Djurplågeri eller??

Men om du inte gav den fyra kilo kraftfoder så skulle du ju kunna ge mer hö. Hästen blir ju inte tjock av ett visst fodermedel, utan av mängden energi.
 
Cleooo, din häst blir inte tjock av hö, jag lovar! En häst blir inte tjockare av 20 MJ energi som den får i sig i form av hö än vad den blir av att få i sig 20 MJ energi i form av kraftfoder. Däremot blir den bra mycket lyckligare och mår bra mycket bättre av höet.

Tänk dig själv, vad blir du själv mättast av? Sex potatisar vilket är ungefär 100 kalorier, eller en näve jordnötter, vilket är ungefär lika mycket?

En D-ponny som väger 400 kilo ska MINST ha 5 kilo hö, och HELST 6 kilo eller mera!
 
Tänk dig själv, vad blir du själv mättast av? Sex potatisar vilket är ungefär 100 kalorier, eller en näve jordnötter, vilket är ungefär lika mycket?

Vilken underbar metafor!!!! :love: :bow:

Den tänker jag sno och använda själv om jag får för dig Svea. :smirk:

mvh Jessica
 
Det får du gärna, men jag räknade lite fel på potäterna, man får bara tre! Fast det lär fylla maggen bättre än jordnötterna i alla fall :-)
 
Men hallå, hon har inte skrivit att dom har fästingsjukdommar. Sedan stod det nog 6 år och inte månader.
 
Kan tala om att hästarna går i en jordhage med i stortsätt inget gräs alls. Då den ena ponnyn haft lättare släng av fång.

MEN, dom har gått på sommarbete på bra grönt gräs hela sommaren till för ett par veckor sedan.
 
Står de på halm?
Det kan ju vara så att de har ett hö med mycket höga värden i, det är ju svårt att uttala sig i och med att hästarna faktiskt inte är magra. För lite foder borde ju leda till viktminskning.
Man ska passa sig lite för att stirra sig alltför blind på mängden foder - förutsatt att man tillfredsställer behovet av torrsubstans!

Förstår inte heller varför de ger tillägg endast i samband med tävling!? Under ett träningspass presterar hästen lika mycket om inte mer som vid tävling. Foderstaten skall bygga på en jämn tillförsel av foder, man ska inte behöva hålla på och ändra inför tävling/träning.

Om man tävlar med en häst som är sjuk har man brutit mot den försäkran att hästen är frisk som görs i samband med anmälan.
 
Nej dom står inte på halm, utan på torv. Den ena ponnyn har haft svåra problem med slem i luftrören och lungorna.
 
Har inte nämt något om fästingar, var har du fått det ifrån.

Sedan hade jag skrivit att det tog dom 6 år att få upp ponnyn i tävlingskondition, inte 6 månader.
 
damm-känslighet mm

om hästarna tränas och tävlas så mår dom förmodligen ganska bra, annars skulle dom inte kunna prestera någonting. Om en häst får för lite mat och tränas hårt så blir den mager och det skriver du att det är dom inte!
Om hästarna har normalhull och presterar hyfsat på träningar, varför oroar du dig?

Det märks på en häst om den får för lite mat, jag tycker att du ska prata med ägaren till hästarna om du har synpunkter på deras sätt att utfodra sina hästar.

Jag förstår inte heller vad du menar med att det syns på ponnyn att den mår dåligt för att den har fästingsjukdomar och dammallergi!!!!!
Ingen av dessa sjukdomar har nånting med föpr lite mat att göra.
Dammallergi kan komma pga dålig kvalitet på foder, men inte av att hästarna får för lite mat.

om C-ponnyn har lätt för fång så kanske det är en anledning till att ägaren vill undvika alltför proteinrikt foder...

Om du tycker att det är så fel, det dom gör, så tycker jag att du ska fråga ägaren till ponnyerna, du som har 40 års erfarenhet av hästar och uppfödning, borde ju känna dig så pass säker i din kunnighet att du kan göra det tycker jag!
 
Finns tyvärr sådana här skräckexempel... Det som man eventuellt kan se till exempel är, iomed att de får ganska lite grovfoder är att de kanske ser lite vinthundslika ut?
Våran foderlärare där jag gick i skolan berättade om en ponny (D-ponny, gått SM) som fick ca 2kg hö om dan... Den var helt uppdragen bak där grovtarmen är eftersom där inte fanns någon mat.

Du kan ju ringa tillexempel sådana foderrådgivare som ofta är anställda av lantmännen och fråga om det finns nåt du kan göra eller om du måste försöka ignorera det.

Är stallet deras eller har dom hästarna inackorderade? Rider dom för tränare som du själv har bra kontakt med? Har du någon tränare/ridlärare som kanske kan hjälpa till i frågan? Om du känner att du vill försöka göra något åt det så försök hitta omvägar runt problemet att du själv inte kan prata med dem... Vi människor är ju känsliga när det kommer till sådana här saker som att göra fel... Så man måste angripa problemet från ett listigt håll... om det går...
 
Det låter som dom får på tok för lite både grov&kraftfoder! Hur ser hästarna ut att må? Pigga, glada? En analys av höet vore att föredra för att man ska kunna hjälpa till att räkna ut en vettig foderstat! Är det riktigt kanonhö är det inte säkert att kraftfodergivan behöver ökas på sådär jättemycket, men grovfodret för i alla fall ökas en del! Svårt att säga när man inte sett hästarna eller så också... Använder du samma hö? Varför analyserar ni det inte?
 
Oki läste fel på 6 år :) men fästingssjukdomar skrev du som du snabbt ser om du läser igenom allt du skev en gång till :)
Det beror ju på hur hårt man rider och hur ofta jag kan ju rida min häst 2 timmar om dagen men har endå inte efter 10 år fått upp den i tävlingskondition! Jag rider bara i flumridarstilen tränar bara konditionen men inga muskler
Medans jag kan rida 45 minuter och efter 1 år är hästen i full tävlingskondition.
 
om c-ponnyn är en liten c-ponny kan den väga ca 250 kilo och om du då räknar får dend å den MINSTA givan hö som man kan ge under "bantning" man ska räkna ut var underhållsbehovet är och minska ner på tillägget då går hästen ner!
Vad jag förstår får tydligen inte hästarna för lite mat eftersom dom inte är smala!
 
Men du det är lite mer komplicerat än så, man kan inte bara titta på hullet.

Det är så mycket mer som spelar in, men som jag är dålig på att förklara.

Men om du tar en människa med ätstörnig, i början av sjukdomen så kanske man inte är så smal....kanske tvärtom.

Det räknas kalorier och det motioneras, ibland till blodsmaken kommer i munnen.

Man kanske inte ser mer än att den personen gått ner lite i vikt.
Men inne i kroppen händer det saker. Organ tar skada, hjärnan tar skada. Kroppen börjar att ta av reserverna. Och när det inte finns mer att ta där så, så börjar kroppen att "äta" av andra viktiga men inte livsnödvändiga funktioner. Och de livsnödvändiga funktionerna sätts i högsta prioritet. En överlevnads mekanism.

Och under resans gång så kan man hålla igång och till och med tävla på elitnivå. Men tillslut så rasar allt som ett korthus, och det kan innebära intensivvård till slut och till och med död som resultat.

Och vad jag kan utläsa av trådskaparen så är utfodringen av dessa hästar katastrofal, och enligt mig så behäver de ett rejält uppvaknande.
Jag anser att det är djurplågeri, och dessutom anser jag också att gränsen för djurplågeri är så hög att det är som ett rent skämt.
Jag kan inte förstå varför många är så vansinningt rädda för att ge hästen grovfoder.

Detta var inte riktat till bara dig, ditt Nick var bara närmast.

MVH Madde
 
hmhm har bara en fråga har du vägt hö´t eftersom du vet hur mycket de ger dem eller är det bara som det står skrivet på nån tavla?? För här hemma kan det se ut som hästarna får olika mycke hö varje dag men det beror ju faktiskt lite på hur tjocka kakorna är på hö´t och hur hårt pressad just den balen är.. Eftersom jag alltid väger hö´t så vet jag att alla får vad de ska ha :banana:
 
För att kroppen ska ta skada så som du beskrev ska det vara VÄLDIGT dåligt med mat.
Då ska hästarna få en näve havre och en näve hö typ Eftersom hästarna är under bantning kan jag nog lova dig att när hästarna är i normal hull igen att ägaren kommer att öka på givan så hästarna bibehåller den normala vikten. Tycker du är lite fräck att prata skit bakom ägarens rygg på detta sätt.
Varför inte gå fram till henne och fråga rakt ut varför hon gör på detta vis? Om du gör det ska du nog få en bra förklaring av henne!
Eftersom ägaren har haft hästarna i 6 år minst och hästarna efter 6 år inte är benrangel tror jag inte att dom kommer bli det nu heller bara för dom bantas!

Och om du inte berättar hela historien när du klagar över något hur ska vi DÅ kunna skriva råd??
 
Jag vet inte om inlägget är riktat mot mig, tror inte det så jag inte har en aning om vem det gäller eller vem som har startat tråden.

Jag kom bara med en synpunkt utifrån det som har beskrivits innan i tråden. Och hade det som bakrund till det jag skrev.

Och om jag själv har synpunkter om något till någon så gömmer jag mig inte bakom ett hemligt nick......även om jag förstår de som gör det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 100
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp