Bukefalos 28 år!

Djupa tankar om jorden.

Väldigt viktig tanke som jag ägnat två dagar av mitt liv att fundera på. Så hjälp mig.

Om man gjorde ett hål rätt igenom jorden och faller genom det. När slutar man falla? Man kan inte falla upp ur jorden eller får man upp sådan hastighet att det är precis det som skulle hända? Jordens dragningskraft borde vara som starkast i mitten dessutom. Förklara för mig eller spåna med mig - vad skulle hända!

Nu frångår vi det att man inte kan falla genom jorden för att man antagligen skulle brinna upp men endå.

Tanlen kom ifrån ett inslag på p3 om onödig fakta. Det skulle ta 45 minuter att falla genom jorden.

Den som försöker sig på detta experiment, är det motsatsen till en astronaut :D vad kallas det, en jordstronaut? :p
 
Jag är dock tämligen säker på att man är död när man når kärnan :D
Inte nog att man är död, man har förgasats också.
Det kan vara så illa att kvalitetskontrollen vid Pärleporten kanske kapsejsar då risken för sammanblandning av förgasad kropp och ande helt sonika blir för stor.
 
Nä, det gör man väl inte? Jag har ställt den här frågan till totalt fyra personer genom åren, som har studerat just gravitation och rymden, och alla svarar samma sak: 1. Det beror på om du har luftmotstånd eller inte, 2) har du inte det åker du upp och ner som en jojo. Det är inte jordens "kärna" som har starkast gravitational pull utan det är hela jordens massa, varför du i mitten har ett pull från alla sidor. Det saktar ner dig, men inte nödvändigtvis så mycket att du stannar. Istället fortsätter du, om än långsammare, tills du når ytan och återigen blir dragen "uppåt", inåt.

Skulle själva starkaste gravitational pull vara just i kärnan skulle man inte stanna där alls för övrigt utan då uppstår det nån form av reaktion som heter nånting som jag inte minns namnet på som gör att man skulle skjutas i väg.

Källa: fyra akademisk rymdnördar oberoende av varandra.
Skojar du? Det var precis det svaret jag önskade mig när jag läste TS, att det skulle bli en jojoeffekt av det och man skulle åka fram och tillbaka i en hel evighet. Som världens coolaste bungyjump, fast ännu häftigare!
 
Skojar du? Det var precis det svaret jag önskade mig när jag läste TS, att det skulle bli en jojoeffekt av det och man skulle åka fram och tillbaka i en hel evighet. Som världens coolaste bungyjump, fast ännu häftigare!
Jag skojar inte alls :D. Supercoolt!

@athena_arabians Jag vet att du inte är fysiker men i och med att du svarade så tvärsäkert så svarade jag ju såklart när jag hört så tvärtemot det du säger.
Och ja, död är man ju. Men poängen med frågan är väl just gravitationen och var man hamnar snarare än huruvida man överlever - för det är ju tämligen uppenbart.
 
Jag skojar inte alls :D. Supercoolt!

@athena_arabians Jag vet att du inte är fysiker men i och med att du svarade så tvärsäkert så svarade jag ju såklart när jag hört så tvärtemot det du säger.
Och ja, död är man ju. Men poängen med frågan är väl just gravitationen och var man hamnar snarare än huruvida man överlever - för det är ju tämligen uppenbart.

Jag borde väl ha använt mig av smileys bättre. I första inlägget säger jag att jag inte är en fysiker. Andra inlägget skrevs med en glimt i ögat.

Mao kanske jag inte var helt seriös men tydligen framgick inte det.
 
Skojar du? Det var precis det svaret jag önskade mig när jag läste TS, att det skulle bli en jojoeffekt av det och man skulle åka fram och tillbaka i en hel evighet. Som världens coolaste bungyjump, fast ännu häftigare!
Det låter ju som om man, om man hittar ett material som håller osv, kan bygga en evighetsmaskin då trots allt.
 
Men alltså @niphredil , vad skulle hända om det fanns luftmotstånd då, det borde väl vara det eftersom luften lär väl falla ner i hålet eller?
Ja, jag kan inte tänka mig nåt annat. Men när jag har frågat folk om det här har det varit en fråga strikt om hur gravitationen påverkar en och då har alla svarat, för enkelhetens skull antar jag, utan luftmotstånd. Precis som i länken jag postade; "For sake of argument (and survival) let's pretend the Earth is a cold, uniform, inert ball of rock. While we're at it, let's ignore air resistance."

Så jag vet inte hur luftmotståndet skulle påverka. Men jag kan fråga min kille sen när han har tid att förklara för mig :).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 383
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 742
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 347
Senast: Magiana
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 489
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp