Bukefalos 28 år!

diverse hjälp kanske?

_Skifting_

Trådstartare
Jag är sugen på att börja med western.

Rider idag "dressyr" eller vad man vill kalla det (influenser från islandshästtiden + lite NH/AR), men vi trivs inte alls med det... :cry:

Jag tycker inte alls om att rida med "full gas och handbromsen i", och hästen blir superförbannad på det..

Jag rider mycket efter principen att ge EN signal och sen ska hon följa den tills jag ger EN NY, och detta funkar prima (när hon väl kommit över första "JIPPI, SPIIIIINGA" fasen på ca 20min).

Hon är känslig och lyhörd för vikt, överskänkel och röst. Rider i princip inte med hand öht (bara kontakt) och inga underskänklar.

tror ni att man kan rida western på detta viset??

Sen undrar jag vad de grunläggande "rörelserna" är och om man kan hitta någon typ av beskrivning på hur dessa ska utföras någonstans på nätet?

Och min sista fråga.. Sadel... :angel:

Arab som sagt, med höööööög manke, överbyggd, lätt svankig, kort i ryggen och dessutom Vid mot X-Vid i "vanlig" bom.... Finns det någon sadel som skulle kunna passa?? Jag har prövat 3olika westensadlar på henne (vet ej märke eller dyl) och dessa har legat så illa det bara går. Balanserat på manken, varit för långa och jag har kunnat stoppa in i princip hela handen under sadeln mitt på ryggen. Finns det westensadlar med svängd bom??

Tack på förhand och hoppas någon vill svara en total Rookie... :p
 
Sv: diverse hjälp kanske?

varför är det 39st som läst, men INGEN som svarat något?? :confused:

Eller jag som "dressyrmupp" är inte välkommen att vela konvertera till något som för mig och hästen skulle kunna funka bättre??
 
Sv: diverse hjälp kanske?

varför är det 39st som läst, men INGEN som svarat något?? :confused:

Eller jag som "dressyrmupp" är inte välkommen att vela konvertera till något som för mig och hästen skulle kunna funka bättre??

Självklart är du inte det - i mina ögon borde alla konverteras! :love: Jag älskar westernridningen på alla sätt och vis!

Dock är jag för grön för att svara själv, så jag överlåter det åt någon mer erfaren.
Vart i landet befinner du dig? Ta hjälp av en tränare för att komma igång - jag ångrar att det tog 3 år för mig att göra det - så gissa om jag har lagt till saker som jag måste vänja bort... :grin:

Har sett folk som annonserat om att de har sadlar som passar hästar med svängd rygg, så det finns säkert!
 
Sv: diverse hjälp kanske?

I min värld så är westernridningen ridning på så små hjälper som möjligt.
Jag ser inte riktigt frågan, et ser mer ut som ett påstående. ;)
Kolla på wras hemsida så hittar du säkert en klubb nära dig, och där hittar du säkert en tränare eller två. :D

Ang sadel så finns det sadlar med arab-bom, Finns äldre kvalitetssadlar till hyffsade priser, välj hellre än sådan.
Annars har simco en "arabsadel" , kanske kan vara något?

Välkommen till oss iaf! :D
 
Sv: diverse hjälp kanske?

Kul att du vill börja med western! Och välkommen in i sadeldjungeln... Det låter som om det skulle kunna vara lite jobbigt att hitta en westernsadel till din häst. Ta hjälp av någon som är duktig på sadlar, kontakta en westerntränare så du får tips på någon som är bra på sadlar.
 
Sv: diverse hjälp kanske?

varför är det 39st som läst, men INGEN som svarat något?? :confused:

Eller jag som "dressyrmupp" är inte välkommen att vela konvertera till något som för mig och hästen skulle kunna funka bättre??

Välkommen till westernforumet, vi är inte alltid så aktiva här :D

Tycker definitivt man kan rida western "med en hjälp i taget" eller hur jag ska säga. Så som du vill rida.
Som i alla inriktningar finns det olika typer av tränare, en del bättre andra sämre. Har haft en "fullgas och bromsa"-tränare, inte roligt! Hittade en annan som var mycket trevligare (även om han mest svor över vilken jobbigt smart häst jag hade :p ). Så all kontakt western är inte trevlig, det måste jag erkänna.

Men generellt är stämningen underbar bland westernfolket! Alla är välkomna oavsett vilken typ av människa eller vilken häst man har. Mycket trevligt!
 
Sv: diverse hjälp kanske?

hej alla!

Tack för svar!! :D

jag har kikat på WRAS och hittat lite, men hittar ingen tränare osv... :confused:

Var hittar man dessa??

Jag har ju hästen i Hässleholm och behöver någon här runt.. :P
 
Sv: diverse hjälp kanske?

Den stora frågan; var finns det mytomspunna westernfolket? :D

Kollat under distrikt syd -> klubbar? Kontakta den som är närmst så vet de säkert något bra :) Har själv ingen koll på skåningarna, trots att syrran bor i Hässleholm..
 
Sv: diverse hjälp kanske?

Hej!

Jag hänger här trots att jag inte klassar mig själv som westernryttare ;)

rider sedan något år tillbaka "westerninspirerat" på min islandshäst just eftersom jag, som du skriver - tröttnat på tränare som kräver att man ska rida med full gas och handbromsen i fram och en häst som bara blir frustrerad på mig..

idag, när jag låter honom gå på längre tyglar söker han sig framåt, nedåt och låter ryggen komma upp i alla gångarter, även tölten - att bara springa för att tygeln var lös - är totalt borta! och att koncentrera sig på sätet istället och verkligen ta en hjälp i taget när man kan hoppa över tjafsandet med huvudet har gjort att vi båda kommit mycket längre i vår utbildning än vad vi gjort under många år tidigare.

så visst kan man plocka de delar av olika ridstilar som tilltalar och tillför ens ridning något positivt!

Detta är en typ av ridning som passar mig och min häst, sen kommer vi aldrig tävla i vare sig dressyr eller western - det viktiga för mig är att ha en välriden, mjuk och följsam häst och ett samspel där vi trivs och har kul ihop och inte fastnar vid att tjafsa så fort vi ska göra något! Att rida för tränare emellanåt, både western och "engelska" utvecklar olika delar av oss som vi har nytta av i vardagen och peppar oss att träna på!


Angående sadel så har araber vad jag förstått ofta ryggar som liknar islandshästar - korta och breda med stora bogblad - så jag kan tipsa dig om att hitta en begagnad monstégur (googla för att hitta deras hemsida) de finns med avkortade bommar och vääädligt vida. Jag hade tur och hittade en begagnad som passade min hästs rygg perfekt! (men nu är jag rädd att han snart musklat om sig så att den inte passar lika bra längre...suck, men det är väl så det alltid är?).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: diverse hjälp kanske?

Bra ridning är bra ridning oavsett disciplin! All ridning går egentligen ut på samma sak: att få hästen att bära upp den extra tyngd som ryttaren utgör på bästa sätt.
 
Sv: diverse hjälp kanske?

grunden till all korrekt ridning är densamma,sedab att somliga struntar iden el lägger in specialmoment för tidigt.Jag är också dressyrryttare som nu är lite av varje o fuskar snart oinom western också...det du beskriver låter som normal ridning
 
Sv: diverse hjälp kanske?

Bra ridning är bra ridning oavsett disciplin! All ridning går egentligen ut på samma sak: att få hästen att bära upp den extra tyngd som ryttaren utgör på bästa sätt.

Yes box.

Jag känner ibland att man sig blind på olikheter i utrustning när man ändå sitter och rider med samma signaler... takt-lösgjordhet-kontakt
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 535
Senast: IngaLena
·
Utrustning Hej. Jag behöver er bukefalisters hjälp i en fråga som för mig är mycket velig... Min sambo har en dotter på 6år som är mycket...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: schelin_j
·
Hästvård Lite bakgrundsinfo: Min häst är ett 8 år gammalt halvblod som jag ägt i drygt ett år och som jag tränar dressyr upp till ca LA på. I...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp