Diska nästens hovar varje dag?

Bukefalos 30 år!

Kan inte tro att det skulle hjälpa mina hästar det minsta 😅 de går på lösdrift och annat än att jag brukar försöka väta marken vid vattenkaret om det är riktigt torrt så har de klarat sig bra hittills utan annat än daglig hovkratsning. Att tvätta rent en gång om dagen kommer inte hindra några bakterier från att ta sig in i några sprickor. Men jag verkar som tur är ha rätt snäll bakterieflora i marken och hästar med bra hovar. Ska bli spännande att se om det blir bättre eller sämre när vinterhagen till stor del grusas i höst.

Jag tänker laga inget som inte är trasigt. Det låter ungefär som den hipe som återkommer med jämna mellanrum att man ska olja hovarna. Så går det ett tag och folk kan inte fatta varför hästens hovar går sönder och blir sämre.
Man kan inte ta en grej och applicera på alla. Det fungerar inte så.

Wihte line disease är dessutom smittsamt. Det är inget hästen får om det inte finns i marken. Enda sättet jag har läst verkligen fungerar för att få bort den smittan förutom att låta bli att ha hästar på marken under några år är att köra bort ett rejält lager med jord alternativt lägga på nytt lager. För att få hovarna friska skor man med kopparsöm.

Hovarna ska såklart inte vara inbäddade i lera 24/7 men självklart behöver man inte skura friska hovar med såpa!
Delvis knapplån
Håller med @TinyWiny
Jag såg detta med att diska varje dag för ett bra tag sedan på annat håll. Skakade mest på huvudet och tänkte jaha, ska det vara nästa innegrej.

Tänker dessutom att skrubbande kanske kan luckra upp skinnet i närheten av hoven och ge in inkörsport för bakterier som ger mugg och liknande.

Om man haft något problem med hovarna är ju en daglig rengöringsrutin en helt annan sak. Men då har man förhoppningsvis fått råd av någpn djurhälsopersonal (hovslagare, veterinär el dyl.) om vad som ska göras.

Jag hade en praovecka hos Ulrika Hedin i forntiden typ sena 1980-talet. Minns fortfarande att jag var så imponerad av hur perfekta hovar jag tyckte alla hennes hästar hade, inga sprickor någonstans och helt jämna och fina. Minns jag nu rätt så "diskades"/tvättades de varje dag + efteråt smordes de också med hovfett vid kronranden. I alla fall så ingick det i mina sysslor som praoelev.

Så i min hittills mest ambitiösa hästägartid som inföll däromkring och åren därefter så tog jag efter det. Och när det är som lerigast försöker jag också i alla fall kratsa och borsta på kvällen så hovarna får torka upp under natten. Men diska och smörja tolv hovar om dagen är kanske liiite överkurs här också.

Har också varit i tävlingsstall där det ingick i em-rutinen med rykt att kratsa och sedan skura hovar på utsidan. Hade de problem med röta, skurades även insida och medel applicerades. Sedan olja på utsidan. Tar jättelång tid när man har 12 hästar i stallet, speciellt när alla ska lindas för natten sen också....

Är strålröta ett vanligt problem?
Ser flera av er nämna det, och jag har som sagt mest haft skodda hästar men tror jag haft strålröta på en häst en enda gång 😅

Under mina första 10 år med hästar var strålröta mest något man använde för att avskräcka ungdomarna från att slarva med mocking och kratsning. Tror inte att vi hade en enda häst i stallet som hade problem med det.

Sen flyttade jag till Hisingen, och det blev något som man behöver vara uppmärksam på stora delar av året. :meh:

I vissa stall har det varit mycket mer problem än på ett annat ställe någon kilometer bort (med samma häst och samma ägare så skötselnivån borde ju inte skilja markant), så mitt antagande är att det beror rätt mycket på marken. Inte bara på hur lerigt/fuktigt det är, för lera har vi överallt. (Det är ju inte en slump att vägen som går ut till många av stallen heter Leråkersvägen. :idea:)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka