Bukefalos 28 år!

Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

mirage

Trådstartare
Lite bakgrundsinfo: Min häst är ett 8 år gammalt halvblod som jag ägt i drygt ett år och som jag tränar dressyr upp till ca LA på. I princip omusklad när jag fick honom men nu helt ok uppbyggd. Samlade "sig själv" som sjutton i somras när han kände sig stark och fick sedan bakslag genom en förmodad överansträngning i bakknäna (böjprov bakknän visade 0,5-1 på höger och + - 0,5 på vänster, has kunde uteslutas). Kändes bara när man samlade honom genom att det liksom tog emot, aldrig i övrig ridning eller i hagen. Veterinären såg inte heller något vid longering eller på rakt spår, utan ryttare. Behandlade med kortison bara och fick sedan skrittas för hand och sedan uppsuttet i tre veckor innan igångsättning.

Gick helt annorlunda efter behandlingen, mycket högre i formen liksom (han är lite överbyggd) men inte nödvändigtvis mer samling utan mer som att han vågade lägga mer vikt på bakbenen och inte hänga på frambenen rent generellt. Kändes bra och trevlig att rida.

Nu har han, sedan ca 2 veckor tillbaka, börjat göra nåt konstigt vid ridning på banan (trav och galopp); han höjer ryggen så att det känns som att han skiter hela tiden, varpå han blir framtung och konstig. Bajsar som han ska och beter sig som vanligt. Kanske att han är lite grinig när jag borstar och klämmer på "lårmuskeln" eller vad man ska kalla det, liksom bakom bakknät, på höger sida. Inget konstigt steg, inga protester vid ridning och normal i övrigt. Min instruktör tyckte också att det såg ut som att han skulle skita hela tiden och kanske att han hade svansen aningen åt höger.

Tror ni att det är bakknät som spökar igen? Känner någon igen symptomen? Verkar vara i muskeln han är öm om det är nåt eftersom han reagerar när jag trycker/borstar där. ET eller veterinär/klinik?

Han har extremt svårt sadelläge och trots utprovad sadel glider den fram (måste köpa en svanskappa), tror ni att det kan vara en orsak? Han har (och hade när jag köpte honom också) fula "hålla bak sadeln"-muskler vid manken men verkar inte öm, inga ryggproblem heller.

Någon som har några reflektioner, tankar, idéer?
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

"hålla-bak-sadeln-muskler" vid manken? Vad är det för muskler? :confused:
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Jag har sett det på flera hästar, blir som muskelbullar vid sidan av manken för att sadeln glider fram och hästen försöker väl hålla tillbaka den antar jag. Vet inte om det verkligen är muskler men det känns som det. De har han dock haft ända sedan jag köpte honom och inte betett sig som han gör nu innan så jag tvivlar på att det är det som är problemet (även fast det naturligtvis håller på att åtgärdas genom massage, liniment och svanskappa eftersom ingen sadel passar 100%).

Ingen som har några idéer och som känner igen symptomet när hästen går som att den ska skita hela tiden?
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Kan det inte vara så att han nu jobbar KORREKT och därmed måste gå saktare för att hinna med att vinkla alla leder? Att det går sakta kan vara för att det blivit mer taktmässigt.

Bara en tanke att det kanske är helt tvärtemot vad du tror.
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Nä, han har jobbat korrekt tidigare (efter behandlingen) och han höjer ryggen helt annorlunda normalt sett. Nu är det mer som att han bara höjer rumpan och inte frammen. Har jobbat honom lite lägre de senaste dagarna + tömkört och tycker att det känns bättre iaf men jag vete sjutton... Kanske får boka in en kliniktid iaf... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Han går inte långsamt heller direkt utan höjer bara rumpan/ryggen.
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Har hästen gått en lång tid med en sadel som ligger illa vore det snarare konstigt om hästen INTE fått problem med ryggen.
Har själv varit med ett par ggr att hästar med ryggproblem som gjort sådär.

Hästen behöver inte visa ömhet i ryggen för att ha KS. Om det vore min häst skulle jag definitivt röntga ryggen på den.

Tror ni att det är bakknät som spökar igen? Känner någon igen symptomen? Verkar vara i muskeln han är öm om det är nåt eftersom han reagerar när jag trycker/borstar där. ET eller veterinär/klinik?
Vart menar du att hästen ömmar? Vid bakknäet?
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Jag tycker det låter som ont i ryggen.

Glider sadeln fram så passar den inte, svanskappa gör den inte ett dugg bättre :crazy: Att sadeln inte ligger bra kan definitivt vara en orsak!
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Kl

Sadeln ligger inte SÅ himla tokigt men den är inte helt perfekt (tycker jag). Erkänt duktig sadelutprovare tyckte den passade alldeles utmärkt men jag upplever att den åker fram en smula. Ska åka på ettårskontroll snart och fråga vad de tycker nu. Den är alltså böjd efter hästen, trycker jämnt och ligger rakt, men min häst är helt enkelt extremt knepig att hitta en perfekt sadel till.

Jag är mycket tveksam till att det är ryggen då hästen aldrig visat några obehag kopplade till ryggen/sadeln, men är tacksam för alla tips och funderingar! :)

Angående den ömmande muskeln så kollade jag lite på google och det är nog just lårmuskeln som är öm och den sitter ju rätt nära knät... Skulle kunna vara ett muskelfäste kanske? Verkar bli bättre vid massage och linimentering iaf.

Som sagt så är hästen inte halt eller öm (utom i muskeln på bakbenet) och jobbar fint och gärna när han rids eller tömkörs, men det är just det där att han helt plötsligt börjat gå som att han skiter (ni vet, när de liksom klämmer och höjer rumpan). :confused:
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Alla hästar reagerar inte på sadling bara för att de har ont i ryggen.
Sadlar man snällt så brukar de vara snälla, så länge de inte har extremt ont i ryggen.

Min häst hade ganska rejäl KS. Hon var snäll att sadla (i början var hon 'dum' pga att förra ägarna hade för trång sadel, men min sadel passade = hon tyckte inte det var obehagligt). Hon ömmade heller inte i ryggen, men hon galopperade lite som din.

Det är ju upp till dig hur du gör, men jag tycker personligen man ska kolla upp ryggen när man tom är medveten om att hästen gått med en illasittande sadel länge. Är som sagt ren tur om hästen skulle vara frisk i ryggen..

Är sadeln böjd efter hästen ska den ju inte åka fram. Den är inte för smal i bommen?
De där "musklerna" du pratar om kan också vara ett tecken på för trång sadel.
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Jag är mycket tveksam till att det är ryggen då hästen aldrig visat några obehag kopplade till ryggen/sadeln

Å andra sidan har den aldrig gått konstigt på det här viset heller, right?

Lite konstigt att avfärda en orsak för att hästen aldrig haft problemet innan, isf skulle de ju aldrig kunna få en ny skada eller sjukdom?!
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Den teorin har jag aldrig hört förut. Annars brukar man ju mest höra att muskler tillbakabildas om de inte har utrymme att användas. Har du någon källa till det påståendet?

Jag tycker utifrån din beskrivning att du ska åka och kolla upp honom igen. Det låter som om han av någon anledning inte vill ta ut rörelserna i rygg/bakben och den vanligaste anledningen till det är smärta/obehag. Ju tidigare hittad orsak desto kortare konvalescens!
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Absolut ingen källa men jag har sett det på flera hästar. Kan ju iofs vara så att det är musklerna bakom manken som tillbakabildats och då ser de framför större ut.

Här är en bild och det är bullen vid manken jag menar (fast den är större på andra sidan). Dusty. Kanske inte är konstigt alls utan bara jag som är nojig?

Ska ha ut equiterapeuten på torsdag så får vi se om hon hittar nåt (eftersom det kom plötsligt, ungefär samtidigt som det blev snö/halt, och han lägger svansen till höger). Tror han kan ha halkat. Hittar hon inget blir det klinik. Ska absolut ta upp det med ryggen isf, skönt att veta så att det inte är nåt där eftersom ni tror det pga hans plötsliga konstiga gång och att han helt plötsligt lägger svansen till höger. :)

Tack för alla kommentarer!
 
Sv: Höjer ryggen vid ridning - på fel sätt!

Fettdepå just framför sadeln ("hålla tillbaka sadel-muskel":p) brukar vara ett av tecknen på insulinresistens.

Jag hade definitivt kontaktat klinik efter vad du har beskrivit.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 443
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 722
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 459
Senast: bellala
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp