Diskriminering

OM du vill driva detta och göra det själv måste du vara medveten om exakt hur mycket inläsning och energi det tar att få det rätt.

I ditt ställe hade jag börjat med ett samtal till DO och frågat om det går att angripa från den vinkeln ö h t.

Jag hade hellre valt att överklaga beslutet (efter att ha fått det skriftligt så det går att överklaga, du behöver ju veta grunden). Sedan går det att gå vidare därifrån, i ett system som är betydligt enklare att navigera för en privatperson.

Om det är jämförbart med det förvaltningsområde jag jobbar inom så kommer DO inte heller titta på ett fall som inte är "färdigt", dvs det måste finnas ett beslut och helst även ett överklagande till förvaltningsrätten först. Utan beslut finns ju inget formellt att ha som underlag för anmälan.
 
Om det är jämförbart med det förvaltningsområde jag jobbar inom så kommer DO inte heller titta på ett fall som inte är "färdigt", dvs det måste finnas ett beslut och helst även ett överklagande till förvaltningsrätten först. Utan beslut finns ju inget formellt att ha som underlag för anmälan.

Vad jag förstår gäller ju en prövning om skälen till avslag håller. Utan avslag, inget case.
 
Frågan är på vilket sätt det skulle vara diskriminering? Personer utan funktionshinder har ingen som helst rätt till boendestöd och personer som klarar av att heltidsarbeta kan antagligen anses vara tillräckligt högfungerande för att inte heller ha behov av det. Är det möjligt att få boendestöd under kontorstid om det är så att man själv arbetar heltid under andra tider än kontorstid så är det inte diskriminering eftersom det är fullt lagligt att särbehandla folk för att de arbetar olika tider.
Fast att arbeta heltid och att ha behov av bostöd står absolut inte i motsatsförhållande till varandra.

Men till TS, den vettigaste vägen är att du överklagar beslutet, och det tycker jag att du ska göra.

Det är nämligen en himla stor skillnad på om de avslår for att de bedömer att du inte har behov, eller om du inte kan få det för att de inte kan utföra det du har behov av.
 
Fast att arbeta heltid och att ha behov av bostöd står absolut inte i motsatsförhållande till varandra.

Men till TS, den vettigaste vägen är att du överklagar beslutet, och det tycker jag att du ska göra.

Det är nämligen en himla stor skillnad på om de avslår for att de bedömer att du inte har behov, eller om du inte kan få det för att de inte kan utföra det du har behov av.
Och du, @Wille , kommunen ska ge dig skriftlig och, om det behövs, muntlig information om hur du överklagar och även stötta dig med den om det behövs.
 
Det är nämligen en himla stor skillnad på om de avslår for att de bedömer att du inte har behov, eller om du inte kan få det för att de inte kan utföra det du har behov av.
Och i detta fall kan det första ställas mot att de redan beviljat boendestöd, så behovet i vidare mening finns bevisligen. Medan det andra kommer de aldrig att skriva, eftersom de vet att det inte är en gångbar motivering. Så det intressanta är att vad de faktiskt skriver när de tvingas att motivera sig...
 
Och i detta fall kan det första ställas mot att de redan beviljat boendestöd, så behovet i vidare mening finns bevisligen. Medan det andra kommer de aldrig att skriva, eftersom de vet att det inte är en gångbar motivering. Så det intressanta är att vad de faktiskt skriver när de tvingas att motivera sig...
Exakt, men jag skulle inte säga att de "aldrig skulle skriva det" det är inte helt ovanligt att folkhar beviljats rätt till bistånd som sen inte kan utföras av en eller annan orsak och det ska rapporteras och så.

Precis som du säger, det är två olika frågor.
1. Finns behovet och det inte kan tillgodoses på annat sätt?
2. Kan kommunen utföra det eller ej
 
Exakt, men jag skulle inte säga att de "aldrig skulle skriva det" det är inte helt ovanligt att folkhar beviljats rätt till bistånd som sen inte kan utföras av en eller annan orsak och det ska rapporteras och så.

Precis som du säger, det är två olika frågor.
1. Finns behovet och det inte kan tillgodoses på annat sätt?
2. Kan kommunen utföra det eller ej
Jag tänkte på ett avslagsbeslut. Där skulle de aldrig formulera sig så.
 

Liknande trådar

Samhälle I min kommun kan man inte få boendestöd på kvällar eller helger. Så om man jobbar eller går i skolan under kontorstid så blir man utan...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 574
Senast: mamman
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
975
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·
Samhälle Jag blev utsatt för en våldtäkt för två år sedan, anmälde det inte efteråt då jag mådde för dåligt. Men nu har jag bearbetat det mycket...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: DenDär
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp