Välja typ av häst

grodan21

Trådstartare
Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som skulle passa mig. Hur kommer en fram till vilken typ av häst som passar en bäst? Jag har länge drömt om att träna och tävla, men nog kommit fram att det antagligen inte är ett rimligt mål. Medans att kunna rida ut ensam är ett krav. Jag skulle vilja ha en kopia av nuvarande häst, men med lite mer motor och lättare för sig i dressyren. Men det går ju liksom inte att lösa.

Hur gjorde ni när ni valde häst?
 
Först var det väl budget som styrde, sen användningsområde.
Så kolla jag hastnet, läste annonserna :)

Har nog aldrig varit fixerad vid ras men jag har heller knappt några krav.
Har haft varmblodig travare, haflinger, kallblodskorsning, halvblod, quarter och en knabstrupper :D
 
Ville ha en exakt ras. Köpte den enda som var till salu i landet just då, och hade tur att det inte var ett föl utan en inriden/insutten treåring.

Nästa gång jag köper häst kommer jag vilja ha en med bra avelsvärde.
 
Ville ha en snäll häst som jag kan vara med på hoppträningar och kanske tävla lite samtidigt som den ska ha viss utvecklingspotential i dressyren. Trevlig gång, men behöver inte vara flashig.
Köpte en 4-åring med hoppstam som passar i mallen.
 
Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som skulle passa mig. Hur kommer en fram till vilken typ av häst som passar en bäst? Jag har länge drömt om att träna och tävla, men nog kommit fram att det antagligen inte är ett rimligt mål. Medans att kunna rida ut ensam är ett krav. Jag skulle vilja ha en kopia av nuvarande häst, men med lite mer motor och lättare för sig i dressyren. Men det går ju liksom inte att lösa.

Hur gjorde ni när ni valde häst?
Jag brukar tänka på nåt som William Nilsson Fryer sa i en podd, men minns inte riktigt om han citerade någon annan. Iaf, det gick ut på att man kanske borde leta efter en häst som kompletterade en själv egenskapsmässigt, dvs; Är du själv ett eldigt fullblod ska du inte sitta på ett eldigt fullblod. Och jag är nog beredd att hålla med om detta. Sedan är ju saker som utbildning och hästens grundförutsättningar inom olika användningsområden olika viktigt för olika individer. För mig, som hobbyrider utan tävlingsambitioner är det lite sekundärt. Jag vill ha en arbetsvillig individ som gillar att testa på det mesta och som är hållbar. Flashiga gångarter eller bra hoppteknik är av mindre betydelse.

Just nu har jag en treårig New Forest-valack som har varit i min ägo sedan han var 8 månader. Visste när jag letade att jag ville ha ett föl/en unghäst 0-2 år med en beräknad slutgiltig mankhöjd mellan 145-148. Helst New Forest men kunde även tänka mig svenskfödd Connemara. Skulle jag leta häst idag skulle jag nog vara öppen även för andra raser och storlekar dock, men individ och personkemi är jätteviktigt för mig. Det ska ju liksom vara min bästa kompis i många år framöver.
 
Först var det väl budget som styrde, sen användningsområde.
Så kolla jag hastnet, läste annonserna :)

Har nog aldrig varit fixerad vid ras men jag har heller knappt några krav.
Har haft varmblodig travare, haflinger, kallblodskorsning, halvblod, quarter och en knabstrupper :D

Har även tänkt på saker som lättfödd/svårfödd utefter stall en ska stå i.
Nu om jag skulle köpa har jag en lösdrift jag vill ha på där det är fri tillgång (avelsverksamhet) och då kommer jag nog inte köpa en lättfödd häst.
 
Först var det väl budget som styrde, sen användningsområde.
Så kolla jag hastnet, läste annonserna :)

Har nog aldrig varit fixerad vid ras men jag har heller knappt några krav.
Har haft varmblodig travare, haflinger, kallblodskorsning, halvblod, quarter och en knabstrupper :D

Har även tänkt på saker som lättfödd/svårfödd utefter stall en ska stå i.
Nu om jag skulle köpa har jag en lösdrift jag vill ha på där det är fri tillgång (avelsverksamhet) och då kommer jag nog inte köpa en lättfödd häst.
En häst som klarar av att gå på bete är ett krav, svårt att hitta stallplats som inte släpper hästarna på bete under tre månader. Nuvarande har varit perfekt, kan gå på bete och klarar sig på ca tio kilo hösilage och lite kraftfoder under vintern.

Budgeten för hästköp är väl inte jättestor, vill ju inte tömma buffeten.
 
Ville ha en exakt ras. Köpte den enda som var till salu i landet just då, och hade tur att det inte var ett föl utan en inriden/insutten treåring.

Nästa gång jag köper häst kommer jag vilja ha en med bra avelsvärde.
Nu blev jag nyfiken på udda raser och spekulerar kring American Curly, Althekee (stavning?) Eller vad det nu var...

*nyfiken i en strut*
 
En häst som klarar av att gå på bete är ett krav, svårt att hitta stallplats som inte släpper hästarna på bete under tre månader. Nuvarande har varit perfekt, kan gå på bete och klarar sig på ca tio kilo hösilage och lite kraftfoder under vintern.

Budgeten för hästköp är väl inte jättestor, vill ju inte tömma buffeten.
Det är köpläge och du bör finna vad du söker. Det verkar vara en uppsjö av hästar till salu nu, och jag hade i dina skor skrivit precis det i en sökes-annons.

Jag skulle förmoda att du kan få många svar.

Gällande budget, titta på hästar en bit över det du tycker dig ha råd med. Jag skulle tro att du kan få ned priset en hel del.

Jag har behövt att sälja ca 20-30 proc billigare än jag tänkt mig från början.
 
Jag valde inte, dom valde mig 😅. Så har det varit sen min första häst. Vilket har lett till mycket rehab, mycket plugg, och ganska lite ridning i min "hästägarkarriär"... Jag red betydligt mer innan jag blev hästägare.

Till sommaren är planen att ta en väns knabbe av barocktyp på foder. Enligt mig den perfekta sorten för mig. En enkel och välskolad tanthäst i lagom storlek, efter år med eldfängda kluriga special editions.

Om jag skulle köpa en till häst skulle det vara någon precis som han. Enkel och lättsam.
 
Har haft många hästar och har prioriterat helt olika beroende på budget, tid i livet etc.

Men med de hästarna jag har just så har det varit följande.
Barnen skulle få en till ponny, en ungponny, inte inriden, som påläggskalv till deras stabila, läromästare (som de själva visserligen utbildat). Ville ha en dressyrstammad c-ponny av sportmodell, ridponny, som ändå hoppade riktigt trevligt. Dvs en riktigt bra framtida allroundponny, som även såklart skulle ha ett toppenbra psyke. Ville även ha riktigt bra gångarter, därav dressyrstammad.

Fick leta utomlands då jag inte hittade de jag sökte i Sverige, tycker också sportponnyer här har något som saknas, och hittade tillslut en 2.5 åring i Holland som vi importerade. Nu har vi haft honom i 1.5 år och han är heeelt fantastisk. Mycket bättre på alla sätt än vad jag trodde vi skulle hitta. 😍

Den andra hästen var till mig själv som rider western, och vill ha en unghäst också, med ett riktigt bra temprament, men samtidigt snabb, explosiv men lugn och stadig. Är under inridning nu men har hittils checkat i alla boxar med råge. ♥️
 
Nu blev jag nyfiken på udda raser och spekulerar kring American Curly, Althekee (stavning?) Eller vad det nu var...

*nyfiken i en strut*
En Akhal teké :love:

Screenshot_20230218-162549~2.png
 
Jag har ägt 4 hästar i mitt liv. Första hästen, blev bara så då han va billig och vi inte hade världens budget. Oinriden 4årig. Jobbig som unghäst- Han blev världens snällaste häst sen, kunna ridas av alla och såldes som mamma/dotter häst. Gjorde allt med den hästen, tävlade lite, hoppade in honom själv, fast jag är hopprädd och inte någon stjärna på att hoppa direkt, badade på stranden, red ut själv ofta. Dock matchade han mig inte i dressyren och överlag väldigt bekväm av sig. När jag senare i livet skulle köpa nästa häst ville jag ha ett halvblod med mycket gång och potential. (efter Tailormade Temptation) Det fick jag, men på dom andra punkterna matchade vi inte alls. Kunna inte rida ut på henne, kunna inte rida vid blåsväder, åkte av några gånger och blev rädd. Mycket skador och problem med. Efter det blev jag helt slut och höll en paus på hästägande. Red andras hästar som medryttare, tills jag flyttade till andra sidan av landet och tog uppehåll.

Sen 5 år senare så hände covid, kriget och allt skit, så jag kände lite. Yolo.:rofl: Jag hade innan i livet tränat en del för en portugisk tränare på mitt halvblod, och även ridit lite iberier och kände mig såld. (Hade även någon PRE på besiktning som inte blev godkänt). Så snackade jag lite med @warg och blev faktiskt helt övertygad om att det ju vore en Lusitano jag skulle köpa. Köpte från en känd uppfödare i Portugal och inte ångrat mig en sekund. Hon va inte riden nästan alls, bara inriden, kört för vagn en del. 5 år. Allt jag ville ha i en häst: snäll, tillgiven, känslig och bara en riktig stjärna att hantera. Kan rida ut själv och har utbildat henne själv. Rider ut i repgrimma och barbacka pad med. Skall tävla lite dressyr/WE sen är planen. (nu får det bli efter vi flyttat). Frisk och sund. Bra gångarter med, fast inte som ett flashigt halvblod, men viktigaste för mig va att ha en sund och frisk häst som jag kan lita på. Hon har byggt upp mitt självförtroende som hade hamnat på botten. :heart Är mitt hjärteshäst. Kan rida på ridbanan i mörket och en hare kommer springande tvärs igenom (har hänt mer än 1 gång nu) och hon gör ett super litet studs och sen är det inga mer konstigheter. Även när hon blir taggad eller spänt, så bockar hon typ aldrig, men gör mest ett litet studs. Väldigt uppskattat av matte!

Sen tycker man väl alltid sin egna kamel är snyggast eller ;)

365051326_10163178741804202_6533569983081114326_n.jpg

303292685_10162204136519202_6182911857244115752_n.jpg
 
Jag valde inte, dom valde mig 😅. Så har det varit sen min första häst. Vilket har lett till mycket rehab, mycket plugg, och ganska lite ridning i min "hästägarkarriär"... Jag red betydligt mer innan jag blev hästägare.

Till sommaren är planen att ta en väns knabbe av barocktyp på foder. Enligt mig den perfekta sorten för mig. En enkel och välskolad tanthäst i lagom storlek, efter år med eldfängda kluriga special editions.

Om jag skulle köpa en till häst skulle det vara någon precis som han. Enkel och lättsam.
Nuvarande häst är köpt med hjärtat och jag skulle inte vilja ändra på det. Säljaren sa köp hästen eller så avlivar vi hästen.
 
Det är köpläge och du bör finna vad du söker. Det verkar vara en uppsjö av hästar till salu nu, och jag hade i dina skor skrivit precis det i en sökes-annons.

Jag skulle förmoda att du kan få många svar.

Gällande budget, titta på hästar en bit över det du tycker dig ha råd med. Jag skulle tro att du kan få ned priset en hel del.

Jag har behövt att sälja ca 20-30 proc billigare än jag tänkt mig från början.
Hästletandet ligger någon månad in i framtiden. Funderar mer på vad jag vill ha hos en framtid häst! Har faktiskt insett att jag nog skulle vilja ha en kopia av nuvarande, men som är tjugo år yngre. Men så fungerar det ju inte.
 
Hästletandet ligger någon månad in i framtiden. Funderar mer på vad jag vill ha hos en framtid häst! Har faktiskt insett att jag nog skulle vilja ha en kopia av nuvarande, men som är tjugo år yngre. Men så fungerar det ju inte.
Vad är det för häst du har idag? Beskriv den så kanske någon kommer på ett bra tips😊
 
Jag har ägt 4 hästar i mitt liv. Första hästen, blev bara så då han va billig och vi inte hade världens budget. Oinriden 4årig. Jobbig som unghäst- Han blev världens snällaste häst sen, kunna ridas av alla och såldes som mamma/dotter häst. Gjorde allt med den hästen, tävlade lite, hoppade in honom själv, fast jag är hopprädd och inte någon stjärna på att hoppa direkt, badade på stranden, red ut själv ofta. Dock matchade han mig inte i dressyren och överlag väldigt bekväm av sig. När jag senare i livet skulle köpa nästa häst ville jag ha ett halvblod med mycket gång och potential. (efter Tailormade Temptation) Det fick jag, men på dom andra punkterna matchade vi inte alls. Kunna inte rida ut på henne, kunna inte rida vid blåsväder, åkte av några gånger och blev rädd. Mycket skador och problem med. Efter det blev jag helt slut och höll en paus på hästägande. Red andras hästar som medryttare, tills jag flyttade till andra sidan av landet och tog uppehåll.

Sen 5 år senare så hände covid, kriget och allt skit, så jag kände lite. Yolo.:rofl: Jag hade innan i livet tränat en del för en portugisk tränare på mitt halvblod, och även ridit lite iberier och kände mig såld. (Hade även någon PRE på besiktning som inte blev godkänt). Så snackade jag lite med @warg och blev faktiskt helt övertygad om att det ju vore en Lusitano jag skulle köpa. Köpte från en känd uppfödare i Portugal och inte ångrat mig en sekund. Hon va inte riden nästan alls, bara inriden, kört för vagn en del. 5 år. Allt jag ville ha i en häst: snäll, tillgiven, känslig och bara en riktig stjärna att hantera. Kan rida ut själv och har utbildat henne själv. Rider ut i repgrimma och barbacka pad med. Skall tävla lite dressyr/WE sen är planen. (nu får det bli efter vi flyttat). Frisk och sund. Bra gångarter med, fast inte som ett flashigt halvblod, men viktigaste för mig va att ha en sund och frisk häst som jag kan lita på. Hon har byggt upp mitt självförtroende som hade hamnat på botten. :heart Är mitt hjärteshäst. Kan rida på ridbanan i mörket och en hare kommer springande tvärs igenom (har hänt mer än 1 gång nu) och hon gör ett super litet studs och sen är det inga mer konstigheter. Även när hon blir taggad eller spänt, så bockar hon typ aldrig, men gör mest ett litet studs. Väldigt uppskattat av matte!

Sen tycker man väl alltid sin egna kamel är snyggast eller ;)

365051326_10163178741804202_6533569983081114326_n.jpg

303292685_10162204136519202_6182911857244115752_n.jpg
Och så är det så roligt att du fastnade för en syster till vår yngsta lusitano :-)
 
Hästletandet ligger någon månad in i framtiden. Funderar mer på vad jag vill ha hos en framtid häst! Har faktiskt insett att jag nog skulle vilja ha en kopia av nuvarande, men som är tjugo år yngre. Men så fungerar det ju inte.
Kan du leta efter någon med liknande härstamning? Många egenskaper är ju genetiska.

Min häst är mitt gamla stos yngsta avkomma. Hon är lik sin mamma i mycket men mildare, precis så som jag tänkt när jag valde hennes pappa.
 
Kan du leta efter någon med liknande härstamning? Många egenskaper är ju genetiska.

Min häst är mitt gamla stos yngsta avkomma. Hon är lik sin mamma i mycket men mildare, precis så som jag tänkt när jag valde hennes pappa.
Hästen har okänd härstamning :(
 
Hästen har okänd härstamning :(
Äsch då! Då förstår jag att min lösning inte funkar.

Finns det några indikationer på vilka raser det kan vara i den, eller några papper som det finns uppgifter i som kan leda till mera info om ursprunget?

Min gamla hästs mamma var född 1974 och var importerad från Danmark med okänd stam. Hon som födde upp min gamla häst gick igenom hästens papper och hittade ett namn på en som stod som uppfödare. Hon skrev dit, adressen var densamma efter mer än 15 år, det visade sig att hästen var registrerad i Danmark med sin stam, så mitt gamla sto blev registrerad med full stam.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 122
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp