Bukefalos 28 år!

Diskbråck på yngre hund

EmelieK

Trådstartare
Tillbringade hela lördagen på Strömsholms djursjukhus med hunden. Visade sig att hon har ett lindrigt diskbråck! Någon som har erfarenhet? Hur fixade ni två veckor i stillhet? Fanns det någon orsak till diskbråcket? Blev hunden smärtfri igen?

Usch, jag har tusen frågor just nu! Tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter!


Emelie
 
Sv: Diskbråck på yngre hund

Min äldsta hund lever med två diskbråck som upptäcktes vid fem års ålder. Hon fick vila i ca ett halvår med endast korta kisspromenader (gissa hur kul det var), och sen har vi successivt tränat upp henne så nu går hon en längre vända 2-3 gånger i veckan.

Ibland märker man att det gör ont, speciellt i uppförsbackar, då får hon vila ett par dagar så är det oftast okej igen.

Inga andra åtgärder. Jo, hon har smärtstillande som hon kan äta när det är som värst.

Vi valde att inte operera eftersom hon kan leva ett hyfsat drägligt liv ändå, knatar runt i trädgården hemma hos mina föräldrar och håller ordning som en äkta pensionärshund.

Lycka till med din, hoppas det går över!
 
Sv: Diskbråck på yngre hund

Vi tog i stort sett hela 2008, som konvalecent för att inte tära allt för mkt på honom. Han kunde röra sig bra, men utan krav på kroppen :) Han är docl mycket bra musklad. Nu är han i stort sett symtomfri, men har smärtstillande hemma vid behov.
 
Sv: Diskbråck på yngre hund

Svarar er båda: Tack för era svar!
Skönt att hör att hundarna har livskvalitet trots allt! Det är just det jag funderar över just nu.. Hon är ingen krävande hund, så hon skulle inte må dåligt över att behöva ta det lite lugnare. Visar era hundar när de har ont?
 
Sv: Diskbråck på yngre hund

Min första hund, en cavalier, åkte jag in till Strömsholm med vad man misstänkte var dubbla diskbråck. Tyvärr var han för "känslig" (deras ord) för att man skulle utföra en kontraströntgen så man ordinerade smärtstillande och vila. Han var så dålig att han skrek till om han gick ner för en trottoarkant för hastigt. In igen - "mer vila, starkare smärtstillande". Han hade dessutom en känslig mage sedan innan och fick nu kroniska bakterierubbningar i tarmsystemet vilket gjorde hans mage mycket känslig. Jag fick laga mat åt honom, ris och kalvfrikadeller och rårivna morötter. Efter ett år på smärstillande åkte vi in igen, han fick en starkare dos (och jag misstänker överdos). Hans mage brakade ihop totalt och han fick dubbelsslag på hjärtat (där han hade det typiska blåsljudet hos cavalieren). "Om inte de dubbla hjärtslagen upphör inom en vecka eller två måste vi ta till drastiska åtgärder." Jag bröt ihop och valde att ta bort honom själv. 4,5 år gammal.

Jag önskar att jag varit äldre och tuffare och vågat stå på mig mera eller konsulterat annan veterinär. Någon direkt livskvalitet kan jag tyvärr inte säga att han hade den sista tiden.

Menar inte att skrämma upp dig nu men det finns alltid en baksida också. Troligtvis går det dock bättre med ett lindrigt diskbråck än vad det gjorde för oss.
 
Sv: Diskbråck på yngre hund

Tack för att du svarar i båda mina trådar! :D

Lider med dig när jag läser hur det blev för din hund. Jag resonerar så här: Kan hon leva ett smärtfritt liv så kommer jag göra allt för henne, rehab osv. Men lider hon av diskbråcket eller biverkningar så kommer jag självklart ta ett beslut efter det. :cry:

Just nu är hon MYCKET pigg och har inte ont. Tror inte hon förstår vad vi sysslar med! :D
 
Sv: Diskbråck på yngre hund

Så dom höll sig positiva och tyckte att det var värt att behandla dubbla diskbråck? Med allt vad det innebar? Ett års medicinering etc. Vore det inte värdigare att tagit bort stackaren tidigare? Din händelse kanske utspelade sig för längesen och jag hoppas inte att de tänker på samma sätt idag. Jag är "stammis" där just nu och dom har verkligen gjort mycket för att hjälpa oss med problemen vi har.

Jag lider verkligen med dig :(. Usch och fy... Att vilja ha gjort vissa saker annorlunda tror jag att många känner i efterhand. Speciellt om man får problem i början av sin "hundkariär". Man vet inte så mycket och vill kunna lita på veterinärerna. Strömsholm har ju dessutom ett väldigt bra rykte.
 
Sv: Diskbråck på yngre hund

Just nu är hon MYCKET pigg och har inte ont. Tror inte hon förstår vad vi sysslar med! :D

Vad skönt att höra :). Hoppas det fortsätter så!

Jag minns en polares Tax som fick diskbråck. Han fick smärtstillande och iom det så var han ju helvild i sin lilla bur där han skulle sitta och ta det lugnt. Tror han fick 3 veckors vila i sin "dom".
 
Sv: Diskbråck på yngre hund

Så dom höll sig positiva och tyckte att det var värt att behandla dubbla diskbråck? Med allt vad det innebar? Ett års medicinering etc. Vore det inte värdigare att tagit bort stackaren tidigare?

Hade jag vetat i början att han efter ett års medicinering fortfarande inte skulle vara bättre hade jag givetvis tagit bort honom tidigare! :mad:
Ja veterinärerna höll sig positiva (eller brydde sig inte/hade inget bättre svar). Ingen föreslog avlivning, operation utan allt jag hörde var "vila och smärtstillande".
Till slut fick jag, som sagt, nog och bokade in avlivning (hos en annan veterinär) och fick inte ut något på livförsäkringen (även om det var fullkomligt irrelevant).

Observera att jag inte fick någon diagnos på dubbla diskbråck, det var en gissning eftersom han var för "känslig" för att genomgå en kontrollerande kontraströntgen.
"Vila och smärtstillande".
"Mera vila och starkare smärtstillande."

Han togs bort 2001.
 
Sv: Diskbråck på yngre hund

Jag betvivlar inte att du agerade utifrån vad veterinärerna sa. Frågan var egentligen till veterinärerna. Jag tycker det är galenskap att din stackars hund fick gå så länge med sina smärtor. Som jag tolkar det så gick du och hoppades "bara lite till, sen blir han bra". Ungefär som jag själv går nu med min hund.

Jag har sagt att så länge veterinärerna håller sig positiva så gör jag det också (självklart ser ju jag honom varje dag och beslut om huruvida han har "kämpat klart" avgörs ju av mig och ingen annan) eftersom de känns som proffs och ska sätta hundens bästa före allt annat, men om de kunde göra så mot dig och din hund så blir jag lite mörkrädd faktiskt.

Jag beklagar verkligen att det blev så för dig och din hund. En mycket tråkig historia som inte borde drabba någon :(

Tillägg: Kunde inte en MR-göras om inte en kontraströntgen var möjlig? Eller fanns inte det alternativet just då?
 
Senast ändrad:
Sv: Diskbråck på yngre hund

Märkligt... Vi gjorde MR på min och hittade att en disk sitter lite ur sitt läge. Konstigt att det inte togs upp som förslag (OM det fanns på Strömsholm vid det tillfället).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 235
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp