Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Havsluft

Trådstartare
Som mobbad och utanför under hela skoltiden vill jag till varje pris undvika att mina barn hamnar i den svängen. Jag har fortfarande svårt med det här och jag inser att jag inte är bästa förebilden... Tyvärr liknar varjefall ett barn mig och tar inte plats, försiktig, är helst själv, blyg, vill inte synas och få beröm offentligt osv. Det är ojämt antal tjejer i klassen och leka med killarna är inte hennes grej.

Du som har varit mobbad, vilket är ditt bästa tips till ett barn eller förälder för att inte bli utsatt?

Det jag gör är att prata mycket om relationer, se till att vi går på mycket aktiviteter, går på alla kalas, stöttar henne att delta istället för att stanna hemma när hon är blyg, ordnar så att hon leker med kompisar både i närheten och i andra områden, ser till att hon inte sticker ut på fel sätt (kommer själv ihåg alla hemmasydda fula kläder jag hade :eek:).

Lägger tråden här för att det troligtvis är fler mobbade här som kan tipsa mig!
Tacksam för svar!
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Hur gammal är hon?

Jag själv blev mobbad från lågstadiet tills jag började gymnasiet. Anledningen till att det slutade när jag började gymnasiet var att jag fick en nystart när jag valde ett gymnasium som låg i en annan ort - där jag kände att jag hörde hemma. I mitt fall började mobbingen av en "bagatell" (jag var den enda på skolan som hade lockigt hår och det ansågs som udda - sedan fortsatte det och "spreds" mellan klasskamraterna vilket gjorde att det höll i sig även i högstadiet trots att jag bytte skola). Det kan vara slumpen som avgör vem som blir mobbad och inte. Jag är en person som tar plats, är självständig och vågar säga vad jag tycker och så har det alltid varit - så det behöver inte alltid vara den blyga och tillbakadragna som blir utsatt. Det jag däremot märkt gör skillnad är hur man känner sig som person. Försök få din dotter att känna sig trygg i sig själv så tror jag risken minskas att hon blir utsatt. Även om jag inte var tillbakadragen så var jag inte trygg i mig själv i skolan där jag blev utsatt, vilket gjorde att jag blev utsatt för det lyste igenom. (Man kan vara trygg OCH blyg). Däremot blev jag inte utsatt där jag kände mig trygg och trivdes - som på ridlägret jag var på varje sommar, i stallet, på ridskolan osv.

Försök bygga upp hennes trygghet, låt henne välja hur hon vill klä sig t.ex. och se till att hon trivs i det. Låt henne hitta sin identitet och trygghet och var lyhörd - men oroa dig inte och förstora inte allting, för det lär spegla av sig och rubba tryggheten.

Hoppas du förstår vad jag menar!
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

I de flesta fall är mobbarna mer lika varandra än de som blir mobbade, i alla fall enligt forskning. De som blir mobbade är både olika utseendemässigt och personlighetsmässigt.

Vad du kan göra för att undvika att barnen blir mobbade är svårt att svara på, för det beror många gånger mer på mobbarna. I detta fall kan du hålla lite koll på klasskamraternas föräldrar iom att föräldrar många gånger för ned sitt beteende till sina barn.

Mitt råd är att stärka dina barns självkänsla så de vågar stå upp för sig själv och sina rättigheter, då vågar de komma till dig med sina problem. Undvik att lära barnen sådana saker som t.ex. att pojkar slår för att de tycker om dig. Sedan tycker jag att du ska hålla koll på de klassiska tecknen för mobbning dvs ändrad personlighet, trasiga kläder och blåmärken.

Du vet att mobbning finns och du skulle inte förneka problemet om det dyker upp. Redan där är du före många föräldrar.
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Det jag kommer på som jag mått dåligt över är att jag varit lite rundare än de andra (absolut inte tjock!!) och mindre atletisk, vilket gjort att idrotten var pest för mig. Jag har inget bollsinne och blev alltid vald sist. Det var runt idrotten som jag kände mig utanför, i övrigt hade jag vänner :)

Så jag skulle säga att övergöd inte dottern och uppmuntra sport, om hon vill. Det är dessutom roligt att ha någonting som man är bra på.
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Nja, man kan bli mobbad hur man än ser ut. Räcker att det finns minsta lilla som ngn kan använda emot en. Det kan räcka med fel skor, hårfärg eller namn... Tyvärr!
Vet inte vad det beror på att vissa blir mobbade och inte andra. Jag blev halvt som halvt retad på lågstadiet, men det var för att jag var så fruktansvärt blyg och osäker, och det snappar de "tuffare" barnen upp direkt! Man blir tacksam att reta!

Tror på självkänsla och trygghet som person, framför att ändra på sig utseendemässigt...
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Så jag skulle säga att övergöd inte dottern och uppmuntra sport, om hon vill. Det är dessutom roligt att ha någonting som man är bra på.

Jag säger detsamma.
Jag var kanske inte direkt mobbad, men åtminstone utfryst i hela grundskolan och fick väl något glåpord ibland, just för att jag var tjock. Om jag haft en uppväxt där motion och bra mat varit en självklarhet hade jag helt garanterat inte blivit utsatt.
Det enda som någon gång fick andra att intressera sig för mig var också just när jag visade mig duktig på något (förvisso inte på sport, men på de mindre atletiska talangerna att rita och spela datorspel).
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Kl Tack för svaren allihopa!

I de flesta fall är mobbarna mer lika varandra än de som blir mobbade, i alla fall enligt forskning. De som blir mobbade är både olika utseendemässigt och personlighetsmässigt.

Vad du kan göra för att undvika att barnen blir mobbade är svårt att svara på, för det beror många gånger mer på mobbarna. I detta fall kan du hålla lite koll på klasskamraternas föräldrar iom att föräldrar många gånger för ned sitt beteende till sina barn.

Det finns en tjej som redan varit på henne i flera år, föräldrarna verkar ha noll koll på sina barn och storebror är ett stort problem i sin klass.

Mitt råd är att stärka dina barns självkänsla så de vågar stå upp för sig själv och sina rättigheter, då vågar de komma till dig med sina problem. Undvik att lära barnen sådana saker som t.ex. att pojkar slår för att de tycker om dig. Sedan tycker jag att du ska hålla koll på de klassiska tecknen för mobbning dvs ändrad personlighet, trasiga kläder och blåmärken.

Jag lär henne snarare att du FÅR inte leka med den där tjejen, man får inte vara dum mot dig, aldrig någonsin.

Du vet att mobbning finns och du skulle inte förneka problemet om det dyker upp. Redan där är du före många föräldrar.
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Det jag kommer på som jag mått dåligt över är att jag varit lite rundare än de andra (absolut inte tjock!!) och mindre atletisk, vilket gjort att idrotten var pest för mig. Jag har inget bollsinne och blev alltid vald sist. Det var runt idrotten som jag kände mig utanför, i övrigt hade jag vänner :)

Så jag skulle säga att övergöd inte dottern och uppmuntra sport, om hon vill. Det är dessutom roligt att ha någonting som man är bra på.

Hon är jätteduktig för sin ålder på en sport (gissa vilken;) )men kommer gå tillbaka till en sämre grupp för att hon inte vill sticka ut och vara duktig. Själva sporten har hon alla möjligheter att bli bra på men det är det sociala som är viktigt så så får det vara. Hon är helt normalviktig mot pinnhållet...
 
Senast ändrad:
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Tråkigt att hon ska gå tillbaka till en sämre grupp pga det? Är inte risken stor att hon inte utmanas tillräckligt mycket då och tappar intresset? (Bara en liten fundering)
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Som mobbad och utanför under hela skoltiden vill jag till varje pris undvika att mina barn hamnar i den svängen. Jag har fortfarande svårt med det här och jag inser att jag inte är bästa förebilden... Tyvärr liknar varjefall ett barn mig och tar inte plats, försiktig, är helst själv, blyg, vill inte synas och få beröm offentligt osv. Det är ojämt antal tjejer i klassen och leka med killarna är inte hennes grej.

Du som har varit mobbad, vilket är ditt bästa tips till ett barn eller förälder för att inte bli utsatt?

Det jag gör är att prata mycket om relationer, se till att vi går på mycket aktiviteter, går på alla kalas, stöttar henne att delta istället för att stanna hemma när hon är blyg, ordnar så att hon leker med kompisar både i närheten och i andra områden, ser till att hon inte sticker ut på fel sätt (kommer själv ihåg alla hemmasydda fula kläder jag hade :eek:).

Lägger tråden här för att det troligtvis är fler mobbade här som kan tipsa mig!
Tacksam för svar!

Slå tillbaka hårt, använd mycket våld.

... men mobbad tjej av tjejer, som är det vanligaste och en del av själva konceptet att bli kvinna är svårare.

Men generellt, våld. Brutalt och samvetslöst funkar.
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Tycker det är så sorgligt att det blir på detta viset. Att vara blyg, tyst eller bara introvert är inte accepterat i samhället. Flera säger stärka barnets självkänsla. Men vad är det man gör när man propsar på att barnet ska ta för sig mer, vara mer aktiv muntligt eller leka med dom andra barnen. Jo man säger att dom inte duger som dom är. Och jo visst, att vara bra på en sport, höjer ju självförtroendet och kanske respekten från andra men med bra självförtroende och sviktande självkänsla blir man väldigt skör. Bejaka barnet för vad hen är som person och ställ inte krav på förändring för att passa in i normerna som vi har skapat.
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Tycker det är så sorgligt att det blir på detta viset. Att vara blyg, tyst eller bara introvert är inte accepterat i samhället. Flera säger stärka barnets självkänsla. Men vad är det man gör när man propsar på att barnet ska ta för sig mer, vara mer aktiv muntligt eller leka med dom andra barnen. Jo man säger att dom inte duger som dom är. Och jo visst, att vara bra på en sport, höjer ju självförtroendet och kanske respekten från andra men med bra självförtroende och sviktande självkänsla blir man väldigt skör. Bejaka barnet för vad hen är som person och ställ inte krav på förändring för att passa in i normerna som vi har skapat.

ja fast det måste ju slå tillbaka också och då är det bara hårt brutalt våld som gäller.
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Jag var väldigt utfryst under mina barnaår och det är otroligt knivigt att säga vad någon skulle gjort annorlunda. Våld, som Golit säger, hade nog inte funkat i en miljö där påfrestningarna var mer verbala och smygande. Istället hade nog en sådan akt gett de andra kidsen vatten på sin kvarn.

I mellan - och högstadiet var jag nog som värst utsatt. Jag upplevde det som att det fanns en kollektiv avsky som behövde kanaliseras någonstans, fick ett fågelperspektiv, började se att även jag kunde verka som en aktör, och därmed blev jag en mobbare själv. Eller, snarare, jag inrättade mig i den kulturen som rådde och såg till att inte agera som jag hade lust, utan som det passade i sammanhanget. Ergo: skitsnack om andra runt omkring. Precis jämt. Allra helst om de som hade uppenbara svårigheter, enkla att identifiera och bilda mobb mot.

Den strategin funkade fint. Folk pratade med mig, och hummade medhållande i mina kavalkader av hat. Min allra största önskan var inte längre att gräva hål i marken, krypa ned, och slutligen täta, så att inget syre skulle sippra in.

Gled ifrån ämnet där ovan! Vad skulle mina föräldrar kunnat gjort annorlunda? Det jag kan peka på nu är saker som du redan tagit upp. För det första, att prata, att försöka att se vad som rör sig längst inne hos ett barn, det är nog jävligt klurigt men också otroligt viktigt. Jag slöt mig inne på mitt rum, berättade ingenting om mina obehag eftersom att jag, likt många andra barn, hade en vag idé om att jag ville skydda mina föräldrar. En grundaffirmation som jag gick runt med då löd typ "om jag är jobbig och ledsen inför mina föräldrar kommer även de att lämna mig".

Både mamma och pappa är empatiska och vänliga människor som naturligtvis älskar mig och mina syskon över allt annat, men jag lät dem aldrig snappa upp på att något var galet, och det tror jag att de kanske hade kunnat gjort om de hade haft lite mer samma perspektiv som du. Själva medvetenheten om hur jobbig barndomen faktiskt är eller kan vara är nog väldigt viktig att bejaka i ett föräldraskap. Den har ju du helt klart och det tror jag är jättebra!

Sen, andra grejen som var väldigt tydlig i fallet jag, är kläderna. Jag "hade min egen stil" och blev därmed udda. För vuxna var det nog ganska gulligt när jag typ valde att ha hästsvansen ovanför pannan istället för bak i nacken, men andra barn tyckte att jag var riktigt konstig, vilket absolut var sant. Iofs har det väl ett värde att på egen hand lära sig hur man ska föra sig och se ut i en viss kontext, speciellt som barn, men om man som förälder på ett smidigt sätt kan introducera lämpliga plagg kan det nog vara bra. Och det här vet du ju också redan om :).

Usch förlåt för den här bekännelsen. Den ger förmodligen inget alls, annat än någon liten terapi för mig. Tycker det är fint att läsa en förälders engagemang för sitt barn!
 
Senast ändrad:
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Nu kan jag bara se till mig själva och hur jag menar, men att säga att man ska hjälpa barnet att stärka dess självkänsla betyder ju inte automatiskt att den ska behöva ta mer plats eller vara mer muntligt aktiv. Utan att få barnet att känna sig trygg med att vara sin egen person, att det är okej att vara tyst och blyg. För JAG tror i alla fall att om man är tyst och blyg men trygg med det - så utstrålar man också det. Alla som är tysta och blyga blir inte mobbade. Så jag tycker det är fel att man ska säga att man inte ska stärka barnets självkänsla - för det SKA man. Det man däremot INTE ska göra, är att försöka förändra personen till någon den inte är. Då stärker man verkligen inte självkänslan hos barnet.
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Vad du kan göra för att undvika att barnen blir mobbade är svårt att svara på, för det beror många gånger mer på mobbarna. I detta fall kan du hålla lite koll på klasskamraternas föräldrar iom att föräldrar många gånger för ned sitt beteende till sina barn.

.

Ville bara klargöra att jag menade hur föräldrarna beter sig idag t.ex. är de riktiga skitpratare/ryktesspridare mot andra vuxna inte bara hur de är mot sina barn. Många för över sitt dåliga beteende mot andra till sina barn.
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Slå tillbaka hårt, använd mycket våld.

... men mobbad tjej av tjejer, som är det vanligaste och en del av själva konceptet att bli kvinna är svårare.

Men generellt, våld. Brutalt och samvetslöst funkar.

Har varjefall sagt att om/när hon blir slagen så måste hon slå tillbaka hårt och markera att så gör du inte på mig. Men hon är väldigt empatisk och vet att man inte ska slåss så det finns inte i hennes världsbild att hon skulle slå någon... Hon blir mer upprörd av att jag säger det än att någon slår henne :meh:.
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

För mig som själv varit i mobbingträsket gör jag gärna allt för att hon ska se ut som andra, vara proper och "söt". Att hon får blomma ut i sina egna uttryck det får komma sen, anser att man blir mer sargad som mobbad än att inte får ge uttryck för sina klädval.

Hon är oerhört blyg och det har kompisarna redan observerat. Jag är den enda mamman oftast på kalas som inte åker därifrån, då släpper det efter någon timme. Jag lär ju o andra sidan känna alla barnen mer än alla andra föräldrar.
 
Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?

Slå tillbaka hårt, använd mycket våld.

... men mobbad tjej av tjejer, som är det vanligaste och en del av själva konceptet att bli kvinna är svårare.

Men generellt, våld. Brutalt och samvetslöst funkar.

Det är ju ett taskigt råd. Och handlar det om en tjej som inte gärna slåss så finns det förstås en sund spärr mot våld. Men jag tror att golit har rätt.

Jag var mobbad under hela min grundskoletid. Jag är övertygad om att ett par brutna näsben i början hade besparat mig år av förtryck. Så jag håller med golit - för övrigt är just slag mot näsan väldigt effektivt. Dels så gör det fantastiskt ont och så blöder det ganska mycket vilket gör att den utsatte blir rädd. De andra tipsen du får är också bra. Men ett hårt slag mot näsan är ett snabbt och effektivt sätt att stoppa mobbningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Psykisk (o)hälsa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp