Diskbråck i nacken

Jag har ett diskbråck i nacken. Jag har rätt ont i nacken men upplever det att det onda i nacken är "mjukdelsont". Min gissning är att jag inte har huvudet och axlar "som vanligt" vilket ger muskelspänning. Naprapat o OMT-sjukgymnast håller det i schack. Däremot känselbortfall och domningar i tumme/pekfinger som inte blir bättre av behandlingen så buktningen på nerven verkar ingen rå på. Vissa saker försämrar som att titta upp, hosta/nysa plötsliga rörelser om man halkar eller snubblar.
Illamående är dock inget jag känner igen, tack och lov!

I mitt fall har vårdcentralen remitterat till MR (när vi ändå skulle kolla ryggen) och bett om skyltning av bilderna för att få bra synpunkter.
Jag har lite större problem längre ner så detta är inte mitt värsta problemområde just nu.
 
Motion är bra! Det finns inget man ska undvika så länge det inte provocerar ens besvär.
I vissa fall blir folk sjukskrivna men det beror helt på hur det fungerar med arbetsuppgifterna.
Ett diskbråck har en normal läkningstid på 6-8 veckor, sen kan man ha symptom som kvarstår längre beroende på om det tryckt på nervrot eller liknande.

Nja, det är en bit mer än 6-8 veckor om det först ska knoppas av och sen sekvestreras. Nerven hämtar sig när trycket är borta.

Resten gillar jag!
 
Nja, det är en bit mer än 6-8 veckor om det först ska knoppas av och sen sekvestreras. Nerven hämtar sig när trycket är borta.

Resten gillar jag!
Sorry! Ska lägga till ett par veckor också för den akuta fasen :o Gick lite fort i tanken för mig. Och ja, nerven börjar läka när trycket är borta men det jag menade var att därför kan man ha symptom kvar även om disken är läkt och att den läkningstiden kan variera mycket beroende på hur mycket nerven skadats. Hoppas det blev förståeligt.
 
Ni verkar insatta CillaW och fryckan.
Går alltid diskbråck tillbaka? Repar sig nerven alltid när trycket försvinner?
 
Ni verkar insatta CillaW och fryckan.
Går alltid diskbråck tillbaka? Repar sig nerven alltid när trycket försvinner?
Jag har diskbråck i ländryggen sedan många år med smärtutstrålning i ena benet och jag måste alltid träna ryggen för att hålla det hela under kontroll, det absolut viktigaste om man har diskbråck eller buktande diskar är att träna.
 
Ni verkar insatta CillaW och fryckan.
Går alltid diskbråck tillbaka? Repar sig nerven alltid när trycket försvinner?

Väldigt ofta gör det det.
De få som har så ont att det inte går att smärtlindra, eller har ökande bortfallssymtom (svaghet, svårt att hålla urin och avföring t ex) får man operera.
Nerver hämtar sig, men det kan ta lång tid.
 
Jag har diskbråck i ländryggen sedan många år med smärtutstrålning i ena benet och jag måste alltid träna ryggen för att hålla det hela under kontroll, det absolut viktigaste om man har diskbråck eller buktande diskar är att träna.

Fast har du haft det i många år så är det nog något annat än enbart ett diskbråck, för de läker som sagt ut på 1-2 år.
 
Fast har du haft det i många år så är det nog något annat än enbart ett diskbråck, för de läker som sagt ut på 1-2 år.
Ja, jag vet men min nerv verkar aldrig har repat sig? Eller vad kan det annars bero på, det har jag alltid undrat egentligen. Tycker aldrig jag fått en riktigt bra förklaring av mina symtom egentligen av ortopeden.
 
Svaren kom tillbaka från magnetröntgen (?) visade inget diskbråck men att diskarna på C5 och c6, tror jag det var, är förtunnade. Ny läkartid nästa vecka
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 844
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp