Bukefalos 28 år!

Problem med studier... Behöver hjälp!

Sparrisen123

Trådstartare
Jag håller på att köra mig själv i skiten ordentligt här... Jag studerar, för tillfället på distans. När jag sökte distanskursen trodde jag att det skulle passa mig eftersom jag mot slutet av förra terminen knappt ens kunde ta mig till skolan på grund av ångest. Jag tänkte då att om jag skulle ta en kurs på distans och slippa åka dit, så skulle pluggandet vara en relativt enkel match.

Sen blev det krångel med kurser och med csn, vilket sköt fram alltihop och det blev inte klart att jag skulle plugga förrän i mitten/slutet på februari. Då fick jag också kursmaterialet för kursen. Det är ett par dokument, varav ett är en litteraturlista och ett är en lång lista över de moment som ska göras.

Nu när nästan hela terminen har gått har jag inte gjort ett dugg :crazy:
Jag förstår inte vad jag läser i litteraturen som ska läsas. Jag förstår inte vad jag ska göra och jag tappar bort mig bland alla uppgifter. Även om jag försöker fokusera på bara den första så kryper de andra uppgifterna också in på något sätt och stör så att jag inte kan koncentrera mig.
Jag har försökt med färgglada överstrykningspennor, anteckna medans jag läser etc. men det hjälper inte. Fem minuter efter jag läst en sida har jag glömt allt. Det tar också extremt lång tid för mig att läsa, jag läser normalt sett ganska snabbt men häromdagen satt jag i över en timme med 12 sidor (lättläst) text.

Nu har det blivit en ond cirkel, så att bara jag tänker på att försöka plugga så börjar koncentrationsbristen och sånt komma. Jag mår dåligt över att ha halkat efter så extremt, och när jag mår dåligt går pluggandet ännu sämre.

Är det någon som har något tips på vad jag ska göra? Jag behöver verkligen de här poängen, låg efter litegrann i vintras också och fixar jag inte detta får jag inte fortsatt studiebidrag + lån, och det behöver jag för att leva... Vilket såklart också ökar ångesten som gör allt ännu svårare...

Jag har mejlat kursansvarige/läraren och försökt förklara min situation och frågat om det finns någon sorts hjälp att få, men det finns inga möjligheter till någon annan hjälp från deras håll. Vad gör jag?
 
Sv: Problem med studier... Behöver hjälp!

Vad är det för kurs? Kan du få hjälp från någon bekant? Hitta hjälp på nätet?
 
Sv: Problem med studier... Behöver hjälp!

Vad det är för kurs vill jag av fegisskäl inte säga :o

Jag har ingen bekant som jag kan få hjälp av. Jag är den enda i familjen/nära släkten som studerat på någon högre nivå än gymnasienivå, och de få av mina vänner och bekanta som har lite mer studieerfarenhet är väldigt upptagna och har inte tid.
Hjälp på nätet är nog svårt, eftersom... Jag vet inte riktigt vad det är för hjälp jag behöver :crazy: Jag kan ju egentligen plugga, så studietekniken är förmodligen inte problemet. Ämnet i sig är egentligen inte heller så komplicerat, det är nog mest själva upplägget som verkligen inte fungerar för mig.
 
Sv: Problem med studier... Behöver hjälp!

Det låter onekligen som att du hamnat i en ond cirkel, i och med att du mår dåligt så går det ut över studierna, som hopar sig och därigenom känns allt mer övermäktiga. Det finns ingen möjlighet för dig att försöka bena ut uppgifterna som ska göras? Försök arbeta med en uppgift i ett separat dokument så finns inga direkta distraktioner. Läs en sida i taget, acceptera att det tar tid och att du glömmer vad du läser. Försök istället att sammanfatta de anteckningar du tar från texten (sida för sida), försök förstå vilket sammanhang den rör sig i. Det kanske också hjälper om du inte sitter hemma utan byter miljö, tex bibliotek eller kanske på ett lugnt café, så att du är i en miljö som är mer fri från negativa associationer till dina studier.
 
Sv: Problem med studier... Behöver hjälp!

Ja, precis så är det :crazy:

Problemet med att försöka ta en uppgift i taget är att bara jag öppnar dokumentet där alla uppgifter står blir jag förvirrad och vet inte var jag ska börja, vad jag behöver och så vidare. Det spelar liksom ingen roll om jag kopierar bara en uppgift och klistrar in i ett tomt dokument, hissen verkar ändå inte gå ända upp :banghead:

Kan försöka prova dina andra tips iallafall, så fort jag får tillfälle. Har tyvärr inte möjlighet att åka iväg och plugga så ofta eftersom jag har en hund som inte kan vara själv några längre stunder, men jag tror det kanske kan vara en fördel för mig att sitta på ett bibliotek eller nåt. Eftersom precis som du säger, där har jag ingen negativ association direkt, och som extra bonus finns massor av böcker om jag behöver leta efter något, och inte lika mycket som stör koncentrationen.
 
Sv: Problem med studier... Behöver hjälp!

Kan du förbereda några olika frågor när du är hemma då? Tex kika igenom en fråga, utan att faktiskt börja jobba med den, men se vilken litteratur du behöver, om du behöver något extra, ska du göra något mer än bara läsa för att klara frågan osv, så att det är åtminstone mer strukturerat innan du åker iväg till tex biblioteket och ska jobba?
 
Sv: Problem med studier... Behöver hjälp!

Känner igen mig en hel del i din beskrivning. Jag har med pluggat på distans och jag kan säga att det man behöver allra mest är självdiciplin ;) Det handlar mycket om att bestämma sig, "nu skriver jag klart denna uppgiften vare sig jag tycker jag förstår eller ej". Börja skriv helt enkelt! Även om texten du få fram känns så bra i början så har du kommit igång, och då är det lättare att fortsätta. Och ändra kan man mu göra efter hand.

Bestäm vad som är rimligt att göra per dag. Och har man ingen självdiciplin så får man skaffa sig, vill man så kan man passar faktiskt in här ;)

Dessutom tycker jag att litteraturen ibland krånglar till saker lite onödigt mycket, googla ord och bergepp och du hittar oftast bättre/enklare beskrivningar.

Och muta dig själv! Avklarde uppgifter är alltid värt något ;)

Jag ska själv "sparka mig i röven" nu och tentaplugga. Inte det minsta sugen, men jag vill ju ha det gjort, så då är det bara att göra det.
 
Sv: Problem med studier... Behöver hjälp!

hoppin från senior: Om det är en kurs som är mer textbaserad, stora mängder text. Strunta i att försöka lära dig eller komma ihåg det du läser. Läs det som om du läste en bok. Då tar du dig i alla fall igenom texten, förstår bättre och det lär fastna kunskap på vägen. 12 sidor på många timmar verkar som att du fastnat helt enkelt.

Då borde du efter att ha bara läst igenom ngt av litteraturen fått lite mer hum om vad det handlar om så att du förstår uppgifter osv bättre. (sen får du ev läsa om) (Sedan kan man också läsa igenom innehållförteckningarna på alla böcker man har, då får man nog lite tips om var man hittar svaren på frågor. Så kan man läsa igenom alla frågorna också när man ändå håller på så man får lite översikt.)

Sedan göra som detordnarsig säger, skriv även om det går sådär. (och mitt absolut sämsta tips, sent på kvällen/natten brukar i alla fall mitt fokus kunna bli bättre)
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med studier... Behöver hjälp!

Det är inte så att du försöker göra för mkt, så du typ låser dej ?
Hamnar lätt i liknande problem att jag kan läsa nåt och 5 minuter senare kommer jag inte ihåg nånting! :crazy: har kommit fram till att det blir så för mej när jag är stressad och ska göra flera saker samtidigt.
Och man blir ju inte mindre stressad av att man inte lär sej något!

Jag tkt att jag hade bra studieteknik på gymnasiet, men när jag började på universitetet upptäckte jag att det inte funkade med samma upplägg längre.

Jag lär mej bäst av att skriva ner det viktigaste, skriver då på helt vita papper (ska tydligen vara mindre störande för hjärnan), försöker förklara för mej själv, och sen att jag delar upp pluggandet i ca 45 min sen 10-15 min paus, sen 45 min igen osv. Har kommit fram att det blir mer effektivt för mej än att trycka 3 h i sträck. :)
 
Sv: Problem med studier... Behöver hjälp!

Jag tycker i princip att det är omöjligt att få texten att fastna i huvudet när det är tjocka böcker det handlar om (en av dem vi har haft den här terminen var skriven på 70-talet, hade samma textstorlek som i en Bibel, använde sig inte av styckesindelning och var uppå det dåligt översatt från franska, vissa meningar verkade inte översättaren ha kunnat så de stod kvar på originalspråket, gick sådär när jag inte kan ett enda ord franska). Jag läser igenom böckerna en gång som om de vore en "vanlig" bok, sen har man/jag i alla fall ett hum om vad de handlade om och har lättare att leta upp rätt ställe när man/jag sen ska göra uppgifterna.

Bestäm sen med dig själv att den här veckan ska jag klara av uppgift 1-3 (beroende på hur stora uppgifterna är då, givetvis, det är bara ett exempel), och sen ta paus ofta. Det kan räcka med att ta en fika, eller gå ut en halvtimme, vad som helst, bara man kommer bort från böckerna hela tiden.

Nu är det givetvis svårt för dig när du kommit efter, men jag försöker alltid lägga helgerna ledigt från skolarbete (går visserligen på campus, men vi har mycket uppgifter hemma och inte så mycket tid i skolan), går det inte så försöker jag åtminstone hålla lördagen fri. Det gör mycket med en dag i veckan när skolan inte får någon uppmärksamhet alls.

Lycka till, hoppas att det ordnar upp sig för dig!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 184
Senast: Hedinn
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 354
Senast: Raderad medlem 68338
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 586
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp