka ni rider för och hur ofta?
Just nu mest för Malin Schön. Ca 2 ggr i månaden.

Mål?
Jag har inga egentliga konkreta mål mer än att ha roligt tillsammans med hästen. Det blir så mycket roligare om jag och hästen blir bättre och utvecklas och att hästen är stark smidig snabb och att vi är vänner.


Hur skulle du beskriva ditt ridsätt? speciell inriktining? Mer fokus för tävling osv?

Svårt att beskriva, islandshäst ridning med mycket inslag av dressyr. Jag trivs ute i skogen med både full fart och lite mer stillsam ridning, jag tränar mest ute men slinker gärna in på volten en stund efter ett utepass och avslutar med lite krumelurer som är svåra att göra ute.

Fokus ligger på det som intresserar mig för stunden, att tävla är kul men inte det primära.
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

undrar vilka ni rider för och hur ofta?
Tränar för Ia Lindholm ett par gånger i månaden.


Mål?

Målet för nästa år är att stärka Raudurs gångarter, att rida SM och att få poäng som jag är nöjd med där. Sedan så är det ju självklart att bygga upp relationen mellan oss så den blir ännu bättre än vad den är nu ^^

Hur skulle du beskriva ditt ridsätt? speciell inriktining? Mer fokus för tävling osv?
Jag är en tävlingsmänniska, det är tävlingarna som gör mig motiverad till att träna och bli bättre (haha, hoppas inte det där lät alltför trist, rider ju självklart också för att det är underbart!). Rider varierat. Både på volten, ut intensivt och långa konditionspass. Försöker träna på att rida med så små hjälper som möjligt. Använder rösten mycket, både positivt och negativt riktad mot hästen.
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

Ja tölten är en hel vetenskap! Skritt, trav och galopp är så självklart för mig och jag känner verkligen om det är rent eller inte men tölten alltså, jag känner ju inte taktfelen! Min häst går lätt mot travtakt och jag känner när det är mycket travtakt men inte de där mindre taktfelen. Känner inte heller när det går bra eller dåligt :D Men man lär sig väl hoppas jag....
Har precis börjat lära mig att rida henne i en bättre form i tölten iallafall och det är jag överlycklig för. Det är absolut min vanliga tränare men allra mest Reynir som hjälpt mig med det. Reynir är mycket duktig på just tölt. Jag tycker han är bra och han säger verkligen vad han tycker och tänker. Han läser av både hästar och ryttare väldigt väl. Med min häst har jag ridit för honom en gång men hans tips har hjälpt mig otroligt mycket! Man ska inte vara rädd för att få skäll för det kan han ge en om man inte lyssnar ;)

Angående det där med att våga. Jag tror jag är alldeles för rädd att misslyckas och har väldigt höga krav och därför har jag svårt att våga. Att jag ens vågat visa mig ute på tävling så många gånger redan är verkligen ett under haha. Jag låser mig mycket både psykiskt och fysiskt när jag ska tävla och kan liksom inte slappna av och rida på samma sätt hemma. Det känns surt.
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

undrar vilka ni rider för och hur ofta?

Brukar rida för Anna Funni Jonasson, försöker göra den varannan vecka, nu har de dock gått lite längre tid emellan.
Rider även lite för Hinni, hade tänkt rida för honom ca 1 gång i månaden, men har inte riktigt blivit tid för det.
Anna brukar även vara med hos Hinni, så hon kan hjälpa mig vidare med det som vi går igenom

Mål?

Har både kortsiktiga mål och långsiktiga. Eller kan man säga ett mål och många stopp på vägen kanske ;)
Först och främst vill jag få bättre takt i den ökade tölten och jag vill lära mig rida bättre (framför allt tölten, är en hel vetenskap känns det som ibland)
Vill starta några lättklasser till våren, höja våra poäng sen i höstas, har lite olika poängmål, gärna bättre för varje tävling. Om jag känner mig mogen kommer jag ev att starta någon öppenklass, funderar även på att rida ett Gaedingakeppni-kval för jag tror att den grenen passar oss väldigt bra.
Mitt långsiktiga mål är att jag någon gång i livet skulle vilja rida SM, det hade varit en rolig upplevelse.
Har även ett helt annat mål än tävling också, skulle vilja kunna rida Randalin i bara halsring i framtiden

Hur skulle du beskriva ditt ridsätt? speciell inriktining? Mer fokus för tävling osv?

Mitt ridsätt är väl inriktat mot dressyr, jag vill ha en lyhörd häst och jag vill kunna utveckla min ridning så att jag kan rida med så små hjälper som möjligt.
Tränar även för tävling, men mest för att jag vill utveckla mig själv.
Tävlingarna är ju bra träningar ;) kan man höja sina poäng från förra gången är det bra! Och en rosett är ju bara ett + i kanten.
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

Rider för Ulrika Fröding ungefär en gång per månad. Har mest ridit fjordingar och kbl-travare för henne, eftersom Isold varit dräktig (dock OK igång nu) och Nattfari är ung.
Har hunnit med en kurs för Ulrika med både Isold och Nattfari här under hösten.
Rider en blandning av dressyr och western, på alla mina hästar (varierande raser).
Isold köpte jag för ett drygt år sedan, inridningen hade gått snett och hon såldes som knappt ridbar. Hon är en spänd och bekymrad individ, född -05. Hon var inte alls töltad när jag köpte henne, och dräktig. Hon har fått föl i maj -11.
Mitt kortsiktiga mål med henne är att få en mer taktren tölt (nu lutar hon lite mot travtakten även om hon är ren korta sträckor) i mer variabla tempon. Jag behöver jobba mycket med lösgörande och med skolorna, för att komma åt rumpan bättre och därmed kunna påverka takten enklare. Det krävs ganska mycket jobb att få henne att slappna av, innan jag kan "sätta henne på rumpan" pga hennes spända beteende. Ett långsiktigt mål är väl att kunna starta öppen klass tävling på henne men då är vi ganska många år framåt i tiden misstänker jag.
Nattfari är född -07, valack. Han har mycket trevligt psyke, inga spänningar alls. Honom började jag rida in i maj -11, och jag ställde av honom i mitten av augusti då han klarade skritt, trav och galopp i form på volt samt hade förstått koncepten öppna och sluta. Har idag börjat rida honom igen och tänker väl träna på under vintern. Han har en väldigt taktren tölt, men jag har bara ridit korta sträckor tölt pga hans ålder. Han är duktig och lyfter ryggen automatiskt när jag ber om tölt så jag tror att han har ganska goda förutsättningar.
Mitt mål med honom närmsta året är att befästa honom i form i grundgångarterna, kunna variera steglängd en del i framförallt traven, och att utveckla tölten till att han ska orka hålla på längre sträckor, att jag ska kunna hålla takten ren hela tiden, och att vi ska kunna variera steglängden lite.
Långsiktigt mål är att kunna tävla honom öppen klass (borde gå med tillräckligt mycket tid och träning, eftersom han inte har några taktproblem alls - men man vet ju aldrig vad min ridning ställer till med).

JAg har ridit western i 6-7 år, och dressyr i 4-5 års tid på framför allt fjordingar, och islandshästens gångarter var ytterligare en utmaning.
Är inget proffs, men har tävlat LA dressyr på en kbl-travare två år efter att han togs från trav, och westernridning tom allsvenskaguld -08 på en slakthäst (fjordingen). Tror egentligen inte att jag tävlingsmässigt kommer längre i western, och vill då öka variationen med islänningar.
Är riktigt nöjd med Nattfari, som är en mycket bättre häst än jag trodde att jag köpte (köpte honom som treåring för tio tusen...då väntar man sig inte så mycket)
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

undrar vilka ni rider för och hur ofta?

Har hästarna stående hos Silverkedjan så hon är också min tränare. Hon kan få en kamel att dansa och är en sjujävla pedagog rider mer med henne än för henne, men har henne ju alltid att rådfråga både om ridning och annat.

Mål?

Det här är svårt att svara på.
Saga, 10 år, lätt missanpassad (men högt älskad), ren fyrgångare med massa tölt men inte så imponerande. Här vill jag jobba fram en ökad vilja, men vet inte riktigt hur. Hon har gångarterna på plats men traven ngt svagare pga att jag jobbat för dåligt med den. Så traven är väl först ut och sen viljan.

Spöket, tre år, fyrgångare (troligtvis), snäll och samarbetsvillig som 17, skrittat och travad några meter. Hon ska ridas in i tre gångarter innan sommaren, sen ev betäckning under sommaren eller vila och fortsatt utbildning. När hon är töltsatt ska jag fatta beslut om hon ska behållas eller säljas. Beror på om hon blir en ridhäst som passar mig.


Hur skulle du beskriva ditt ridsätt? speciell inriktining? Mer fokus för tävling osv?

Jag tränar för att det är roligt och är väldigt målinriktad, men tävlar inte. Saga är dock i tävlingskondis mer eller mindre året om. Funderar dock på om jag inte skulle tävla nån enstaka tävling på Saga nästa år, lättklass då, hennes gångarter räcker inte längre än så, men bör klara sig ganska bra pga att hon är jämn och taktsäker.
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

undrar vilka ni rider för och hur ofta?

Rider för "Hinni", tyvärr alldeles för sällan (2- 3 gånger/termin), men varje kurs ger å andra sidan otroligt mycket!

Mål?

Primära målet i all ridning är för mig en hållbar häst med rena gångarter, som är lyhörd och framåt i ridningen!

Sekundära mål:
Att utveckla hästarna utifrån deras nuvarande läge. Sålänge det sker någon slags utveckling för oss som ekipage tycker jag att ridningen är rolig. Oavsett om det att träna för att höja poängen i stilpass lite extra, få till bättre galoppfattningar eller lära hästen trava på böjt spår.

Målet med 4-åriga ungstoet är att under vintern utveckla gångarterna så att jag förhoppningsvis kan visa henne till våren.

Målet med hennes mor (som fick sitt andra föl i somras) är att sätta igång henne igen, hitta tillbaka till den gamla formen för att förhoppningsvis kunna tävla någon tävling till våren. Precis innan betäckningen så var hon toppform så vore kul att se om vi kan hitta tillbaka till de poängen igen... (5.60 i femgång och 5.40 i stilpass)

Hur skulle du beskriva ditt ridsätt? speciell inriktining? Mer fokus för tävling osv?

Jag tränar som sagt för att utvecklas och tävlingen blir lite av ett sätt att stämma av. Jag har dock inte så stark tävlingsinstinkt och 2-3 tävlingar / säsong är alldeles lagom. Men gångartsridning i en bra form, är alltid ett fokus. Har mycket svårt att medvetet låta en häst springa orent, bara för att jag rider ut tex...

I övrigt rider jag mycket med fokus på lyhördhet och kommunikation. Så små hjälper och så lite hand som möjligt är målet! Tack vare Hinni har jag testat halsring/repgrimma en del. Nu under vintern blir det mycket ridning på ridbana pga mörkret men på sommaren/våren gillar jag att komma ut i skog och mark med hästarna.

Jag började min karriär som ryttare på ponny och övergick till Islandshäst som 13-åring. Har hela tiden tävlat mer eller mindre aktivt. Jag har även tillbringat några somrar på Island och tränat unghästar. Jag gillar som sagt utveckling och för 3 år sedan blev jag domare, för något år sedan ridledare (med mål att bli B-intruktör) så för mig är det nu utvecklande att även döma och undervisa.
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

undrar vilka ni rider för och hur ofta?

Jag rider för en utbildad tränare inom integrerad ridkonst, vartannan eller vart tredje vecka (bror på väder, tid, årstid osv.)

Mål?

Att fortsätta utvecklas inom dressyren, bärigheten, smidigheten, hållbarheten samt samarbete och god kontakt mellan mig och hästen

Hur skulle du beskriva ditt ridsätt? speciell inriktining? Mer fokus för tävling osv?

Som sagt tränar jag mest inom integrerad ridkonst, men lägger upp min träning om sidan med tömkörning, löshoppning, långa skogsturer och longering.
Jag har en väldigt blandad ridstil och är nog varken eller något specifikt.
Tävling är det inte mycket nu. Innan tävlade vi dressyr för storhäst samt brukstävling.
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

Hej alla islandshästälskare!
Hej hej


undrar vilka ni rider för och hur ofta?
Mål?
Dressyrtränare varannan vecka och islandshästtränare 1 gång i månaden.


Hur skulle du beskriva ditt ridsätt? speciell inriktining? Mer fokus för tävling osv?

Jag är en dressyrryttare i grunden har jaft stor häst innan i många år så jag rider väldigt mycket vanlig dressyr med Jorunn och håller på att utbilda henne i dressyr.Målet är galoppombyte men även tramp på stället.
Hon har väldigt lätt för samling nämnligen
Fokus är inte tävling men några om året åker vi ut på mest för att få komma ut lite.
Vintertid blir det bara dressyr och hopptävlingar då jag rakar min häst även på benen för hästens välbefinnande.

Så vi kan bara tävla under sommaren men det duger för oss
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

Vintertid blir det bara dressyr och hopptävlingar då jag rakar min häst även på benen för hästens välbefinnande.
Så vi kan bara tävla under sommaren men det duger för oss

:eek::rofl::rofl::rofl: Du är ju "rolig"!
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

:eek::rofl::rofl::rofl: Du är ju "rolig"!

Jasså? själv ser jag inte de "roliga" i det hela?

Jag rakar min häst då hon fått mugg och fuktexem av hovskägget.. i mina ögon inte ett dugg roligt.
Och tack vare detta får jag ej tävla för man får inte raka bort hovskägget inte ens av hälsoskäl.

En regel jag inte heller infinner som "rolig"
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

haha! tillåt mig skratta!! när ska du sluta skriva exakt samma saker i varje tråd? skrattar alltid när jag läser dina otroligt speciella inlägg...
 
Sv: Dina mål och hur du tränar : )

undrar vilka ni rider för och hur ofta?

jag marktränar bara nu men ger mig in ändå :) min nya häst är ju en så kallad "problemhäst" med STORA förtroende issues. men jag tränar minst 3 gånger månaden för en superduktig NH tränare som heter Norah Kohle hon har gjort underverk med både mig o hästen på bara tre veckor!!

Mål?

mål nummer ett är att komma upp på honom utan att få en skentur.. låg på honom i går utan reaktion så det är på g :D

Hur skulle du beskriva ditt ridsätt? speciell inriktining? Mer fokus för tävling osv?

min ridstil.. är som så många andra skolad i dressyren,, red msv a innan jag flög av o skadade mig regält men jag strävar efter lätthet o samarbete, min häst skall vilja göra allt för mig :D. jag har väl aldrig tränat för tävling direkt pga att jag bara har haft problemhästar dom sista 10 åren men nu har jag i allafall en som håller måttet så det slutgiltliga målet är väl att komma ut på banan nån gång iallfall. väntar med spänning på min två åring oxå.. hon ser ut att bli fin hon med:love:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Lady_S
·
Utrustning Hej! Jag är ny här och detta är mitt första ”inlägg”. Jag undrar om Hunter träns fortfarande säljs? Såna med platta nosgrimmor! Jag...
Svar
9
· Visningar
544
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 490
Senast: grodan21
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 539
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp