Bukefalos 28 år!

diplomerad ridlärare vs c-tränare

A

alittledream

Jag undrar vad det är för skillnad på att vara c-tränare (i dressyr/hoppning) eller diplomerad ridlärare samt vilket utav dem som anses vara bäst?

Sedan undrar jag också lite över behörighetskraven till c-tränarutbildningen. Punkt 4, tex., där står det att man ska ha utbildat hästar men det är ju egentligen ganska svårt att bevisa på papper att man har utbildat en häst om inte personen som man ska bevisa detta för har följt hästen från början? Därför undrar jag ifall de kanske menar att man bara ska ha kunskapen till att kunna utbilda en häst, om någon förstår vad jag menar, känner att detta blev jätteluddigt. Får förklara mig isåfall!

Undrar även över punkt 6. Menar de då att man ska följa med en A eller B-tränare i deras arbete och titta när de undervisar? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Behörig att söka till C-tränarutbildningen är den som:
1. Är diplomerad hästskötare.
2. Tävlat med flertal placeringar och är väl etablerad på nivå motsvarande:
- Dressyr, hoppning och körning - Msv-klass (1.30m)
- Fälttävlan - CNC*
- Voltige - SM klass
- Distans - genomförd 750 km tävling och ha dokumenterad ridkunskap tom LB
i hoppning och dressyr,
*Alternativt ha ett flertal elever med motsvarnade meriter
4. Utbildat hästar till och med motsvarande nivå.
5. Regelbundet medverkat i träning för A- eller B-tränare.
6. Följt från marken (skugg träning) en A- eller B-tränare i dess träning. Intyg om detta
skall bifogas.
7. Har du annan utbildning som kan motsvara ovanstående kompetenskrav kan tränar
rådet avgöra om denna kan godkännas.


Hoppas någon har kunskap om detta och även kan förstå vad jag menar, luddigt inlägg som sagt! :)
 
Sv: diplomerad ridlärare vs c-tränare

Puffar... Vill också veta :angel:
 
Sv: diplomerad ridlärare vs c-tränare

Okej, nästan 200 har läst denna tråd men ingen har den minsta aning om ifall en c-tränare är bättre än en diplomerad ridlärare bl.a.? Skriv vad ni tror åtminstone, om ni inte vet. Någon aning måste ni väl ändå ha. Kom igen nu!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 138
Senast: Magiana
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Efter en riktigt dålig period i livet med att inte veta vad jag ska göra med livet och tänker jag försöka satsa på ridlärare level 2...
Svar
7
· Visningar
2 638
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 931
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp