Bukefalos 28 år!

Diskursanalys hjälp

Islandshästryttare

Trådstartare
Pluggar på distans och kommer missa ett examinationseminarium på grund av obligatorisk kurs på jobbet. Har fått två rapporter att kommentera på varav en med diskursanalys.

Diskursanalys är rena grekiskan för mig. Vi har en inspelad föreläsning som inte gjorde att jag blev klokare. Har också läst i min kursbok såklart men jag fattar inte hur man använder eller tillämpar detta.

Har någon tips om en metodbok som förklarar detta på en väldigt grundläggande nivå? Eller som har kunskap att bidra med? Jag har frågat läraren som hänvisar till kurslitteraturen bara vilket inte hjälper mig alls . Tycker det känns väldigt surt om jag inte skulle klara kursen på grund av detta.
 
Är det specificerat vilken form av diskursanalys ni ska gå in på, eller gäller det diskursanalys/diskursteori överlag? En bok jag inte vill vara utan och som introducerade mig in i fältet om diskursteori/diskursanalys är Marianne Winther Jörgensen och Louise Phillips "Diskursanalys som teori och metod". Den är perfekt att börja med.
 
@Fruentimber tack för svar. Har samhällsvetenskaplig metod av Matthew David och Carole D Sutton som metodbok. Ingen specificering från läraren har vi fått iallafall om diskursanalys jag har inte ens förstått att det finns olika former av det. Men får titta på den boken du tipsar om.
 
Pluggar på distans och kommer missa ett examinationseminarium på grund av obligatorisk kurs på jobbet. Har fått två rapporter att kommentera på varav en med diskursanalys.

Diskursanalys är rena grekiskan för mig. Vi har en inspelad föreläsning som inte gjorde att jag blev klokare. Har också läst i min kursbok såklart men jag fattar inte hur man använder eller tillämpar detta.

Har någon tips om en metodbok som förklarar detta på en väldigt grundläggande nivå? Eller som har kunskap att bidra med? Jag har frågat läraren som hänvisar till kurslitteraturen bara vilket inte hjälper mig alls . Tycker det känns väldigt surt om jag inte skulle klara kursen på grund av detta.
Ska du kommentera en studentrapport som använder diskursanalys, eller sammanfatta en forskningstext som handlar om diskursanalys?
 
@Fruentimber tack för svar. Har samhällsvetenskaplig metod av Matthew David och Carole D Sutton som metodbok. Ingen specificering från läraren har vi fått iallafall om diskursanalys jag har inte ens förstått att det finns olika former av det. Men får titta på den boken du tipsar om.
Finns det inte ett avsnitt om diskursanalys i metodboken då? Har du tittat i registret?

Enkelt uttryckt handlar diskursanalys om att studera språk, berättelser och prat. Vad är det för referenser i texten? Där kan du ju också se vad de använt för litteratur.
 
Finns det inte ett avsnitt om diskursanalys i metodboken då? Har du tittat i registret?

Enkelt uttryckt handlar diskursanalys om att studera språk, berättelser och prat. Vad är det för referenser i texten? Där kan du ju också se vad de använt för litteratur.

Jo såklart det finns ett avsnitt i metodboken problemet är att jag inte förstår mer av diskursanalys för det även efter jag läst det. Jag har problem med att förstår hur tillämpningen rent praktiskt går till liksom, det känns som de bara hänvisar till massa teorier. Jag har i normala fall ett ganska bra läshuvud och brukar förstå det mesta tycker jag men den här metoden har jag helt kört fast på.
 
@Fruentimber tack för svar. Har samhällsvetenskaplig metod av Matthew David och Carole D Sutton som metodbok. Ingen specificering från läraren har vi fått iallafall om diskursanalys jag har inte ens förstått att det finns olika former av det. Men får titta på den boken du tipsar om.

Ah, okej, kan själv tycka att den är smått hopplös som metodbok. Då gillar jag Alan Bryman desto mer, "Samhällsvetenskapliga metoder", men det hjälper dig ju inte just nu. Men boken jag tipsade om ger en hel annan inblick i diskursanalys än vad David & Sutton erbjuder, så den rekommenderar jag verkligen.
 
Ah, okej, kan själv tycka att den är smått hopplös som metodbok. Då gillar jag Alan Bryman desto mer, "Samhällsvetenskapliga metoder", men det hjälper dig ju inte just nu. Men boken jag tipsade om ger en hel annan inblick i diskursanalys än vad David & Sutton erbjuder, så den rekommenderar jag verkligen.

Tack då ska jag kolla om den finns på universitetsbiblioteket här i Göteborg. Tur att man bor i en stad med universit där brukar de flesta böcker finnas iallafall som läsexemplar om alla är utlånade Kanske ska titta om de har Bryman också då.
 
Diskursanalys är ett koppel med teorier och metoder som är ganska spretiga men som utgår från språk, text och/eller interaktion på olika sätt. Dels borde du få hjälp av artikelns beskrivning av teori och metod den beskriver vilken typ av diskursanalys som har använts, dels är @Fruentimber s boktips väldigt bra för en övergripande förståelse.
 
Den absolut mest lättlästa och lättförståeliga boken om diskursanalys tycker jag är "Populärkultur: Teorier, metoder och analyser" av Simon Lindgren. Den är väldigt pedagogisk och har kortare sammanfattningar i slutet av kapitlen som du kan använda när du gör din egen analys.
 
Den absolut mest lättlästa och lättförståeliga boken om diskursanalys tycker jag är "Populärkultur: Teorier, metoder och analyser" av Simon Lindgren. Den är väldigt pedagogisk och har kortare sammanfattningar i slutet av kapitlen som du kan använda när du gör din egen analys.

Jag tycker den exemplifierar just 'diskurs' på ett bra och lättförståeligt vis, men hade nog inte tagit den till hjälp för analys av en forskningsrapport/artikel.
 
Jag tycker den exemplifierar just 'diskurs' på ett bra och lättförståeligt vis, men hade nog inte tagit den till hjälp för analys av en forskningsrapport/artikel.
Njae, jag tycker den är ganska bra på just diskursanalys i utgåvan från 2008, i alla fall för att greppa grunderna, vilket jag uppfattar det som att TS hade problem med. Betyder inte att jag menar att den är diskutsanalysens heliga graal, och som alltid tycker jag att har en problem med ett koncept/moment så är det bra att läsa så många olika källor/beskrivningar som möjligt tills en hänger med.

Sen @Islandshästryttare så tycker jag det verkar väldigt trist av läraren att inte ge mer hjälp! Tycker inte du ska tveka att fråga läraren igen, men kanske med mer specifika frågor när du börjar få kläm på helheten.
 
Tack alla för svar! Uppskattar att ni tar er tid tycker också att det var trist att läraren inte kunde hjälpa mig bättre eller ens ge förslag på en bok som förklarar diskursanalys på ett mer grundläggande sätt som jag också efterfrågade @Nahar
 
Tack alla för svar! Uppskattar att ni tar er tid tycker också att det var trist att läraren inte kunde hjälpa mig bättre eller ens ge förslag på en bok som förklarar diskursanalys på ett mer grundläggande sätt som jag också efterfrågade @Nahar
Fast uppgiften var väl att diskutera artikeln? Då ingår det ju att för egen maskin begripa sig på den, det är vad man examinerar. Är det en stor kurs så har man som lärare väldigt lite resurser per student, och därför inte möjlighet att hjälpa individuella studenter med uppgifter. Allmänna tips som att titta i referenslistan och/eller googla begrepp man inte förstår är nog sånt som studenter förväntas kunna redan, det är ju rätt självständiga studier på ett universitet (därav resurstilldelningen. Det kan vara kanske 30 minuter per student och kurs, omfattande all undervisning, administration, förberedelser och examination.).
 
Fast uppgiften var väl att diskutera artikeln? Då ingår det ju att för egen maskin begripa sig på den, det är vad man examinerar. Är det en stor kurs så har man som lärare väldigt lite resurser per student, och därför inte möjlighet att hjälpa individuella studenter med uppgifter. Allmänna tips som att titta i referenslistan och/eller googla begrepp man inte förstår är nog sånt som studenter förväntas kunna redan, det är ju rätt självständiga studier på ett universitet (därav resurstilldelningen. Det kan vara kanske 30 minuter per student och kurs, omfattande all undervisning, administration, förberedelser och examination.).

Jo jag är fullt medveten om att det är självständiga studier då jag har 130 poäng från högskolestudier sen tidigare. Då jag helt kört fast på denna metoden och uppgiften innebär både att förklara metoden och analysera artikeln så känns det svårt med det vi har till buds Givetvis har jag googlat detta men det är svårt att veta vad som är en trovärdig källa när jag inte riktigt förstår metoden på en grundläggande nivå. Så bad bara om ett tips från läraren om en bok som förklarar metoden på en grundläggande nivå men det kanske var felaktigt av mig. Hade inte förväntat mig någon utförlig beskrivning av metoden från läraren utan bara tips om en relevant bok.
 
Jo jag är fullt medveten om att det är självständiga studier då jag har 130 poäng från högskolestudier sen tidigare. Då jag helt kört fast på denna metoden och uppgiften innebär både att förklara metoden och analysera artikeln så känns det svårt med det vi har till buds Givetvis har jag googlat detta men det är svårt att veta vad som är en trovärdig källa när jag inte riktigt förstår metoden på en grundläggande nivå. Så bad bara om ett tips från läraren om en bok som förklarar metoden på en grundläggande nivå men det kanske var felaktigt av mig. Hade inte förväntat mig någon utförlig beskrivning av metoden från läraren utan bara tips om en relevant bok.
Har du tidigare läst naturvetenskapliga ämnen (?) så är det ibland knöligt att komma in i det teoretiska tänket som finns i en del samhällsvetenskapligt skrivande. Jag tyckte det var jättebökigt i början innan jag mest insåg att det lärarna var ute efter mest var att man skulle greppa en teori (helst deras egen favoritteori förstås) och analysera saker efter det tänket eller välja flera och sen jämföra hur teorierna såg på saken från sina egna tolkningar snarare än hur jag själv ville analysera problemet.
 
Jo jag är fullt medveten om att det är självständiga studier då jag har 130 poäng från högskolestudier sen tidigare. Då jag helt kört fast på denna metoden och uppgiften innebär både att förklara metoden och analysera artikeln så känns det svårt med det vi har till buds Givetvis har jag googlat detta men det är svårt att veta vad som är en trovärdig källa när jag inte riktigt förstår metoden på en grundläggande nivå. Så bad bara om ett tips från läraren om en bok som förklarar metoden på en grundläggande nivå men det kanske var felaktigt av mig. Hade inte förväntat mig någon utförlig beskrivning av metoden från läraren utan bara tips om en relevant bok.

Ska ni både förklara och analysera så är det ju helt otroligt att ni bara sitter med David&Sutton. Trist! Men det finns bra böcker om diskursanalys, så misströsta inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Måste bara få skriva av mig här och få lite råd över min situation. Jag har pluggat 2 terminer snart på universitetet, det har varit en...
Svar
4
· Visningar
875
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 238
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Jag håller på att köra mig själv i skiten ordentligt här... Jag studerar, för tillfället på distans. När jag sökte distanskursen trodde...
Svar
9
· Visningar
1 696
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp