Djupa tankar om jorden.

Ja :love:

@Peach Nu har jag frågat min kille! Han håller på och programmerar en simulator så han hade inte jättemycket tid men väldigt kortfattat och förenklat:

Anledningen till att man oftast beräknar utan luftmotstånd är att det är jäkla klurigt att bedöma och beräkna själva luftmotståndet (densitet på luften etc). Det ska väl inte vara omöjligt som jag förstod det men då har du mer faktorer att ta in i beräkning och det tar mer tid. Om man dock förutsätter att visst luftmotstånd finns så innebär det att du faller genom jorden och sedan uppåt och sedan neråt etc, som i jojo-exemplet, men i och med luftmotståndet så saktas du sakta ner och till slut, efter x lång tid, kommer du att stanna. Då blir det i mitten - eftersom jordens massa, som du är omgiven av, drar dig åt alla håll och stannar dig. Hur lång tid det tar beror ju dock som sagt på flera faktorer.

Om jag fattat det hela rätt vill säga.

Hoppas det var begripligt!
 
Senast ändrad av en moderator:
En geolog som vill fara genom jorden? :D haha näää.. jag menar rocket science o astronaut är ju olika saker, då behövs ju både geologer och jordnötter :idea:
Hade de fått chansen så tror jag nog någon hade nappat :) Se bara när det är vulkanutbrott, risk för liv och lem är inget som hindrar dem.
 
Väldigt viktig tanke som jag ägnat två dagar av mitt liv att fundera på. Så hjälp mig.

Om man gjorde ett hål rätt igenom jorden och faller genom det. När slutar man falla? Man kan inte falla upp ur jorden eller får man upp sådan hastighet att det är precis det som skulle hända? Jordens dragningskraft borde vara som starkast i mitten dessutom. Förklara för mig eller spåna med mig - vad skulle hända!

Nu frångår vi det att man inte kan falla genom jorden för att man antagligen skulle brinna upp men endå.

Tanlen kom ifrån ett inslag på p3 om onödig fakta. Det skulle ta 45 minuter att falla genom jorden.
Här har du en förklaring

Väldigt DJUPA tankar ;)
 
Ja :love:

@Peach Nu har jag frågat min kille! Han håller på och programmerar en simulator så han hade inte jättemycket tid men väldigt kortfattat och förenklat:

Anledningen till att man oftast beräknar utan luftmotstånd är att det är jäkla klurigt att bedöma och beräkna själva luftmotståndet (densitet på luften etc). Det ska väl inte vara omöjligt som jag förstod det men då har du mer faktorer att ta in i beräkning och det tar mer tid. Om man dock förutsätter att visst luftmotstånd finns så innebär det att du faller genom jorden och sedan uppåt och sedan neråt etc, som i jojo-exemplet, men i och med luftmotståndet så saktas du sakta ner och till slut, efter x lång tid, kommer du att stanna. Då blir det i mitten - eftersom jordens massa, som du är omgiven av, drar dig åt alla håll och stannar dig. Hur lång tid det tar beror ju dock som sagt på flera faktorer.

Om jag fattat det hela rätt vill säga.

Hoppas det var begripligt!
Intressant!!
:):)
 
Är rätt säker på om man skulle räkna med verklig atmosfär så skulle den fallande människan stanna rätt snabbt.
Dels så faller en människa ovan jordytan inte fortare än 200kmh, dels så ökar friktionen mot den allt tätare atmosfären ju närmare mittpunkten man kommer - plus dragningskraften samtidigt blir allt mindre för att nå noll i centrum.
Jämför vad som händer i energiåtgång vid ökat luftmotstånd på t.ex en rullande bil.

Så den där tecknade filmens jojoande från yta till yta kommer inte hända, om inte fallet sker i vacuum.
 
Anledningen till att man oftast beräknar utan luftmotstånd är att det är jäkla klurigt att bedöma och beräkna själva luftmotståndet (densitet på luften etc).
Ju mer man väljer bort i beräkningarna för att det är så"jäkla klurigt", desto längre bort från vetenskap kommer man.

Luftmotståndet är essentiellt i denna teoretiska modell.
Du får helt olika resultat om du antar vacuum eller en verklig atmosfär för vår fallande kropp.
 
Tanlen kom ifrån ett inslag på p3 om onödig fakta. Det skulle ta 45 minuter att falla genom jorden.
Är det ingen som vill ifrågasätta den här 'sanningen'?
Jordens diameter är 12756 km. För att t.ex ett flygplan skulle ta sig denna sträcka på 45 minuter, behöver det färdas i 4724 m/s, vilket motsvarar 17008 km/h.

Exakt vad är det, enligt radions P3, som skulle få en fallande människa att nå en sådan snitthastighet?
 
För att t.ex ett flygplan skulle ta sig denna sträcka på 45 minuter, behöver det färdas i 4724 m/s, vilket motsvarar 17008 km/h.

NASA's X-43
Högsta hastighet: Mach 9,6 (11200 km/h)

Edit: Den här mockapären klarar inte av att komma upp i denna hastighet för egen maskin. Den behövde hjälp av en B52:a som släppte en raket som accelererade upp den i översta atmosfären till dessa Mach 9.6 - och sedan lyckades den för egen maskin behålla hastigheten i tio sekunder...
Och den gjorde detta en enda gång.

nasa-x-43.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 112
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 714
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Magiana
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp