Välja typ av häst

Om jag uppfattat rätt är dina krav (som du beskrivit hittills):
- Gärna kunna träna och tävla
- Ha motor och lätt för sig i dressyr
- Kunna rida ut ensam
- Kunna gå på bete hela sommaren

Gissar att du har fler krav/önskemål, men hittills ser det ju inte alls så svårt ut. Det där bör du kunna hitta inom flera hästtyper/raser, lite beroende på dina preferenser om hästens temperament osv. De flesta halvblod passar fint in, och sålänge du söker häst som är iaf i ridbar ålder är det ju lätt att få information om hur den är att rida ut osv.
 
Äsch då! Då förstår jag att min lösning inte funkar.

Finns det några indikationer på vilka raser det kan vara i den, eller några papper som det finns uppgifter i som kan leda till mera info om ursprunget?

Min gamla hästs mamma var född 1974 och var importerad från Danmark med okänd stam. Hon som födde upp min gamla häst gick igenom hästens papper och hittade ett namn på en som stod som uppfödare. Hon skrev dit, adressen var densamma efter mer än 15 år, det visade sig att hästen var registrerad i Danmark med sin stam, så mitt gamla sto blev registrerad med full stam.
Det finns ingen info alls i passet, vet bara i vilket land det är utfärdat. Åldern stämmer inte med verkligheten.

Någon har tyckt att det kan finns fullblod i hästen, men jag skulle säga att hästen ser ut som ett lite grövre varmblodig ridhäst
 
Om jag uppfattat rätt är dina krav (som du beskrivit hittills):
- Gärna kunna träna och tävla
- Ha motor och lätt för sig i dressyr
- Kunna rida ut ensam
- Kunna gå på bete hela sommaren

Gissar att du har fler krav/önskemål, men hittills ser det ju inte alls så svårt ut. Det där bör du kunna hitta inom flera hästtyper/raser, lite beroende på dina preferenser om hästens temperament osv. De flesta halvblod passar fint in, och sålänge du söker häst som är iaf i ridbar ålder är det ju lätt att få information om hur den är att rida ut osv.
Grejen är väl att på bla buke så läser en mest om alla "galna" hästar. Jag vill ha en "enkel" häst, som tänker först, som jag kan åka i väg med själv. Som tycker det är kul att vara ute i skogen och galoppera, men även uppskattar hoppning och dressyr. Som inte hoppar ur skinnet bara för att det blir en oplanerad vilovecka.

Hade jag varit kortare hade jag kollat på ponny.
 
Grejen är väl att på bla buke så läser en mest om alla "galna" hästar. Jag vill ha en "enkel" häst, som tänker först, som jag kan åka i väg med själv. Som tycker det är kul att vara ute i skogen och galoppera, men även uppskattar hoppning och dressyr. Som inte hoppar ur skinnet bara för att det blir en oplanerad vilovecka.

Hade jag varit kortare hade jag kollat på ponny.
Ja men ute i verkligheten finns det ju gott om stabila hästar. De finns ju även på buke, men det kanske inte skrivs lika mycket inlägg om dem :)
 
När jag köpte min förra häst så hade jag en liten budget, men ville ha en häst som var både riden och körd. Temperamentet skulle vara lugn och stabil.
Och eftersom jag då bodde i kallblodstavarmeckat så blev det en kallblodstravare på 9 år.
Kunde inte fått en häst som passade mig så bra. Hade honom i 12 år tills jag tyvärr blev tvungen att avliva honom.

2D3A6063-Edit.jpg
 
Grejen är väl att på bla buke så läser en mest om alla "galna" hästar. Jag vill ha en "enkel" häst, som tänker först, som jag kan åka i väg med själv. Som tycker det är kul att vara ute i skogen och galoppera, men även uppskattar hoppning och dressyr. Som inte hoppar ur skinnet bara för att det blir en oplanerad vilovecka.

Hade jag varit kortare hade jag kollat på ponny.
Welsh cob? Jag är 176 och har ridit flera som legat runt 148 och däröver och aldrig känt mig för stor.
 
Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som skulle passa mig. Hur kommer en fram till vilken typ av häst som passar en bäst? Jag har länge drömt om att träna och tävla, men nog kommit fram att det antagligen inte är ett rimligt mål. Medans att kunna rida ut ensam är ett krav. Jag skulle vilja ha en kopia av nuvarande häst, men med lite mer motor och lättare för sig i dressyren. Men det går ju liksom inte att lösa.

Hur gjorde ni när ni valde häst?
Jag föder ju upp SWB och gör skillnad på när jag avlar till mig själv men för typ 5-6 år sedan köpte jag även en äldre häst då jag ville tävla i högre klasser än vad unghästarna kunde gå för tillfället och hörde bland annat runt lite bland kontakter och skrev samtidigt en sökes annons med exakt vad jag sökte. Jag vet precis vad som passar mig och inte, samt vill ha film innan jag provrider. Fick svar från en del där kanske hälften av punkterna stämde in men så mailade en och hade en häst som prickade alla boxarna. Åkte och provred hästen ungefär 2 varv och bestämde mig direkt. 😁 Har kvar hästen ännu och den har varit fantastisk på alla sätt. Jag tycker du ska gå på din känsla när du hittar något intressant som passar in på dina önskemål.
 
Det beror ju på din budget och vad du vill ha för temperament. Själv köpte jag en 3- årig fjording när jag var student (efter att ha haft en fjording på foder ett tag). Snöade in på fjording dels för att jag ridit flera på ridskola som barn och dels på grund av budgeten. Fick en jättemysig valack som bara kastade av mig ett fåtal gånger. Jag var helt grön som hästägare och hade ingen unghästvana eller erfarenhet av inridning. Men det blev bra ändå!

Ville sedan 30 år senare förverkliga min dröm om egen häst igen, men i brist på fjordhäst till salu importerade jag en fin, underbar liten häst från Litauen. Kallblodstyp. Hon var tyvärr halt och känslig och jag trodde det skulle vara lättare, men sålde henne tyvärr i lite panik. Har ångrat det många gånger för jag tror hon hade blivit perfekt med lite träning och utbildning. Men tänkte sedan att jag skulle verkligen satsa och lade mycket mer pengar på en belgisk halvblodsvalack, jättefin och potential som läromästare. Han var väldigt trygg ensam på uteritten. Men det gick fel och jag blev rädd för hans skutt åt sidan och rädslor för obegripliga saker och hamnade under honom vid en stegring och bakåtramling så jag lämnade bort honom, ångrade mig och tog hem honom och fick ett bra halvår tills det visade sig att han hade artros. Köpte då till sist mitt fjordsto! En underbar liten dam som har nästan allt jag vill ha, förutom att hon har börjat bli rädd när vi rider ut själva och är inte helt trafiksäker. Och jag tänker ibland att hon är lite för liten. Och jag vill ha en PRE, eller knabstruper, eller lipizzaner, eller en omskolad galopphäst, eller en haflinger eller…:tur att jag inte har råd med någon mer häst!
 
Det beror ju på din budget och vad du vill ha för temperament. Själv köpte jag en 3- årig fjording när jag var student (efter att ha haft en fjording på foder ett tag). Snöade in på fjording dels för att jag ridit flera på ridskola som barn och dels på grund av budgeten. Fick en jättemysig valack som bara kastade av mig ett fåtal gånger. Jag var helt grön som hästägare och hade ingen unghästvana eller erfarenhet av inridning. Men det blev bra ändå!

Ville sedan 30 år senare förverkliga min dröm om egen häst igen, men i brist på fjordhäst till salu importerade jag en fin, underbar liten häst från Litauen. Kallblodstyp. Hon var tyvärr halt och känslig och jag trodde det skulle vara lättare, men sålde henne tyvärr i lite panik. Har ångrat det många gånger för jag tror hon hade blivit perfekt med lite träning och utbildning. Men tänkte sedan att jag skulle verkligen satsa och lade mycket mer pengar på en belgisk halvblodsvalack, jättefin och potential som läromästare. Han var väldigt trygg ensam på uteritten. Men det gick fel och jag blev rädd för hans skutt åt sidan och rädslor för obegripliga saker och hamnade under honom vid en stegring och bakåtramling så jag lämnade bort honom, ångrade mig och tog hem honom och fick ett bra halvår tills det visade sig att han hade artros. Köpte då till sist mitt fjordsto! En underbar liten dam som har nästan allt jag vill ha, förutom att hon har börjat bli rädd när vi rider ut själva och är inte helt trafiksäker. Och jag tänker ibland att hon är lite för liten. Och jag vill ha en PRE, eller knabstruper, eller lipizzaner, eller en omskolad galopphäst, eller en haflinger eller…:tur att jag inte har råd med någon mer häst!
Budgeten är tyvärr begränsad, inte så lätt att spara när en har häst 🙈
 
Jag har väl inte snöat in på någon speciell hästras. Har funderat på kallblodstravare.
De är ofta inte så enkla och är ganska tidskrävande, men bästa rasen. Har de startat är de ofta heta, sedan har de en tendens att kännas mer inridning o stabila än vad de är...
 
Jag har väl inte snöat in på någon speciell hästras. Har funderat på kallblodstravare.
Jag har bara haft nordsvensk bruks och kallblodstravare och alla har varit sunda, trevliga individer. Vi har pysslat med western (med framgång), brukskörning, trav, lite hopp och en av dem var riktigt välskolad i dessyr innan jag tog över. Samtliga har haft stor hoppglädje som jag inte förvaltat.
Det är underbara hästar! :heart
Den enda som varit "het" var min allra första, och det var mitt fel. Jag hade inte alls kunskapen.
 
Jag har väl inte snöat in på någon speciell hästras. Har funderat på kallblodstravare.
Jag har bara dåliga erfarenheter från kallblodstravare och då är jag tämligen hästvan. Fy fan vilka töliga hästar! Skvättiga, hårda, mycket mer nerv än man tänker att de har osv. Dessutom är de i generationer avlade för att springa fort så de älskar att trava fort. Vill man rida en LC-dressyr på godkända poäng är det verkligen inte hästen man ska köpa.

Men kanske en lättare brukshäst ifall du letar kallblod - döle, nordsvensk etc. En större haflinger mm funkar också. Jag hade en haflinger som jag älskade, han var verkligen en klippa. Kunde hoppa (tävlade fälttävlan), bar sig fint i form utan att bli tung och var en klippa att rida ut på själv. Det enda var att han inte gillade barn, men det passade ju mig perfekt som 40+ utan barn. :D
 
Jag planerade och funderade utifrån mina behov. Tittade på massor av annonser och kontaktade säljare.
Skulle ha en stabil häst som kunde hanteras och ridas av flera utan problem. Gärna lättlastad.

I hagen står en trygghetsknarkande enmanshäst som skyr transporten. :laugh: :love:
 
Jag har bara dåliga erfarenheter från kallblodstravare och då är jag tämligen hästvan. Fy fan vilka töliga hästar! Skvättiga, hårda, mycket mer nerv än man tänker att de har osv. Dessutom är de i generationer avlade för att springa fort så de älskar att trava fort. Vill man rida en LC-dressyr på godkända poäng är det verkligen inte hästen man ska köpa.

Men kanske en lättare brukshäst ifall du letar kallblod - döle, nordsvensk etc. En större haflinger mm funkar också. Jag hade en haflinger som jag älskade, han var verkligen en klippa. Kunde hoppa (tävlade fälttävlan), bar sig fint i form utan att bli tung och var en klippa att rida ut på själv. Det enda var att han inte gillade barn, men det passade ju mig perfekt som 40+ utan barn. :D
Jag har aldrig haft ett kallblod, men jag har haft några i min närhet. De är oftare hetare än man tror, och ganska känsliga och buffliga. Dina erfarenheter är säkert ganska vanliga, även om det finns undantag.

För mig är det en svår kombination, då mina personliga önskemål på en häst är känslighet och lyhördhet.

Jag tror inte jag är unik, utan ganska många gillar det, men den typen av häst är svår att hitta i en specifik ras.
 
Jag har väl inte snöat in på någon speciell hästras. Har funderat på kallblodstravare.
Jag har erfarenhet av både kallblodstravare och welsh cob, och tycker att kallblodstravaren är mycket hårdare än welshcoben. Har själv tittat på såna om jag skulle haft häst som inte är SWB, men har kommit fram till att just hårdheten gör att den går bort.
 
Jag har aldrig haft ett kallblod, men jag har haft några i min närhet. De är oftare hetare än man tror, och ganska känsliga och buffliga. Dina erfarenheter är säkert ganska vanliga, även om det finns undantag.

För mig är det en svår kombination, då mina personliga önskemål på en häst är känslighet och lyhördhet.

Jag tror inte jag är unik, utan ganska många gillar det, men den typen av häst är svår att hitta i en specifik ras.
Kallblod är en hästtyp inte en ras.

Jag blir lite ledsen när jag hör dissande av en rad hästraser mrd olika egenskaper, därför att man hört något om andras hästar, och desdutom blandar i ihop ras, och typ.

Alltså jag har ju hört en del om ponnys, hur dom kan vara...
Eller om varmblodiga ridhästar....

Ellet då om kallblod.
 
Lite märkligt hur det alltid i sådana här trådar föreslås hästarrader med extremt få individer i, och liten avel i Sverige, därmed svårt att välja individ alls.
Eller tänker ni som föreslår de ovanliga raserna att man ska importera?
TS:
Du vill ha en "bussig" häst som kompis att rida ut på, träna lite hobbydressyr på, och ta ett och annat skutt uran större krav.
Hästen ska vara frisk, billig i inköp, och inte kräva speciell behandling vid bete.
Om jag fattat rätt enligt ovan, så har en inhemsk ras som tickar alla boxarna.
Nordsvensk Brukshäst.
Då stöttar du dessutom svensk avel, och bidrar till att rasen överlever.
 
Kallblod är en hästtyp inte en ras.

Jag blir lite ledsen när jag hör dissande av en rad hästraser mrd olika egenskaper, därför att man hört något om andras hästar, och desdutom blandar i ihop ras, och typ.

Alltså jag har ju hört en del om ponnys, hur dom kan vara...
Eller om varmblodiga ridhästar....

Ellet då om kallblod.
Klart jag vet att det inte är en ras.
Men jag har iakttagit att min förväntan om att kallblod är lite sävliga har kommit på skam. Flera har visat sig ha mycket motor och lite nerv.

Givetvis har jag sett motsatsen också, men då har jag konstaterat att de är som jag "trodde".

Min poäng är att alla är individer och man skall inte kategorisera.

Jag har mött varmblod av alla de slag också.
 
Köper inte alls att kallblodstravare är så himla hårda i huvudet, heta och skvättiga.

Har själv haft två egna och har flera vänner och bekanta som har eller har haft kallblodstravare och känner inte alls igen dessa beskrivningar av dem.

Min fyraåring med norsk stam var den coolaste lilla häst jag någonsin ägt. Gudomligt snäll i all hantering. Reds ut i alla gångarter ute både med sällskap och ensam. Kunde möta bilar med släp, skotrar, lastbilar och timmarbilar utan att han hetsade upp sig. Blev omsprungna av travisar med sulky flera gånger (han var en period installad hos en som bodde granne med ett travstall) utan att han tappade det. Den enda gången han blev lite nervös var när en gubbjävel med traktor körde upp jämsides med oss och skulle skälla ut mig för att jag viftade och bad honom hålla avstånd tills jag kom till en korsning lite längre bort så jag kunde vika av med hästen då han tyckte ljudet var obehagligt. Min polska halvblodsdam som ändå anses "trygg och lugn" enligt halvblods mått mätt är inte ens hälften så chill som han var.

Om det blir en ny häst för mig i framtiden kommer jag definitivt köpa en kallblodstravare.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 121
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp